بورس دوبی

در فوریه سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۳.۹ میلیون بشکه نفت در بورس کالای دبی در حالی مورد معامله قرار گرفت که در فوریه سال قبل تنها ۱۶.۹ میلیون بشکه نفت در این بازار مبادله شده است. بطوریکه بورس کالای دبی برترین مرکز بین المللی مبادلات آتی و کالاهای انرژی در خاورمیانه محسوب می شود و این بورس اصلی ترین و تنهاترین معیار و شاخص اصلی برای قیمت نفت عمان و دبی است. 

به گزارش «کالاخبر» ، براساس آمارهای موجود، حجم مبادلات نفت در این بازار از سال ۲۰۱۶ تا کنون ۳۲۲ درصد رشد کرده است و در صورت انعقاد قراردادهای تازه، پتانسیل افزایش بیشتر حجم و ارزش مبادلات در این بازار وجود دارد.

در اغلب کشورهایی که در بخش تولید یا صادرات نفت فعال هستند، بورس کالایی برای تجارت نفت ایجاد شده است. بورس کالای دبی هم یکی از این بازارهاست که برای مبادلات فرآورده های انرژی از جمله نفت راه اندازی شد و با وجود قدمت ۱۲ ساله اش، عملکرد بسیار خوبی دارد. قرار گرفتن این بازار در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و در شرق تنگه هرمز که محل عبور یک سوم از کل نفت خام دنیاست، باعث شده تا این بازار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

بورس کالای دبی در ژوئن سال ۲۰۰۷ میلادی راه اندازی شده است و هدفش قیمت گذاری شفاف عنوان شد. 

در وب سایت رسمی این بازار آمده است: طی ۱۲ سالی که از راه اندازی این بازار گذشته است، تاثیرات مثبت عملکرد بازار کالای دبی در تجارت فرآورده های انرژی در منطقه خاورمیانه مشهود است. شفافیت در تجارت و قیمت گذاری باعث شده است تا این بازار بیش از پیش در منطقه شناخته شود و هم اکنون با بازارهای کالایی کشورهای دیگر هم ارتباط موثری برقرار کرده است.

هزینه ای که در این بازار برای حراج های نفتی در نظر گرفته شده، برابر با ۱.۵ سنت به ازای هر بشکه نفت است و قراردادهای تحویل فوری با بازه تحویل ۱ تا ۴ روز و قراردادهای آتی در این بازار امضا می شود. این بازار سیستم  حمایتی بیست و چهار ساعته دارد و این از مزایای بازار معرفی شده است و از آنجا که افراد زیادی برای مبادله فرآورده های انرژی به خصوص نفت در این بازار کار می کنند، می توان اطمینان داشت که کالا با قیمت بهتری در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

طبق گزارش های موجود در فوریه سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۳.۹ میلیون بشکه نفت در بورس کالای دبی مبادله شد؛ در حالیکه در فوریه سال قبل تنها ۱۶.۹ میلیون بشکه نفت در این بازار مبادله شده است. رشد ۱۶۰ درصدی حجم مبادلات و ارزش نفت فروخته شده در این بازار نشان از افزایش اهمیت آن در میان بورس های نفتی در دنیا دارد.

از طرف دیگر نیاز مصرف کنندگان برای مدیریت بلندمدت ریسک نوسانات قیمت نفت و فرآورده های انرژی عامل دیگری است که می تواند فعالان در بازار کالای دبی را بیشتر کند. این بازار هم اکنون بالغ بر ۱۵ قرارداد دارد که برای مبادله نفت کشورهای عمان و سنگاپور و بحرین و  امارات است و اخیرا خبرهایی از تفاهم نامه های تازه با کشورهای آسیایی از قبیل هند و اضافه کردن هشت قرارداد تازه برای مبادله هشت نوع نفت دیگر در بازار منتشر شده است.

حجم مبادلات نفت در این بازار از سال ۲۰۱۶ تا کنون ۳۲۲ درصد رشد کرده است و در صورت انعقاد قراردادهای تازه، پتانسیل افزایش بیشتر حجم و ارزش مبادلات در این بازار وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها