بورس كالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران رخ داد که "ضرورت هدایت سیل نقدینگی به سمت بازارهای مالی"، "عرضه کالاها در بورس یک ضرورت برای بخش کشاورزی است"، "۴ مزیت اصلی ورود زعفران به بورس کالا " و "لزوم تمرکز معاملات کالاهای اساسی در بورس" از مهم ترین آنها بود.

ضرورت هدایت سیل نقدینگی به سمت بازارهای مالی

به گزارش «کالاخبر»، مدیر عامل بورس کالای ایران معتقد است، ورود حجم بالای نقدینگی به بخش های مختلف اقتصاد مانند سیل روانی است که همه چیز را در مسیر خودش نابود می‌کند؛ در این بین ما در بورس کالا این رسالت را داریم که با فعال کردن بازارهای مالی، جلوی هجوم نقدینگی به بازارهای واقعی را بگیریم.

حامد سلطانی نژاد اعلام کرد: راه اندازی بازارهای کالایی به صورت گواهی سپرده می‌تواند نقدینگی را به سمت بازارهای مالی هدایت کند و فعالان صنعت طلا هم می‌توانند پس از راه اندازی بازار گواهی سپرده طلای آب شده، برآوردی از قیمت‌های آینده طلا داشته باشند.

وی ادامه داد: با راه اندازی این بازار، استاندارد سازی طلای آب شده و شمش هم انجام می‌شود و با عیارسنجی درست ریسک خریداران هم کاهش پیدا می‌کند .نهاد سیاستگذار هم می‌تواند به این بازار وارد شود و با اهرم‌های عرضه و تقاضا قیمت گذاری را انجام دهد  .

عرضه کالاها در بورس یک ضرورت برای بخش کشاورزی است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد: امروز در بخش کشاورزی انواع و اقسام مشکلات وجود دارد؛ تولید بالا، کشاورزان خرده، واسطه های پرشمار، دادوستد کاملا سنتی، نبود شفافیت و نداشتن برآوردی از نیاز سالانه محصولات و برنامه‌ریزی برای تولید از مهم ترین مشکلات این بخش به شمار می رود.  

علی وقف چی افزود: در این شرایط یک اتفاق مثبت، نگاه درست دولت نسبت به بورس است. سیاست جدید دولت مبنی بر عرضه محصولات ذرت و جو در بورس کالا ثمرات زیادی را برای کشاورزان و اصلاح ساختاری بخش کشاورزی به همراه خواهد داشت، اما نکته حائز اهمیت، لزوم اطلاع‌رسانی و آموزش درباره مزایای بورس به کشاورزان است

وی با تاکید بر اینکه باید امکان عرضه مستقیم کشاورزان و ورود آنها در بورس، آسان شود گفت:مزیت عرضه کالاهای کشاورزی در بورس، اطلاع کشاورزان از نرخ واقعی محصولاتشان است. اگر کشاورز به طور مستقیم یا از طریق تعاونی های مرتبط یا انبارها بتوانند محصولات خود را در بورس عرضه کنند از قیمت های واقعی بازار مطلع می شوند و از این رو سود واقعی به کشاورز می رسد.

به شدت موافق عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا هستیم

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی گفت: ما در مجلس به شدت موافق عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا هستیم چرا که این اقدام گام مهمی در جهت شفاف سازی و مبارزه با انحصار و رانت خواری است.

علی محمد شاعری افزود: با حمایت از بورس باید شرایطی را مهیا کنیم تا رقابت کامل بین تمام مشتریان و عرضه کنندگان به وجود آید و قیمت ها به شکل رقابتی کشف شود که این موضوع منافع همزمان تولیدکننده و مصرف کننده را تامین می کند.

وی اظهار داشت: از بورس کالا می خواهیم که تهدید به وجود آمده در اقتصاد به خصوص در بخش کشاورزی را که در قالب نوسان کاذب قیمت ها، معاملات غیر شفاف و سنتی نمود پیدا کرده است را به یک فرصت بزرگ تبدیل کند. البته این امر به نوع نگاه دولت برای تنظیم بازارها برمی گردد اما امیدواریم که با تمرکز عرضه محصولات در بورس، شاهد سرعت بالای معاملات و تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان و همچنین انعکاس قیمت های درست و واقعی به اقتصاد باشیم.

۴ مزیت اصلی ورود زعفران به بورس کالا 

معاون فنی اجرایی سازمان تعاون روستایی استان خراسان رضوی به مزایای ورود زعفران به بورس کالا اشاره کرد و گفت: در خصوص محصول پسته، قیمت ها همیشه با تغییرات قیمت دلار نوسان می کند و قیمت پسته متاثر از نرخ برابری دلار و ریال است؛ حال آنکه در بازار زعفران این تاثیرپذیری قیمت از بهای ارز اتفاق نمی افتاد چراکه قیمت زعفران در بازار سنتی زوایای پنهانی زیادی داشت که این زوایا به تدریج طی یک سال گذشته در بورس شفاف سازی و مشخص شد که این امر را نخستین مزیت عرضه زعفران در بورس کالا می توان عنوان کرد.

ساربان در بیان مزیت دوم ورود زعفران به بورس کالا گفت: پیش از ورود بورس به معاملات زعفران، به دلیل عرضه یکجای محصول در زمان برداشت توسط کشاورز زمینه سواستفاده برای افراد سودجو فراهم می شد و تحت تاثیر عرضه زیاد و تقاضای کم در بازار، قیمت ها افت می کرد. از این رو، به نظر من به کمک بورس، تحدید قیمت اتفاق می افتد و با جلوگیری از کاهش کاذب قیمت ها به ویژه در زمان برداشت، معاملات زعفران در کشور به تدریج واقعی تر و شفاف تر می شود.

وی ادامه داد: با این روش کشاورز در طول سال و هرگاه نیاز مالی داشته باشد و در زمانی که روند قیمت ها بهتر بوده و کشش بازار بیشتر باشد، می تواند محصول خود را در بورس با قیمت واقعی و روز بازار بفروشد که این روش، در تعیین قیمت های واقعی هم تاثیر گذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه به کمک ساختار معاملاتی بورس، زعفرانکار نیز برخلاف گذشته در تعیین قیمت ها نقش دارد، گفت: پیش از عرضه زعفران در بورس تعیین قیمت ها محدود به یک طرف معامله بود و زعفرانکار نقش زیادی در این امر نداشت. اما الان از طریق عرضه محصول در بورس طرفین معامله می توانند در خصوص قیمت تصمیم گیری کنند. قاعدتا وقتی طرفین بتوانند برای تعیین قیمت تصمیم بگیرند، یک معامله برد-برد خواهند داشت که در این شرایط قیمت ها نیز عادلانه تر و منصفانه تر خواهد بود. 

لزوم تمرکز معاملات کالاهای اساسی در بورس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مقابله با فساد همزمان با بها دادن به بازارهای غیررسمی با شکست مواجه می شود، گفت: وقتی مکانی مانند بورس کالا وجود دارد که قیمت واقعی کالاها در آن در تقابل عرضه و تقاضا کشف شده و شاهد معاملات شفاف در آن هستیم، لزومی ندارد که محصولات مهم تولید داخل خارج از بورس و در بازارهای غیر شفاف خرید و فروش شود.

شهاب نادری معتقد است با عرضه حداکثری محصولات کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی در بورس کالا به دلیل شفافیت ایجاد شده در روند معاملات و استخراج لحظه‌ای و روزانه جزییات دادوستدها، دولت می‌تواند با نظارت حجم عرضه و تقاضای موجود در بازار، پیش از بروز هرگونه التهاب در قیمت‌ها بهترین تصمیم و اقدامات را برای تعادل بازار اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه تمرکز عرضه محصولات و مواد اولیه در بورس کالا می تواند به تعادل بازار و حمایت از تولید کمک کند، گفت: تجربه عرضه محصولات کشاورزی همچون جو و ذرت در بورس نشان داد که با این اقدام از یک طرف کشاورزان زودتر به پولشان رسیدند و از طرف دیگر محصولی باکیفیت و با قیمتی واقعی در بازار خرید و فروش شد.

عرضه خرما در بورس کالا دلالان را از دور خارج می‌کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: عرضه خرما در بورس کالا موجب حذف دلالان در چرخه توزیع این محصول می‌شود این در حالی است که برای ورود به بورس کالا باید سردخانه‌ها استاندارد شوند و برندسازی صورت بگیرد.

حبیب الله نیکزادی پناه با تاکید بر اینکه کنترلی بر عرضه خرما وجود ندارد، عنوان کرد: خرما تا زمانیکه به بازار عرضه می‌شود در چندین مرحله بین دلالان دست به دست می‌شود به همین دلیل قیمت آن افزایش پیدا می‌کند، باید دولت کمک کند تا بتوانیم خرما به صورت مستقیم به بازار تزیرق شود.

وی عنوان کرد: با اقدام به برندسازی به راحتی می‌توان خرما را در بورس کالا عرضه کرد در این صورت مصرف‌کنندگان مجبور به خرید محصول با قیمت بالا و احتساب سود دلالان نیستند.

بورس کالا بهترین مکان برای واگذاری شفاف و عادلانه اموال بانک ها

یک مدرس علوم بانکداری اظهار کرد: واگذاری اموال مازاد و غیرمولد بانک ها طی چند سال اخیر مطرح شده و هر چه زودتر باید این واگذاری ها انجام شود. چراکه واگذاری این دارایی ها و تبدیل آنها به سرمایه نقد می تواند حیات را به بانک برگرداند تا نهاد پولی کشور به کار خدمت بانکداری خود بر می گردد و از بنگاه داری دور شود. در این شرایط نقدینگی نیز در اقتصاد و بخش های مختلف تولیدی اعم از تولید ساختمانی، صنعتی، معدنی و کشاورزی به کار گرفته می شود

احمد شعبانی افزود:   اظهار داشت: در حوزه اموال و املاک بانک ها، بورس کالا می تواند بهترین مکان برای واگذاری شفاف و عادلانه باشد. اموالی که بر حسب عادت توسط بانک ها نگهداری شده اند و در صورت آزاد شدن این دارایی ها و تبدیل آنها به سرمایه نقد، نقدینگی حاصل از آن می تواند دوباره به اقتصاد مولد برگردد

وی تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت عرضه اموال و دارایی های مازاد و غیرمولد بانک ها در بورس کالا و بورس اوراق بهادار وجود دارد و می تواند با ایجاد رونق در تولید و بخش های مختلف اقتصادی، درآمد مردم را نیز افزایش داده و دوباره در بازار سرمایه توسط مردم سرمایه گذاری مجدد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها