فولاد.jpg

آخرین وضعیت بازارهای جهانی سنگ آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق نشان می دهد که محصولات فولادی در هفته گذشته با افت و خیز مواجه شدند.

سنگ آهن

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»در هفته گذشته سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین از حدود ۶۱ دلار در اول هفته به ۵۹ دلار هر تن خشک سی اف آر کاهش یافت و همین امر تمایل به خرید را بالا برد. تا اواخر هفته متوسط شاخص قیمت موسسه پلاتس به ۶۰.۴۵ دلار هر تن خشک سی اف آر شمال چین بهبود یافت و به قیمت پایانی هفته قبل نزدیک شد.

با این که محدودیت های زیست محیطی در شمال چین به پایان رسیده تقاضای سنگ آهن چندان بهتر نشده چون کارخانه ها زمانی که تولیدشان در محدودیت و تحت کنترل بود به میزان کافی سنگ آهن خریده اند. برخی از تحلیلگران برآورد کرده اند که  قیمت سنگ آهن به میزان کافی افت داشته و برای سال آینده در حدود ۵۵ تا ۶۵ دلار هر تن خشک سی اف آر در ثبات خواهد بود.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد با توجه به روند بازار چین نسبتا ثابت بوده حدود  ۳۹ دلار هر تن فوب شد. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود ۳۵ دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه

متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ در بازار ترکیه آخر هفته گذشته ۳۱۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد در حالی که هفته ۴۳ را در ۳۰۴ دلار هر تن سی اف آر به پایان برده بود.

در آخرین معاملات بسته شده در ترکیه قیمت قراضه سنگین امریکا ۳۰۹ دلار و قراضه خرد شده ۳۱۴ دلار هر تن سی اف آر ترکیه بوده است. افزایش کرایه حمل و بالا رفتن هزینه جمع آوری قراضه قیمت این ماده اولیه را در ترکیه بالا برده است.

قراضه سنگین کلاس ۲ صادراتی ژاپن در ۲۷۰ دلار هر تن فوب در ثبات بود. در شرق آسیا قراضه وارداتی در ۳۲۳ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که ثباتی نسبی داشت. قراضه خرد شده وارداتی در هند در ۳۲۰ دلار هر تن سی اف آر در ثبات بود.

بیلت

در ترکیه با این که قیمت قراضه رشد داشت و بازار میلگرد وضعیت مطلوبی دارد افزایش قیمت در بازار بیلت وارداتی مورد قبول بازار قرار نگرفت. بیلت سی آی اس ۱۰ دلار دیگر ارزان تر هم شد و به ۴۹۰ تا ۴۹۵ دلار هر تن سی اف آر ترکیه رسید. در ۴۸۶ تا ۴۸۹ دلار هر تن سی اف آر معاملاتی صورت گرفت. برخی معتقد بودند بیلت سی آی اس در ترکیه به زودی به ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار هر تن سی اف آر می رسد.بیلت صادراتی سی آی اس در حدود ۴۸۰ دلار هر تن فوب بود و اخیرا  ۱۰ تا ۱۵ دلار از دست داده است.

آخرین قیمت بیلت در بازار نقدی چین کمی رشد داشت و ۵۵۶ دلار هر تن درب انبار شد. در حوزه خلیج فارس بیلت ایران ۴۸۰ دلار هر تن سی اف آر دوبی  شنیده شده و محصول عمان ۴۹۰ تا ۴۹۵ دلار هر تن سی اف آر بود.

در جنوب شرق آسیا هم بیلت سی آی اس ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار هر تن سی اف آر بود. ظاهرا بیلت ایران در ۴۶۰ تا ۴۷۰ دلار هر تن فوب به کشورهای مختلف از جمله جنوب شرق آسیا فروخته شده است.قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی چین در حدود ۵۰۵ تا ۵۱۵ دلار هر تن فوب  و در سکوت بود.

مقاطع

میلگرد صادراتی چین ۷ دلار بالا رفت و ۵۳۵ دلار هر تن فوب شده است. معاملات کمی نهایی شده و خریدارها منتظر کاهش قیمت هستند.

میلگرد ترکیه در امارات ۵۲۰ تا ۵۲۵ دلار هر تن سی اف آر شنیده شده ولی خریداری ندارد. اغلب خریداران به دنبال میلگرد داخلی هستند و محصول وارداتی طرفدار ندارد. قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای هم  حدود ۹ دلار رشد داشت و ۵۴۶ دلار هر تن ثبت شد.

متوسط قیمت میلگرد در روسیه ۵۱۹ تا ۵۲۱ دلار هر تن سی پی تی مسکو بود. افت قیمت بیلت صادراتی سی آی اس تاثیری منفی بر بازار میلگرد داشته است. میلگرد صادراتی اوکراین و روسیه هم ۵۱۰ تا ۵۲۰ دلار هر تن فوب شده است.

متوسط قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار هر تن درب کارخانه و در ثبات بوده است ولی افت ارزش لیر فعالان بازار را کمی نگران نمود. میلگرد صادراتی ترکیه با رشد قیمت قراضه تا ۲۰ دلار رشد هم داشته به ۵۳۰ دلار هر تن فوب رسید.

ورق

هفته گذشته ورق گرم در نقاط مختلف چین ۶ تا ۹ دلار بالا رفت و به ۶۰۰ تا ۶۰۸ دلار هر تن درب کارخانه رسید. در بازار صادرات نیز ورق گرم چین ۵۵۰ تا ۵۶۵ دلار هر تن فوب شده است. تجار صادر کننده معتقدند ورق گرم صادراتی چین هنوز جا برای بهبود قیمت دارد ولی فعلا بازار ساکت است.

تقاضای ورق صادراتی سی آی اس دو هفته اخیر کم بوده و خریداران در انتظار افت قیمت بیشتر معامله نکردند. ورق گرم صادراتی سی آی اس ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار هر تن فوب شده است در حالی که هفته ۴۳ را در ۵۴۰ تا ۵۵۵ دلار به پایان رسانده بود.

در بازار داخلی اروپا ورق گرم در ۵۴۱ یورو هر تن درب کارخانه در ثبات بود. در بازار امریکا نیز ورق گرم ۶۲۰ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد که کمتر از یک دلار رشد قیمت داشت. ورق گرم وارداتی در امریکا ۵۵۵ دلار هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.

منبع:ایفنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها