کامودیتی

گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت نفت نوسان های شدیدی تجربه کرد و تردیدها نسبت به توافق آمریکا و چین برای کاهش جنگ تجاری موجب محدود شدن رشد قیمت فلزات شد.

نوسان های شدید قیمت نفت تحت تاثیر جلسه اوپک در وین

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، کاهش تنش های تجاری در جریان اجلاس جی بیست در آرژانتین و بازگشت نسبی خوشبینی به اقتصاد جهانی، خروج قطر از اوپک و گمانه زنی های مختلف در مورد تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت و اخبار ضد و نقیض بسیار در مورد نشست اوپک و نوپک هفته ای نوسانی را برای قیمت نفت رقم زد و در نهایت تحت تاثیر تصمیم اوپک برای کاهش تولید، قیمت نفت هفته ای افزایشی را ثبت کرد. قیمت نفت در شروع هفته در واکنش به توافق آمریکا و چین برای آتش بس ۹۰ روزه در جنگ تجاری خود نزدیک به ۵ درصد افزایش یافت.

از طرف دیگر کانادا اعلام کرد ایالت آلبرتا به دلیل محدودیت‌های خطوط لوله و افزایش سطح ذخایر نفت، تولیدکنندگان را وادار خواهد کرد تولیدشان را ۸.۷ درصد یا معادل ۳۲۵ هزار بشکه در روز کاهش دهند. در این روز قطر اعلام کرد این کشور تا ژانویه سال ۲۰۱۹ از سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک خارج می‌شود. تولید نفت قطر حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز است با این حال این کشور بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان است. در ادامه و در روز چهارشنبه با اعلام رشد ذخایر نفت آمریکا و سقوط بازارهای بورس جهان قیمت ها تحت فشار قرار گرفت و شاهد افت بیش از ۲ درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم.

گزارش موسسه آمریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۳۰ نوامبر به میزان ۵.۴ میلیون بشکه رشد کرده و به ۴۴۸ میلیون بشکه رسیده است. در روز پنجشنبه پس از آن که دیدار رسمی وزیران نفت اوپک درباره توافق کاهش تولید نفت در مقر این سازمان در وین بی‌نتیجه به پایان رسید و این گروه کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست خود را لغو کرد شاهد افت شدید قیمت نفت بودیم. با این وجود در اخرین روز هفته مذاکرات به نتیجه نشست و کشورهای تولید کننده نفت بر سر کاهش ۱.۲۰۰ میلیون بشکه ای نفت به توافق رسیدند. بر این اساس، مجموع تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ابتدای سال ۲۰۱۹ به مدت ۶ ماه نسبت به سطح تولید ماه اکتبر سال جاری ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. سهم یازده عضو اوپک از این کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه و سهم ۱۰ کشور غیرعضو ۴۰۰ هزار بشکه در روز است. بین کشورهای عضو، ایران، ونزوئلا و لیبی از این توافق معاف شده‌اند. همچنین قرار است در ماه آوریل با برگزاری نشستی مجددا وضعیت بازار نفت و لزوم بازبینی در این توافق مورد بررسی قرار گیرد. با اعلام خبر توافق شاهد رشد بیش از ۵ درصدی قیمت ها بودیم و نفت برنت به بالای ۶۳ دلار برگشت اما در ساعات پایانی مجددا شاهد کاهش نسبی قیمت ها و بازگشت نفت برنت به ۶۱ دلار بودیم.  

 در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

تردیدها نسبت به توافق آمریکا و چین رشد قیمت فلزات را محدود کرد

توافق آمریکا و چین برای حل اختلافات تجاری، کاهش ارزش دلار و تداوم کاهش موجودی انبار فلزات در بورس های معتبر کالایی موجب شد فلزات اساسی - به جز مس- در مجموع رشدی هفتگی را تجربه کنند اما این رشد تحت تاثیر سقوط بازارهای سهام در جهان، شبهه افکنی در توافق چین و آمریکا و دستگیری یکی از مدیران ارشد شرکت چینی هواوی از سوی آمریکا موجب محدود ماندن رشد فلزات در بازارهای جهانی شد.

روسای جمهور آمریکا و چین در آرژانتین سرانجام به توافقی برای کاهش تنش های تجاری دست یافتند که بر اساس این توافق دونالد ترامپ موافقت کرد به شرط گفت‌وگو به منظور رسیدگی‌ به نگرانی‌های آمریکا درخصوص اقدامات تجاری چین، افزایش تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری بر واردات کالاهای چینی از ۱۰ به ۲۵ درصد را که قرار بود از آغاز ۲۰۱۹ اجرایی شود به مدت ۹۰ روز به تعویق بیندازد. در صورتی که در پایان این ۹۰ روز توافقی صورت نگیرد، ایالات‌متحده طبق برنامه تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار بر واردات کالاهای چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.

با این وجود در طول هفته اظهارنظرهای ضد و نقیض مقامات دو طرف موجب شد تحلیلگران نسبت به حصول توافق نهایی برای حل اختلافات دو کشور مردد شده و مجددا شاهد افزایش فشارها بر قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی بودیم. ادامه تردیدها نسبت به چشم انداز اقتصادی جهان و سقوط بی سابقه بازارهای بورس در کنار خبر دستگیری یکی از مدیران ارشد شرکت هواوی در کانادا در رابطه با تحریم های ایران و استرداد او به مقامات آمریکایی مجددا موجب افزایش فشارها بر قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی شد. 

شاخص دلار آمریکا همانطور که انتظار می رفت از ابتدای هفته نزولی شد و در مجموع بیش از ۰.۴۴ درصد از ارزش خود را در هفته گذشته از دست داد. پس از سخنان رئیس کل فدرال رزرو در مورد در سقف بودن نرخ بهره شاهد افزایش تردیدها نسبت به چشم انداز اقتصادی آمریکا هستیم. در هفته گذشته با افزایش نرخ اوراق قرضه کوتاه مدت و نزدیک شدن این نرخ به نرخ اوراق قرضه ده ساله نشانه هایی از رکود در اقتصاد آمریکا نمودار شد و در ادامه با انتشار آمار ناامیدکننده از اقتصاد آمریکا شاهد افزایش نگرانی ها نسبت به چشم انداز اقتصادی این کشور و سقوط بازارهای سهام بودیم. مجموع این مسائل احتمال تداوم رشد نرخ بهره فدرال رزرو را کاهش داده و موجب نزولی شدن ارزش دلار آمریکا می شود. آمارهای منتشر شده نشان داد که میزان اشتغال آمریکا در ماه نوامبر تنها ۱۵۵ هزار نفر بوده است که فاصله زیادی با ۲۰۰ هزار نفر پیش بینی اقتصاددانان دارد و رشد دستمزدها نیز از ۰.۳ درصد به ۰.۲ درصد کاهش یافته است.

در پی این مسائل یکی از اعضای ارشد فدرال رزرو اعلام کرد که بانک مرکزی آمریکا می تواند افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر را به دلیل وارونگی نرخ اوراق قرضه به ژانویه ۲۰۱۹ منتقل کند. در هفته گذشته روند نزولی موجودی انبارهای فلزات در بورس فلزات لندن ادامه یافت. موجودی انبارهای مس و روی بیش از ۸.۶  و ۳.۸ درصد کاهش یافت و میزان کاهش انبارهای روی جهان از ابتدای سال جاری به بیش از ۷۰ درصد رسید. آلومینیوم نیز بعد از افت هفته های اخیر با اعلام خبر کاهش تولید چند شرکت معتبر چینی مجددا مورد توجه قرار گرفته و رشد خوبی را تجربه کرد.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی- کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها