• ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
  • کد خبر: 85779
نفت

تحلیلگران کومرس بانک روز جمعه، پیش بینی خود از قیمت نفت در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را پایین بردند که منعکس‌کننده بدبینی بازار نسبت به دورنمای اقتصادی با وجود کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگانی بزرگ و احتمال تشدید محدودیت عرضه است.

به گزارش کالاخبر ،کومرس بانک پیش بینی خود از قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان سال ۲۰۲۳ را به ۸۵ دلار، در مقایسه با برآورد قبلی ۹۰ دلار، پایین برد و پیش بینی قیمت وست تگزاس اینترمدیت را از ۸۵ دلار، به ۸۰ دلار رساند. همچنین پیش بینی قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در سال ۲۰۲۴ را به میزان پنج دلار کاهش داد و به ترتیب ۹۰ دلار و ۸۵ دلار برآورد کرد.

نفت برنت حدود ۷۶ تا ۷۷ دلار در هر بشکه معامله می‌شود اما در بحبوحه افزایش نرخ بهره و آمار اقتصادی ضعیف چین، حدود ۱۰ دلار پایین‌تر از اوج قیمتی است که در آوریل داشت. واکنش بازار حتی پس از آن که عربستان سعودی و روسیه هفته گذشته، دور جدید کاهش تولید نفت را برای اوت اعلام کردند، نسبتا آرام بود.

تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی نوشتند: هر چند احتمال کندی رشد اقتصادی در میان خریداران بزرگ نظیر چین، آمریکا و غرب اروپا می‌تواند چشم انداز تقاضا را دستخوش تغییر کند اما به دلیل سطح پایین‌تر عرضه اوپک پلاس و قوی ماندن تقاضای منطقه آسیا، بازار همچنان کمبود عرضه را در نیمه دوم سال پیش‌بینی می‌کند.

اما جو بازار مدتی است که تخریب شده و بهبود آن، مستلزم آن است که ذخایر نفت به مدت طولانی، کاهش پیدا کنند تا کمبود عرضه تائید شود و این اتفاق ممکن است در طول سال روی داده و باعث بهبود قیمت‌ها شود. پایان سیکل افزایش نرخ‌های بهره هم می‌تواند از قیمت‌ها حمایت کند.

بانک آمریکایی مورگان استنلی هم چهارشنبه گذشته پیش‌بینی خود از قیمت نفت خود را پایین‌تر برد و پیش‌بینی کرد بازار نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۴ مازاد عرضه پیدا خواهد کرد. این بانک وال استریت چشم انداز خود از قیمت هر بشکه برنت در سه ماهه سوم امسال را از ۷۷ دلار و ۵۰ سنت، به ۷۵ دلار و پیش بینی خود از قیمت در سه ماهه چهارم خود را از ۷۵ دلار به ۷۰ دلار کاهش داد. همچنین پیش بینی قیمت نفت برای سال ۲۰۲۴ را پنج دلار کاهش داد و اکنون انتظار دارد قیمت‌ در سه ماهه اول به ۷۰ دلار، در سه ماهه دوم به ۷۲ دلار و ۵۰ سنت، در سه ماهه سوم به ۷۵ دلار و در سه ماهه چهارم به ۸۰ دلار برسد.

اما قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌های عرضه و خرید فنی که ترس از افزایش نرخ‌های بهره و کندی رشد اقتصادی را تحت الشعاع قرار داد، حدود سه درصد افزایش یافت و به بالاترین حد ۹ هفته گذشته صعود کرد. بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۹۵ سنت معادل ۲.۶ درصد افزایش، در ۷۸ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو دلار و شش سنت معادل ۲.۹ درصد افزایش، در ۷۳ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص هفته را با حدود پنج درصد افزایش، به پایان بردند.

نفت برنت پس از دو ماه تحکیم قیمت در محدوده ۷۳ تا ۷۷ دلار، برای نخستین بار از اواسط آوریل، وارد محدوده قیمتی شد که از نظر فنی، وضعیت بیش خرید را نشان می‌دهد.

کِرگ اِرلام، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره گفت: روند صعودی یک هفته گذشته، کاملا قوی بوده و از کاهش جدید تولید که توسط روسیه و عربستان سعودی اعلام شد، حمایت شده است.

عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان هستند، دوشنبه گذشته، کاهش بیشتر تولیدشان در ماه اوت را اعلام کردند. کاهش عرضه اعلام شده از سوی این دو کشور، علاوه بر توافق گسترده‌تر اوپک پلاس برای محدود کردن عرضه تا پایان سال ۲۰۲۴ است و مجموع کاهش تولید این گروه را به بیش از پنج میلیون بشکه در روز معادل حدود پنج درصد از تولید جهانی نفت می‌رساند.

تحلیلگران شرکت خدمات مالی مورنینگ استار در یادداشتی نوشتند: انتظار می‌رود کاهش تولید اوپک پلاس، بازار را دچار محدودیت عرضه کرده و باعث کمبود عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ شده و از قیمت بالاتر نفت پشتیبانی کند.

در این بین، یک منبع دولتی به رویترز گفت: وعده اخیر روسیه برای کاهش صادرات نفت، مستلزم کاهش مشابه در سطح تولید نیست.

آمار شرکت تحلیل انرژی ورتکسا نشان داد در حال حاضر حدود ۱۰.۵ میلیون بشکه نفت سعودی در ذخایر شناور در نزدیک بندر عین سخنه مصر قرار دارد که از اواسط ژوئن، نیمی کاهش پیدا کرده است.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های انرژی در آمریکا، هفته گذشته تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی را برای نخستین بار در ۱۰ هفته گذشته افزایش دادند که به دلیل بزرگترین افزایش هفتگی تعداد دکل‌های حفاری گاز از اکتبر سال ۲۰۱۶ بود.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که از قیمت نفت در معاملات روز جمعه پشتیبانی کرد، کاهش ارزش دلار آمریکا به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر پس از انتشار آمار مشاغل آمریکا بود. داده‌های جدید، رشد کمتر از حد انتظار مشاغل را نشان داد اما این رشد به حدی کافی قوی بود تا بانک مرکزی آمریکا، روند افزایش نرخ‌های بهره را همان طور که اشاره کرده بود، در ماه میلادی جاری ازسربگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها