حمید حسینی

یک مقام مسئول در اتاق بازرگانی ایران و عراق در خصوص عملکرد بورس کالا طی بیش از یک دهه فعالیت این بورس در اقتصاد کشور گفت: بورس کالا در سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد و توانست حمایت تشکل های بخش خصوصی را نیز جلب کند و نقش پررنگی را در بازار ایفا کند؛ چرا که سلیقه ها را حذف کرد، هزینه تولیدکنندگان را کاهش داد و بازار را به شفافیت رساند.

به گزارش «کالاخبر»، سید حمید حسینی به بورس ۲۴ گفت: زمانی که بورس کالا وجود نداشت بسیاری از تولیدکنندگان هر طور که تمایل داشتند محصولات را به خریداران میفروختند؛ اما از زمانی که بورس کالا تاسیس و فعالیت اقتصادی در این بخش شفاف شد، سودهای کلان و بادآورده نیز از بین رفت.

به گفته این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران، پیش از تاسیس بورس کالای ایران، همه چیز را «رابطه» تعیین می کرد، اما با راهاندازی بورس کالا، سلایق و رابطه ها، جای خود را به مقررات داد.

حسینی با اشاره به اینکه بورس کالا در دهه اول فعالیت خود عملکرد قابل ستایشی داشته است، اظهار کرد: این ساختار در جهت حمایت از تولید تاسیس شده و تاکنون به هدف وجودی خود یعنی حذف سلیقه ها و ایجاد شفافیت و رقابت رسیده است. این در حالی است که تولیدکننده داخلی می تواند بدون بازاریابی خاصی کالای خود را در بورس عرضه کند که این اتفاق خوبی است و برای تولیدکننده و مصرف کننده اطمینان خاطر ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه بورس یکی از ابزارهای مدرنی است که در دنیا برای شفاف سازی اقتصاد استفاده می شود، تاکید کرد: بورس کالا در زمینه بازاریابی، افزایش دسترسی مصرف کننده به کالا، رفع نگرانی دریافت و پرداخت های مالی و کنترل کیفیت کالا، کمک زیادی به فعالان صنایع کرده که با حمایت های بیشتر از این بازار نقش این بورس در موارد ذکر شده پررنگ تر و موثرتر از قبل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها