• ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
  • کد خبر: 5531
photo_2016-08-29_16-35-55.jpg

طبق آمارهای منتشره از انجمن صنعت قراردادهای آتی(FIA) برای ۷۸ بورس مشتقه در دنیا طی سال ۲۰۱۵، هر سه بورس آتی چین در میان برترین های دنیا از نظر تعداد قراردادهای معامله شده قرار گرفتند به گونه ای که بورس کالای دالیان توانست از رتبه ۱۰ در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۸ دنیا در سال ۲۰۱۵ ارتقا پیدا کند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، شایان ذکر است در محصولات کشاورزی، این بورس توانست ۷ قرارداد از ۱۰ قرارداد آتی کشاورزی خود را در زمره ۲۰ قرارداد با بیشترین حجم معاملات دنیا را قرار دهد.

قراردادهای آتی کنجاله سویا رتبه اول و قراردادهای آتی RBD Palm Olein، روغن سویا، ذرت و سویا ۱ و تخم مرغ به ترتیب رتبه های چهارم، پنجم، نهم، هفدهم و نوزدهم را کسب نمودند. قراردادهای آتی ذغال کک نیز به جایگاه هفدهم دنیا دست پیدا کرد.

در پایان سال ۲۰۱۵، تعداد قراردادهای باز به رقم ۵.۳۲۵ میلیون رسید که نسبت به سال ۲۰۱۴ با ۴۵.۲ درصد افزایش همراه شد. مضاف بر این مشارکت شرکت های بزرگ در این بازار نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

به علت افزایش اندازه بازار و بهبود ساختار آن، عملکرد بازار قرادادهای آتی برای کشف قیمت و مدیریت ریسک گسترش یافته است. همبستگی میان قیمت های آتی و نقدی محصولاتی همانند ذرت، روغن سویا، سنگ آهن، ذغال کک و RBD Palm Olein نیز به بیش از ۰.۹ رسیده است و قیمت های نقدی به طور چشمگیری از بازار آتی تاثر می پذیرند.

جدول فوق حجم معاملات بورسهای مشتقه برتر جهان را برای سال ۲۰۱۵ نمایش می دهد (واحد: ۱۰۰ میلیون قرارداد)

*مرضیه کریمی

کارشناس امور بین الملل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها