محمد ولی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر به ارزیابی بازار طلا در نیمه نخست سال پرداخت و گفت: طی شش ماه گذشته در بحث طلا و ارز فضایی جدا از فضای همیشگی طلا و ارز را تجربه کردیم به گونه ای که طبق آمار و ارقام طی نیمه نخست سال نوسان زیادی را در بازار سکه و ارز شاهد بودیم.

به گزارش «کالاخبر»، عبادالله محمدولی به عوامل ایجاد نوسان در بازار طلا و سکه اشاره و اظهار کرد: علت تغییرات پیش آمده تنش و مباحث مهم سیاسی در دنیا از جمله برجام، خروج آمریکا از برجام و همچنین تهدیدهای جدید آمریکا علیه ایران بود که این موضوع باعث شد تا در نیمه نخست سال شاهد افزایش ١٠٠ درصدی قیمت طلا و سکه در بازار باشیم.

وی افزود: بررسی روند قیمت طلا در ابتدای سال نشان می دهد که هر گرم طلا در قیمت ١٢٨ - ١٥٨ هزار تومان در نوسان بود اما این قیمت به بیش از ٣٥٠ هزار تومان رسید که این امر نشانگر افزایش صد در صدی قیمت طلا در بازار است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر به وضعیت بازار ارز اشاره کرد و گفت:بحث ارز هم در بازار روند طلا و سکه را در پیش گرفت زیرا متغیرهای موجود در بازار طلا و سکه طی شش ماه گذشته متلاطم و پر فراز و نشیب بود که تنش های سیاسی باعث بازگشت ایران به شرایط سال های گذشته در دوران تحریم شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه آنطور که باید در بحث تولید و کسب و کار در کشور اقدامات زیربنایی صورت نگرفته است در حالی که باید به سمت صنایع مولد و صادرات محور حرکت کرد اما متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف عمل شده و حتی در برخی از صنایع هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر با بیان اینکه ایران فاصله زیادی از تولید گرفته و صنایع به جای پیشرفت در تولید به سمت مونتاژکاری رفته اند، گفت: ایران به دلیل برخورداری از معادن به عنوان کشور قدرتمندی تلقی می شود اما متاسفانه از این امکانات جهت اهداف مثبت استفاده نشده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت های موجود در بازار که باعث تلاطم در بازار طلا شده است به دلیل کم کاری های صورت گرفته در حوزه صنعت بوده است، اظهار کرد: مشکلات موجود در بازار سکه و طلا به مسئولین ذی ربط بر می گردد زیرا اگر بتوانیم تولیدات داخلی را از لحاظ کیفیت قوی کرده و به کشورهای مختلف صادر کنیم و همچنین قادر به وابسته کردن کشورهای دیگر به کشور و منابع موجود در آنباشیم، به طور حتم کشورهای دیگر نیز در شرایط بحران به راحتی نمی توانند از ایران عبور کرده و اقدام به لغو قرارداد خود کنند چراکه از لحاظ تولید وابسته به ایران خواهند شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر تاکید کرد: ما نباید در کشور تا این حد شاهد کاهش ارزش پول ملی باشیم تا کشورهای ابرقدرت که دشمن ایران هستند به واسطه آگاهی از نقاط ضعف موجود در کشور به دنبال جنگ اقتصادی با ایران باشند.

او با تاکید بر اینکه کشورهای دشمن صنعت، تولید و اقتصاد ایران را مورد هدف قرار داده و باعث ورود ضربه هایی به اقتصاد کشور می شوند، خاطرنشان کرد: در صورتی که مسئولین به دنبال حل بحران ها و کاهش تلاطم های موجود در کشور باشند چاره ای جز تقویت و حمایت از کسب و کارها ندارند و بهتر است تا تدابیری جهت برطرف شدن مشکلات و بهبود وضع موجود اندیشیده شود.

محمدولی یادآور شد: ایران در منطقه ای از دنیا قرار گرفته که میلیاردها تومان سرمایه را در کنار خود دارد و از ٢٠ درصد منابع دنیا برخوردار است در حالی که تنها یک درصد از جمعیت دنیا را دارد پس چرا باید در مقاطعی از زمان مقابل اینگونه کنش هایی که توسط ابرقدرت ها بر علیه کشور صورت می گیرد ضعیف عمل کند و تهدیدها باعث ضعف ارزش پول ملی ایران شود؟

وی با بیان اینکه ایران از ٤ قطب بزرگ بخش خصوصی به نام های اتاق تعاون، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و کانون عالی کارفرمایان برخوردار است، گفت: در صورتی که این ٤ رکن مورد قبول قرار گیرند و با آنها ارتباط قوی برقرار شود و همچنین اختیار قوانین و مقررات به آنها واگذار شود به طور حتم در تمام زمینه ها از بحث تولید گرفته تا صادرات روزهای خوبی را پیش رو خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت در بازار طلا و سکه با چنین سرعتی از قبل قابل پیش بینی بود یا خیر، افزود: بخشی از این افزایش قیمت پیش بینی شده بود اما رقم بسیار بالای آن غیرقابل پیش بینی بود که دلیل آن هم به زیرساخت های موجود در کشور باز می گردد.

او افزود: خوشبختانه در بحث ذخیره طلا در کشور با هیچ گونه کمبودی مواجه نیستیم اما می توانستیم با برخی از برنامه ها به حمایت از پولی ملی کشور بپردازیم.

محمدولی به پیش بینی وضعیت بازار طلا در نیمه دوم سال اشاره کرد و گفت: به طور قطع قیمت ها تا دو ماه آینده به عقب بر نمی گردد مگر آنکه اتفاقاتی در بخش سیاسی کلان کشور ایجاد شود تا تغییرات مثبتی در بازار مشاهده کنیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه می توان با مدیریت و برنامه ریزی صحیح از سختی های موجود گذر کرد، گفت: با توجه به شرایط موجود باید تلاش های بسیاری صورت گیرد تا بتوان کشتی اقتصاد کشور را طی شش ماه دوم سال به مقصد رساند اما در این مسیر دست اندازهایی وجود دارد که نیازمند مدیریت است تا بتوانیم اقتصاد و صنایع را بهبود بخشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها