• ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
  • کد خبر: 88216
طلا

۱۲ ماه پیش، رکود اقتصادی برای ایالات‌متحده قریب الوقوع به نظر می‌رسید اما کاهش قابل توجه ریسک رکود، یکی از عوامل مؤثر در ارزش طلا را کاهش داده است. علی‌رغم این، طلا در برابر چالش‌هایی مثل رکود اقتصادی جهانی، افزایش هزینه سرمایه و تنش‌های ژئوپلیتیکی به‌طور قابل‌توجهی انعطاف‌پذیر بوده است و همچنان به اثبات جذابیت خود به عنوان یک پناهگاه امن ادامه می‌دهد.

به گزارش کالاخبر ، بهای هر اونس طلای جهانی در ساعت ۸ و ۵ دقیقه صبح به وقت شرقی به ۲۰۷۱ دلار و ۸۰ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا نیز به ۲۰۷۲ دلار و ۸۰ سنت رسید.

تورم کاهش یافته است اما ادعای پیروزی زودهنگام است. بانک‌های مرکزی برای جلوگیری از افزایش مجدد تورم، ممکن است نیاز داشته باشند که با حفظ نرخ‌های پایانی بالاتر، فعالیت‌های اقتصادی را مهار کنند. در نتیجه، فشارهای اقتصادی احتمالاً در ماه‌های آینده به دلیل هزینه بالاتر سرمایه تشدید خواهد شد. محتمل‌ترین نتیجه، رکود خفیف ایالات‌متحده در نیمه اول سال ۲۰۲۴ خواهد بود و این امر می‌تواند باعث شود که فدرال رزرو یک سری کاهش متوسط نرخ بهره را تنها در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ آغاز کند. اقتصاد جهانی در تمام سناریوهای ممکن، در سال ۲۰۲۴ با دوره‌ای از عدم اطمینان مواجه خواهد شد که جریان سرمایه را به سمت فلزات گرانبها هدایت می‌کند.

انتظار می‌رود که دلار آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۲۴ در برابر اکثر ارزهای خارجی قوی باقی بماند اما اگر فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره کند، در نهایت کاهش خواهد یافت.

قیمت طلا با توجه به شرایط نرخ بهره و تقویت دلار آمریکا در سال گذشته انعطاف‌پذیر باقی ماند. تا زمانی که الگوهای مخارج مصرف‌کننده قوی هستند و کاهش متوسط نرخ‌ها پیش‌بینی می‌شود، پرواز طلا در سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود. بازار شاهد نوسانات و جریان خروجی قابل توجهی در سال ۲۰۲۳ و زمانی بود که بازده واقعی بالاتر باعث شد طلا برای جامعه سرمایه‌گذار جذابیت کمتری داشته باشد. با این حال، این تقاضای سرمایه‌گذاری ضعیف با خریدهای قابل توجهی از بانک های مرکزی جبران شد.

کاهش نرخ بهره و انتظارات برای دلار ضعیف تر، احتمالاً سرمایه‌گذاری را احیا می‌کند. بانک‌های مرکزی حدود ۱۰.۲ میلیون اونس طلا در سال ۲۰۲۲ خریداری کردند و پیش‌بینی می‌شد که در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۳ میلیون اونس طلا خریداری کنند.

وضعیت طلا در طول سال ۲۰۲۳،به عنوان یک پناهگاه امن نیز با افزایش خطرات ژئوپلیتیکی تقویت شد. حرکت‌های متلاطم در طلا می‌تواند ناشی از معاملات آتی شاخص دلار باشد که اخیراً در آستانه فصل تعطیلات طولانی به پایین‌ترین حد پنج ماهه سقوط کرده است، در حالی که داده‌های تورم ایالات‌متحده سردتر از حد انتظار از چرخش فدرال رزرو در اوایل سال جاری حمایت می‌کند.

کاهش تورم سالانه ایالات متحده مهم ترین شاخصی است که نشان می‌دهد سیاست پولی سخت در حال به ثمر نشستن است.

بر اساس گزارش بیزینس، طلا با شروع هفته پایانی سال ۲۰۲۳، چشم انداز مثبت خود را حفظ کرد و بالاتر از منطقه مقاومت خود از ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ دلار در هر اونس باقی ماند. از آنجایی که سال ۲۰۲۳ بالاتر از مرز ۲۰۷۰ دلار آمریکا به پایان رسید، ممکن است در هفته اول ژانویه ۲۰۲۴ شتاب بیشتری به دست آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها