بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که عناوینی چون"جزییات عرضه محصولات جدید در بورس کالا"، "رفع ۵ دغدغه فعالان بخش کشاورزی به وسیله بورس کالا"، "بورس کالا بازار کشاورزی را متحول می کند" و "برای عرضه گندم در بورس کالا از امروز برنامه ریزی شود" از مهم ترین آنها بود.

پیگیر عرضه خرما و کشمش در بورس کالا هستیم

به گزارش «کالاخبر»؛در هفته گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از پیگیری‌های جدی سازمان بورس و بورس کالای ایران برای پای کار آوردن دست اندرکاران خرید و فروش خرما و کشمش در بورس کالا خبر داد و گفت: این رویداد با اعلام آمادگی عرضه کنندگان عمده برای عرضه مستمر و همچنین جانمایی و تجهیز انبارهای مورد نیاز، محقق می شود.

شاپور محمدی در خصوص فرآیند عرضه پسته در بورس کالا و همچنین ایجاد زمینه عرضه کشمش و خرما در بورس اظهار کرد: پیگیری‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه ادامه دارد.

وی افزود: خوشبختانه بازار کالاهای کشاورزی روند مناسبی را طی می‌کند همانطور که زعفران و پسته نیز به بازار مناسبی دست پیدا کرد، خرما و کشمش نیز با همکاری وزارت جهاد کشاورزی جای خود را در سبد عرضه‌های بورس کالا پیدا خواهد کرد.

جزییات عرضه محصولات جدید در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران جزییات عرضه محصولات جدید در بورس کالا را تشریح کرد و گفت: هر کالایی که می خواهد در تابلوی اصلی بورس کالا عرضه شود باید دو ویژگی مهم یعنی وجود یک بازار نقد قوی با فعالان پرشمار و همچنین استانداردپذیری را دارا باشد.

حامد سلطانی نژاد در مورد عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: ایران در بعضی از زمینه‌ها در حوزه کالاهای کشاورزی جزو تولیدکننده های برتر است؛ بنابراین امکان عرضه آن‌ محصولات در بورس کالا وجود دارد که در این راستا  بازارهایی هم در کشور و در شهرهای مختلف شکل گرفته است. برای مثال مشاهده می کنیم که حتی معاملات فردایی زیره در میان فعالان قدیمی بازار این محصول انجام می شود، تقریبا چیزی شبیه به بازار مشتقه بورس که این امر نشان دهنده نیاز فعالان بازار زیره به آینده نگری و پوشش ریسک است.

وی با بیان اینکه زیره، زعفران و پسته در بورس کالا عرضه می‌شوند، اظهار کرد: دنبال آن هستیم که خرما، کشمش و محصولات دیگر را هم در بورس کالا عرضه کنیم و احتمالا عرضه دو محصول ذکر شده تا پایان سال انجام شود.

رفع ۵ دغدغه فعالان بخش کشاورزی به وسیله بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین به پنج دغدغه اصلی فعالان بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: کشف قیمت منصفانه محصولات، پوشش ریسک قیمتی، استانداردسازی محصولات، قراردادهای بلندمدت و بازار مستمر و روزانه در حیطه بازار داخلی و صادراتی از دغدغه های اصلی در حوزه محصولات کشاورزی است که ابزارهای مالی بورس کالا می تواند به همه این دغدغه ها پایان دهد.

حامد سلطانی نژاد افزود: راهکارهای بورس کالا هم به سمت ایجاد بازار و هم توسعه ابزاری محصولات کشاورزی است. در این میان یک بازاری که تاکنون شکل گرفته، بستری برای حمایت های قیمتی از محصولاتی مانند زعفران، ذرت و جو با اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی و خرید های حمایتی سازمان تعاونی روستایی بوده است

راه اندازی فیوچرز قیر به بازار نقد و مستمر نیاز دارد

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص راه‌اندازی بازار قراردادهای آتی قیر نیز گفت: برای راه اندازی فیوچرز هر محصولی نیازمند وجود یک بازار نقد مستمر روزانه هستیم که راهکار مناسب در این حوزه شروع به کار معاملات گواهی سپرده کالایی به عنوان یک بازار مستمر و روزانه پیش از بازار قراردادهای آتی است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه بورس‌های کالایی باعث رشد اقتصادی یک کشور می‌شود، گفت: با توسعه بورس های کالا، پیش‌بینی پذیری نسبت به آینده قیمت کالاها به وجود می‌آید، صنایع رشد می‌کند و می‌توان در سایه تامین کالا و مواد اولیه مورد نیاز در بازار مستمر، برای تولید برنامه ریزی کرد. 

تهاتر ارزی صادرات زعفران با واردات کالاها از کانال بورس کالا

در هفته گذشته پنجاهمین جلسه میز تخصصی کالایی بورس کالای ایران با محوریت بررسی بازار نقدی و معاملات زعفران در بورس برگزار شد که در این جلسه رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران از پیشنهادش به بانک مرکزی برای تهاتر ارزی صادرات زعفران با واردات کالاها از کانال بورس کالا خبر داد.

در این نشست شریعتی مقدم مدیرعامل شرکت نوین زعفران و رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مذاکراتی با بانک مرکزی برای حل مشکلات مربوط به ایفای تعهدات ارزی در حوزه صادرات زعفران در حال انجام است، گفت: پیشنهاد ما این است که صادرات زعفران از مسیر بورس کالا انجام شود تا در حوزه درآمدهای ارزی ناشی از صادرات زعفران امکان واردات گروه های کالایی و تهاتر ارزی مهیا شود؛ چراکه بورس مکانی است که می توان به آن اعتماد داشت و هر کالایی از بورس خریداری شود تحت نظارت های دقیق و با استانداردهای مورد تایید است.

بورس کالا بازار کشاورزی را متحول می کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است که نباید از ظرفیت های داخلی کشور به خصوص در شرایط جنگ اقتصادی که می تواند عامل موفقیت و شفافیت اقتصادی باشد، غافل بود از این رو برای شفافیت و امنیت اقتصاد باید تصمیماتی اتخاذ شود که از جنس فعالیت، ساختار و پتانسیل هایی مانند بورس کالا و تقویت حداکثری بازار سرمایه باشد.

محمدرضا پورابراهیمی به لزوم توسعه ابزارهای مالی به‌ خصوص در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: بورس کالا به دنبال تسهیل شرایط ورود عرضه کنندگان عمده محصولات کشاورزی به بازار سرمایه است که در صورت حمایت های لازم از بورس کالا، در آینده ای نزدیک شاهد تحول این بخش و فراگیر شدن ابزارهای مالی در میان فعالان حوزه کشاورزی و کنار رفتن بسیاری از مشکلات فعلی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اساسا ابزارهایی مثل گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و اوراق سلف موازی استاندارد، برای تامین مالی و پوشش ریسک در نظر گرفته شده اند تا فرآیند خرید صادرات و عرضه را در کشور امکان پذیر کنند. لذا استفاده از این ظرفیت استانداردسازی شده، به طور حتم نیاز امروز اقتصاد ماست و تاثیر بسزایی در تصمیمات اقتصادی خواهد داشت.

برای عرضه گندم در بورس کالا از امروز برنامه ریزی شود

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با بیان اینکه در راستای عدم مداخله دولت در خرید گندم و امکان استفاده از سازوکار بازار و ابزارهای مالی نوین باید مقدمات عرضه گندم در بورس کالا را فراهم کرد، گفت: این اقدام مهم نیاز به برنامه ریزی و برخی زیرساخت ها و هماهنگی ها دارد که اگر از امروز به فکر آن باشیم بدون شک رویدادی بزرگ و به سود گندمکاران کشور رقم می خورد.

هدایت الله خادمی بیان اینکه مشکلات مربوط به خرید تضمینی گندم و محدودیت های بودجه ای دولت به ما اعلام می کند که زمان عرضه گندم در بورس کالا فرارسیده است، عنوان کرد: عرضه گندم در بازار بورس اتفاق خوبی است که باید به عنوان کار و عرضه درازمدت مد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: بورس کالا طی سال های گذشته نقش موثری در تنظیم بازار و شفافیت ایفا کرده و ضمن اینکه کشف قیمت کالاها عادلانه تر شده و به دلیل ایجاد رقابت و واقعی شدن بازارها، پیش بینی برای تولیدکنندگان ممکن شده است. باید به این نکته توجه داشت عرضه محصولات کشاورزی از جمله گندم در بورس کالا در کنار ایجاد رقابت، عرضه محصولی با کیفیت و با قیمت مناسب را برای بازار کشاورزی به ارمغان می آورد.

فرآیند تحویل قراردادهای آتی زیره سبز سررسید بهمن ۹۸

در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای فرآیند تحویل قراردادهای آتی زیره سبز سررسید بهمن ماه ۱۳۹۸ را اعلام کرد.

بر اساس این اطلاعیه فرآیند تحویل در قرارداد آتی زیره سبز تحویل بهمن ماه ۱۳۹۸ در روز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه و از طریق گواهی سپرده زیره سبز انجام می شود و کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند بر اساس ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند.

پذیرش محصول چند شرکت در بورس کالای ایران

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران اعلام کرد که محصول چند شرکت در بازار اصلی این بورس پذیرش شد.

بر اساس این اطلاعیه، پذیرش کالای عایق رطوبتی تولید شرکت شهر گام عایق و شرکت عایق رطوبتی نصر بام، کالای شمش آلومینیوم تولید شرکت آلومینای ایران، شمش طلا تولید شرکت صنعتی معدنی طلای توزلار، پذیرش کالای شمش فولادی (بیلت)، تولید شرکت مجتمع فولاد شمش نگین مشهد، کالای مفتول مسی، تولید شرکت تولیدی سیم و کابل تبریز سیمکارت پس از بررسی و مستندات در دویست و چهل و هفتمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۸ بهمن ماه در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

پذیرش ۳ محصول شرکت راه آهن در بازار فرعی بورس کالا

همچنین پذیرش کالای روغن کارکرده لوکوموتیو به میزان ۵۰۰ هزار لیتر، کالای ضایعات فلزی به میزان ۱۰ هزار تن و کالای تراورس چوبی فرسوده به میزان ۶۰ هزار اصله متعلق به راه آهن جمهوری اسلامی ایران پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و چهل و هفتمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۸ بهمن ماه ۹۸ در بازار فرعی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها