بازار محصولات پتروشیمی را می توان پس از توافق جامع هسته ای در دو بخش معاملات و قیمت تحلیل کرد.

احمد بیات، مدیر معاملات کارگزاری نهایت نگر با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: پس از توافق نهایی احتمال دارد حجم معاملات محصولات پتروشیمی در کوتاه مدت با کاهش نسبی روبه رو شود؛ چرا که افت قیمت ارز سبب می شود قیمت محصولات پتروشیمی نیز کاهش یافته و در نتیجه برای مدت زمان کوتاهی حجم تقاضا کاهش یابد، اما این اتفاق در درازمدت ثمرات زیادی را برای صنعت پتروشیمی به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه قیمت محصولات پتروشیمی در درازمدت متاثر از قیمت های جهانی و نرخ دلار است، خاطر نشان کرد: مطمئنا پس از توافق نهایی حجم تولید، صادرات و در برخی محصولات پتروشیمی واردات افزایش یافته و این امر می تواند تاثیر مثبتی بر روند معاملات پتروشیمی بورس کالا داشته باشد؛ چرا که فعالیت در این حوزه افزایش خواهد یافت.

مدیرمعاملات کارگزاری نهایت نگر در ادامه تاکید می کند: توافق نهایی می تواند بر سرمایه گذاری ها در صنعت پتروشیمی نیز تاثیر به سزایی داشته باشد و این حوزه را با رونق روبه رو کند، به طوری که ظرفیت تولید را در مجتمع های پتروشیمی بعضا تا 80 درصد افزایش دهد.

بیات معتقد است، بورس کالای ایران در سال گذشته و در پی مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی، توانست آرامش و تعادل را به بازار پتروشیمی برگرداند که پیش بینی می شود روند مطلوب معاملات پس از توافق جامع هسته ای نیز در بورس کالای ایران ادامه یابد.

این کارشناس بازار پتروشیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم مبادلات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران نسبت به ماه های گذشته افزایش را نشان می دهد، گفت: بیشتر معامله گران به توافق نهایی هسته ای و برداشته شدن تحریم ها امیدوار هستند و انتظار دارند که قیمت ارز در بازار با کاهش رو به رو شود و در نهایت قیمت محصولات پتروشیمی نیز با افت همراه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها