شمش طلا

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که استقبال سرمایه گذاران از معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا، دلایل متعددی دارد اما موضوع اصلی اینجاست که خرید گواهی طلا که معرف مقدار مشخصی از طلاست به جای خرید طلای فیزیکی، برتری های زیادی از جمله حباب قیمتی کمتر، سهولت در خرید و فروش و نگهداری بدون دغدغه دارد.

آرش مرشد سلوک کارشناس بازار سرمایه به کالاخبر گفت: معاملات گواهی سپرده شمش طلا رقیبی برای بازار سکه خواهد بود و با توجه به اینکه سکه حباب زیادی دارد، خرید شمش طلا از بورس کالا که بر اساس قیمت های روز کشف می شود گزینه جایگزین مناسبی خواهد بود.

او با بیان اینکه معاملات شمش طلا بازاری رقابتی و شفاف دارد، اشاره کرد: در این بازار با گواهی های سپرده معامله صورت می گیرد و این اوراق معرف مقدار مشخصی از طلاست. در واقع به خریداران به جای طلا، برگه های گواهی سپرده را معامله می کنند و قیمت این برگه ها هم با نوسانات طلا، تغییر می کند.

وی افزود: گواهی سپرده یکی از ابزارهای بورسی است که به دلیل سهولت در نگهداری کالا و نداشتن حمل و نقل کالا مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این بازار می تواند بازار طلا را به سمت شفافیت هدایت کند. در حال حاضر بازار فیزیکی طلا چندان شفاف نیست و به جز صرافی هایی که سکه را با درج کد ملی افراد می فروشند، معاملات مابقی مصنوعات طلا جایی ثبت نمی شود. اما در بورس؛ تمامی معاملات به صورت شفاف به ثبت رسیده و قابل رصد است؛ این شفافیت برای جلوگیری از هر گونه تقلب یا تخلفی بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: از سوی دیگر با ثبت معاملات، مسئولان می توانند روند عرضه و تقاضا را رصد کرده و نیازهای بازار را تشخیص دهند. بدین ترتیب برای مدیریت بهتر بازار می توانند تصمیم گیری و سیاستگذاری کنند.

مرشد سلوک توضیح داد: یکی از مزیت های مهم معاملات گواهی سپرده شمش طلا، معافیت از مالیات است و باید گفت این بازار اساسا از پرداخت مالیات معاف است.

او در پایان افزود: امنیت در خرید نیز دیگر مزیت این بازار به شمار می رود چرا که در این بازار کالای تقلبی و یا کیفیت پایین فروخته نمی شود و بحث تقلب و تخلف در این بازار صفر است. بنابراین به دلیل نظارت دقیق و شفافی که صورت می گیرد و شمش هایی که در خزانه های بانکی مورد تایید بورس ذخیره می شود، اطمینان خاطر از معامله بسیار بالاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها