راضی نوری

ایجاد توازن میان مصرف داخلی و صادرات کالاها از اهمیت ویژه ای در شرایط اقتصادی موجود برخوردار است و مسوولان تصمیم گیر در تلاش هستند که این توازن به بهترین شکل برقرار شود، اما نکته اینجاست که در قانون رفع موانع تولید به این موضوع توجه شده و راهی شفاف برای آن عنوان شده است.

به گزارش «کالاخبر» سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب فوق به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی «درون زایی» و «برون گرایی» بودن است به نحویکه ما باید بتوانیم در سال رونق تولید علاوه بر حمایت از تولید ملی به فکر رونق صادرات نیز باشیم که به نظر می رسد فرمول ارائه شده در ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید در این زمینه راهگشاست.

وی با اشاره به ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید، بیان کرد: این ماده قانونی رویکرد صادراتی دارد و اگر ما بتوانیم  این قانون را اجرایی کنیم به نفع اقتصاد و سیاست ها ی کلان کشور است. در این ماده قانونی بر مدیریت صادرات با عرضه کالاها در بورس و پس از رفع نیاز داخلی تاکید شده است به طوریکه متولیان اطمینان حاصل می کنند که پس از تامین نیاز صنایع داخلی و فراهم شدن زمینه رونق تولید، صادرات نیز بدون مانع و براساس مازاد مصرف انجام می شود.

نوری با بیان این که مکانیزم بورس کالا شفافیت را به دنبال دارد تصریح کرد: هم اکنون سیاست گذاران از سازوکار بورس کالا در راستای عرضه محصولات، کشف بهتر قیمت ها، شفافیت اقتصادی و جلوگیری از آسیب به بخش تولید بهره می برند که در صورت اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید شاهد رشد صادرات و ارزآوری برای کشور خواهیم بود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: پیش بینی می شود که تولیدکنندگان داخلی از اجرای این ماده قانونی با رویکرد صادراتی حمایت کنند به طوریکه اگر محصولی در عرضه های داخلی بورس خریدار نداشت، امکان صادرات پیدا کند که از این مسیر شاهد ساماندهی بازار داخل و صادراتی خواهیم بود.

نوری در ادامه با تاکید بر رشد عرضه کالاهای اساسی در بورس گفت: وقتی محصولی روانه عرضه در بورس می شود سه مزیت برای اقتصاد ایجاد می شود، شفافیت و کشف قیمت، اطمینان از کیفیت و استاندارد محصول و حذف واسطه ها که این موارد باعث می شود تا بر لزوم عرضه ها در بورس تاکید شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها