دو نماینده

دو نماینده مجلس شورای اسلامی بر لزوم افزایش عرضه محصولات مختلف از جمله فولاد در بورس کالا و نظارت دقیق بر حجم عرضه ها و همچنین مصرف مواد اولیه در چرخه تولید پس از تحویل محصولات تاکید کردند که این دو رویداد می تواند نقش موثری در برقراری تعادل بازارها ایفا کند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «کالاخبر» با تاکید بر اینکه عرضه کالاهای مختلف اعم از محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا، شفافیت قیمتی و جلوگیری از سواستفاده های احتمالی را به دنبال دارد، گفت: عرضه محصولات مختلف در بورس می تواند ضمن حمایت از مصرف کننده، دست سودجویان را از سود تولیدکننده کوتاه کند و دولت و مجلس باید به منظور برقراری تعادل در بازارها، فعالان صنایع از جمله تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را به سمت ورود به بورس کالا تشویق کنند.

سید البرز حسینی در خصوص مزیت عرضه محصولات در بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا بستری است که فضای امنی را برای عرضه کالاها فراهم کرده و طرفین معامله در این بورس به دور از مخاطرات مبادله در سازوکار سنتی و با خیال راحت به دادوستد می پردازند و از سوی دیگر، شفافیت اطلاعاتی نیز به واسطه ورود شرکت ها به این بستر حاصل می شود.

علل کاهش عرضه فولاد برطرف شود

وی در ادامه به بازار فولاد و عرضه محصولات این گروه در بورس کالا اشاره کرد و گفت: دلایل کاهش عرضه فولاد از سوی تولیدکنندگان باید از سوی نهادهای متولی پیگیری و رفع شود تا با عرضه های مستمر و پرحجم فولادسازان در بورس، عطش بازار کاهش یابد. از سوی دیگر مشکل آنجاست که محصولی مثل آهن اسفنجی که خوراک اصلی تولید شمش است، در بورس عرضه نمی شود که در این رابطه به نظر می آید کارشکنی عده‌ای باعث می شود محصولات کلیدی زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه نشود.

به گفته حسینی، بررسی موضوع کاهش عرضه فولادسازان در بورس برعهده نهادهایی چون وزارت صمت، وزارت اقتصاد و سازمان حمایت است تا دلایل کاهش عرضه این محصولات که در حوزه قیمت هاست به زودی حل و فصل شود.

لزوم نظارت وزارت صمت

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه کمتر از نیمی از تولید فولاد در کشور مصرف داخل است، بیان کرد: حدود ۲۸ میلیون تن فولاد در کشور تولید می شود که تنها بخشی از آن در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که این درصد مورد نیاز داخل باید در بورس کالا عرضه شده و مازاد بر نیاز داخلی آن به صادرات اختصاص یابد. بر همین اساس، با توجه به مازاد تولید محصولات در این حوزه، به نظر می رسد نباید کمبودی در کشور وجود داشته باشد که این چنین بازار درگیر التهاب قیمتی و افزایش تقاضا شود؛ با همه این تفاسیر لزوم نظارت بیشتر وزارت صمت به عنوان متولی تنظیم بازار فولاد بر میزان عرضه ها بیش از قبل احساس می شود.

به جای مداخله در قیمت، سمت عرضه تقویت شود

حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در خصوص شرایط این روزهای بازار فولاد گفت: نوساناتی که این روزها در بازار فولاد شاهد هستیم، علاوه بر تاثیرگذاری نرخ ارز بر این بازار به کاهش میزان عرضه فولادسازان در بورس کالا نیز مرتبط است به طوری‌که به دلیل مداخله وزارت صمت در قیمت‌ها، عرضه‌ها در بورس کاهش یافته است؛ اما برای ایجاد تعادل در بازار باید وزارت صمت بر عرضه کافی این محصولات در بورس نظارت بیشتری اعمال کند.

فیروزی اظهار داشت: نوسان در میزان عرضه می‌تواند هر بازاری را با التهاب قیمتی مواجه کند، رویدادی که امروز در بازار فولاد رقم خورده و به نظر می‌رسد دولت باید با کاهش مداخله خود در روند قیمت ها، سمت عرضه محصولات فولادی در بورس کالا را تقویت کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: تجربه نشان داده که هر زمان عرضه محصولات در بازار خارج از بورس کالا سردرآورده، التهاب در بازارها بیشتر شده و از این رو باید فکری به حال عرضه های پر حجم محصولاتی چون فولاد به شکل کامل در بورس کالا کرد. چرا که بهترین روش مبادلات تجاری در کشور، عرضه محصولات در بورس کالاست. زیرا در این بازار علاوه بر شفافیت، امکان رقابت سالم میان شرکت ها برقرار می شود و دولت با مداخله در این بازار نباید اعتماد چند ساله صنایع به سازوکار بورس را کمرنگ کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها