کارگاه آموزشی شمش طلا

صبح امروز خبرنگاران با حضور در کارگاه آموزشی بورس کالای ایران با معاملات گواهی سپرده شمش طلا به عنوان ابزار جذاب بورس کالا در حوزه طلا آشنا شدند.

به گزارش کالاخبر، محبوبه اسکندری رئیس اداره توسعه کالایی بورس کالای ایران به عنوان مدرس این کارگاه آموزشی، کلیه فرآیندهای معاملاتی، نحوه دریافت کد، سفارش دهی، فروش، تحویل و مزایای معاملات گواهی سپرده شمش طلا را برای خبرنگاران تشریح کرد که بخشی از نکات این کارگاه را در ادامه می خوانیم.

یکی از ابزارهای نوین مالی برای معامله شمش طلا، گواهی سپرده شمش طلا است که معاملات آن در قالب ورقه بهادار برای اولین بار در اسفند ماه ۱۴۰۱ در بورس کالای ایران راه اندازی شد. مزیت عمده معاملات گواهی سپرده شمش طلا این است که سرمایه‌گذاران خُرد هم می‌توانند در بازار حضور یافته و طلا را در قالب اوراق با پشتوانه ۱۰۰ سوت یا همان یک دهم گرم طلا در این بازار خریداری کنند.

در معرفی گواهی سپرده کالایی شمش طلا باید گفت که دارایی پایه این ابزار، شمش طلای حدوداً یک کیلوگرمی با عیار نزدیک به ۲۴ است و هر گواهی معادل ۱۰۰ سوت (یک دهم گرم) از شمش طلا و سقف هر سفارش خرید ۱۰۰۰ گواهی سپرده معادل ۱۰۰ گرم شمش طلا است.

این معاملات در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۰:۳۰ پیش گشایش و از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۷ و در پنجشنبه ها تا ساعت ۱۵به صورت حراج پیوسته انجام می شود.

معاملات شمش طلا براساس بند ۹ ماده ۹ قانون "مالیات بر ارزش افزوده" مصوب ۳ اردیبشهت ماه ۱۴۰۰ و قانون مالیات‌های مستقیم از پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

در این ابزار،محدودیت تعداد دارایی برای مشتریان صندوق‌ سرمایه‌گذاری کالایی پشتوانه طلا و بازارگردان بدون محدودیت و سایر اشخاص پانصد هزار گواهی سپرده کالایی معادل ۵۰ کیلوگرم شمش طلا است. همچنین حداقل تغییر قیمت هر سفارش ۱۰ ریال برای هرگواهی سپرده کالایی است.

آمار کلی بازار گواهی سپرده کالایی شمش طلا نشان می دهد که از ابتدای راه اندازی تا کنون یک تن و ۹۷۷ کیلوگرم به ارزش ۶۵ هزار و ۷۸ میلیارد ریال داد و ستد شده است.

از مزایای گواهی سپرده کالایی شمش طلا می توان به ایجاد بازاری متشکل، رسمی و با اطلاع رسانی لحظه ای قیمت برای طلا، امکان سرمایه گذاری در بازار طلا با حداقل سرمایه، ایجاد امکان مدیریت ریسک نرخ ارز برای صادرکنندگان و واردکنندگان، ایجاد اطمینان از جهت ذخیره امن طلای اصالت سنجی شده برای مشتریان، کاهش جرائم به دلیل عدم نیاز به جابه جایی طلا در معاملات و نگهداری طلا در خزانه بانک و همچنین تسهیل فروش طلا توسط معادن و امکان توسعه معادن با توجه به ظرفیت فروش مطمئن اشاره کرد.

در خصوص هزینه انبارداری این ابزار باید گفت که هزینه روزانه انبارداری به ازای هر سپرده گواهی شمش طلا معادل ۳۰ ریال است که در سامانه انبار برای دارنده گواهی سپرده شمش طلا اعمال می شود. این هزینه ممکن است به صورت دوره ای متناسب با تغییرات قیمت شمش طلا تعدیل شود.

به عنوان مثال هزینه یک روز انبارداری برای یک شمش طلای تقریبا یک کیلوگرمی(با عیار ۹۹۵) که حدودا معادل ۱۰ هزار گواهی سپرده شمش طلاست برابر با ۳۰ هزار تومان است.این در حالی است که هزینه انبارداری در زمان فروش گواهی سپرده از وجه فروشنده کسر و در دفتردارایی انبار اعمال می شود.

همچنین مشتریان می توانند بدون انجام معامله به صورت دوره ای، از طریق شارژ دفتر دارایی خود اقدام به تسویه هزینه انبارداری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها