• ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
  • کد خبر: 71916
فلزات غیر آهنی

در چهارمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنایع فلزات غیر آهنی ایران و فناوری های پیشرفته سخنرانان بر نقش کلیدی و پررنگ فلزات غیر آهنی بر پیشرفت تکنولوزی تاکید شد.

به گزارش «کالاخبر»؛ مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار ضمن بیان اینکه هر چقدر تکنولوژی پیشرفت کند اهمیت وجود فلزات غیر آهنی پیش از پیش احساس می‌شود گفت: در گذشته مس تنها در آشپزخانه ها یافت می‌شد اما اکنون کمتر چیزی دیده می شود که در آن مس به کار نرفته باشد.

وی افزود: در یک زنجیره ارزش مهم‌ترین مساله این است که برداشت‌ها مطابق با نیاز اقتصاد کشور باشد.

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز به عنوان یکی ار چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار عنوان کرد: عوامل کلیدی رشد تقاضا فلز مس شامل رشد اقتصادی گسترده‌تر در کشورهای جهان و تغییرات شدت مصرف است.

وی افزود: میزان تقاضای مصرفی برای مس رشد ۲.۲ درصدی داشته است و این یک نکته بسیار مثبت برای سرمایه‌گذاری در این بخش است و ۹۹ درصد بنگاه‌های فعال در این صنعت در سال ۲۰۲۰ سودده بودند.

سعدمحمدی خاطرنشان کرد: وضعیت اقتصادی چین نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ تولید ناخالص داخلی این کشور ۵.۵ درصد رشد داشته است و این کشور برنامه رشد ۶.۶ درصدی تا سال ۲۰۲۶ در نظر دارند. مصرف مس تصفیه شده چین در سال ۲۰۲۲ حدود ۲ درصد پیشرفت داشته است.

وی با طرح این سوال که آیا در کشور ما هم برنامه مدونی هم‌سو با اقتصاد جهانی داریم؟ ادامه داد: آینده مس با اقتصاد جهان سبز شکل مناسب‌تری به خود خواهد گرفت. سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت شبکه برق، تسریع حرکت به سمت انرژی تجدیدپذیر و ترویج سریع خوردهای الکتریکی از جمله مواردی است که منجر به افزایش تقاضا مس در جهان می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس تاکید کرد: تداوم رشد تقاضای مس در بلندمدت با افزایش تقاضای مس در بخش خودروهای الکتریکی خواهد بود.

به گفته سعدمحمدی مصرف مس تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲.۴ میلیون تن خواهد رسید و تا سال ۲۰۳۵ به حدود ۳.۸ میلیون تن می‌رسد.

وی اظهار کرد: در گذر زمان تقاضای خودرو برای خودروهای فسیلی کاهش پیدا می‌کند و به تبع تقاضا برای خودروهای الکتریکی روند افزایشی خواهد داشت. اگر معادن در کاهش دی اکسید کربن CO۲ عملکرد خوبی نداشته باشد در آینده در بخش صادرات با مشکل مواجه خواهد شد.

سعدمحمدی گفت: با توجه به کاهش عیار معادن مس در جهان این بزرگترین فرصت برای معادن مس کشور در این بخش خواهد بود. ۴.۵ میلیارد تن ذخیره مس در کشور اکتشاف شده است.

وی یادآور شد: اگر نیروی انسانی شایسته را به معنای واقعی نشناسیم هیچ کدام از این ابزارها منجر به رشد در بخش معادن نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران در ذخایر مس رتبه ۷ جهان را دارد با ۴۴ میلیون تن و انشااله به زودی به رتبه ۶ دست‌خواهیم یافت گفت: پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش قیمت مس دارد و تا ۱۱ هزار دلار خواهد رسید.

مدیرعامل ملی صنایع مس خاطرنشان کرد: خوشبختانه تولیدات مس ما روند بسیار خوبی داشته و سال آینده به بالای ۳۰۰ هزار تن خواهند رسید و بیش از ۱۵۰ هزارتن میزان صادرات شرکت ملی مس بوده است. شرکت ملی مس به رکوردهای متعددی در سال جاری دست یافته و امسال بالاترین تولید و فروش مس دست خواهیم یافت. بیش از ۱۵۰ هزار تن فروش داخلی شرکت مس بوده است.

وی تصریح کرد: در ۵ سال آینده جز شرکت‌های برتر دنیا در تولید مس خواهیم بود. عنصر مس جز عناصری است که قابلیت سرمایه‌گذاری بسیار سودده دارد.

سعدمحمدی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: بزرگترین اکتشاف معدنی تاریخ ایران به همت سرمایه‌های انسانی شرکت مس در معدن سریدون حاصل شده است.

سعدعبدی مدیر امور نظارت و برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در ادامه چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار بیان کرد: ذخایر طلا ۵۵۴ هزار تن در جهان است و استرالیا دارای رتبه اول است. قیمت طلا از سال ۲۰۱۷تا ۲۰۲۱ دارای یک رشد بوده است.

به گفته سعد عبدی ۸ تن میزان تولید طلا در کشور در سال گذشته بوده است و طلای موته ۳۰۰ کیلوگرم تولید داشته است.

وی افزود: ذخیره جدید فلز محتوی ۸۸۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است. متوسط قیمت مس ۹ هزار ۶۰۱ دلار بر تن بود که به ۹ ۸۶۲ دلار در دو ماهه امسال رسیده است.

سعد عبدی ادامه داد: تا سال ۲۰۲۵ حدود یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن کمبود موجودی مس پالایش شده در دنیا است. پیش‌بیتی می‌شود عرضه مس در سال جاری با توجه به بهبود وضعیت کرونا افزایش یابد. مس سهم ۶۷ درصدی از مجموع درآمد ناخالص بخش معدنکاری در سال ۲۰۲۱ داشته است و با اکتشاف ذخیره نیکل جایگاه ویژه‌ای در این ماده معدنی خواهیم داشت. با اکتشافات بیشتر و ذخایر بیشتر در دنیا میزان ارسال ماده معدنی از ۳ میلیارد در سال ۲۰۱۳ به ۴.۵ میلیارد در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

وی ادامه داد: امسال شرکت مس یک میلیارد و ۲۲۰ هزار تن تولید خواهد داشت. ۲۸۸ هزار تن تولید کاتد نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است.

سعدعبدی یادآور شد: قیمت تمام شده مس محتوا در ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ رقم ۲۵۰ دلار بر تن است. به ازای هر تن ۲۹ دلار بر مگاوات ساعت در سال ۱۳۹۹ هزینه برق شرکت ملی مس بوده است که امسال این هزینه طی ۹ ماهه سال جاری ۷ برابر شده است.

وی در خاتمه گفت: با توجه به جنگ بین روسیه و اکراین شاهد افزایش قیمت مس خواهیم بود.

حمیدرضا حمایت مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد نیز در سخنرانی خود در چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار بیان کرد: کل ذخایر روی دنیا حدود ۲۵۳ میلیون تن است. ۴.۸ درصد از ذخایر کل جهان در سرب مربوط به ایران است.

وی افزود: ۵ درصد از ذخایر سرب و روی جهان در اختیار ایران است اما فعالیت‌های اکتشافی کشور در این بخش پایین است.

حمایت اظهار کرد: ۴۷۴ هزار تن ظرفیت کارخانجات روی کشور است. ۵۶ درصد ظرفیت کارخانجات روی ایران بالا استفاده است و در بخش سرب این عدد افزایش رسیده و به ۸۸ درصد می‌رسد.

وی افزود: کمبود مواد معدنی سرب و روی در کشور وجود دارد و باید اکتشافات در این حوزه انجام شود. توسعه صنعت بازیافت و کاهش عیار خوراک ورودی از دلایل عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود در این بخش است.

وی ذخایر روی دنیا را عمدتا سولفیدی خواند و گفت: اما در کشور ما عمده تامین خوراک اکسیدی است.

به گفته حمایت سرانه مصرف روی ایران کمتر از ۱ کیلوگرم است.

علیرضا طالاری مدیرعامل مجتمع طلای موته به عنوان آخرین سخنران چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار عنوان کرد: مجموع عرضه ۴ هزار ۶۶۶ تن بوده است و ۶۰ درصد از این میزان مربوط به تولیدات معدنی بوده است.

وی افزود: ذخایر معدنی طلا در جهان نشان می‌دهد یک توازن در تولید و اکتشافات طلا وجود داشته است و بیشترین ذخایر مربوط به استرالیا در سال ۲۰۲۱ بوده است.

طالاری عنوان کرد: ۸۰ درصد از تولید طلای جهان در شبه جزیره هند و آمریکا بوده است اما در سال‌های اخیر توزیع در اکثر قاره‌ها یکسان شده است.

وی ادامه داد: استرالیا در بخش بالادستی طلا کار می‌کند اما ایران هم در صنایع بالادست و پایین دست فعال است. ایران از ۷۳۹ تن ذخایر طلای خود تنها ۱۰ تن را بهره‌برداری کرده است. ایران ۱.۴ درصد از ذخایر دنیا را داراست اما در میزان برداشت سهم تنها ۳ دهم درصدی دارد..

وی تاکید کرد: دریافت مجوز زیست محیطی معادن در ایران حدود ۷ سال زمان می‌برد اما در کانادا ۲۷۹ روز است.

طالاری گفت: در سال ۲۰۲۱ قیمت طلا روند افزایشی داشته است و در حال حاضر به ۲ هزار دلار رسیده اما طی سال‌های گذشته کاهشی بوده است اما در ایران از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ روند قیمت علی‌رغم سایر کشورها صعودی بوده است.

در ۱۳ استان کشور معادن طلا وجود دارد. میزان تقاضا طلا در کشور روند کاهشی داشته است. ۱۱.۲ تن ظرفیت تولید سالیانه طلا در کشور است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها