شمش طلا

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران فضای امن معاملات طلا را برای سرمایه گذاران به ویژه افراد حقیقی فراهم کرده، این معاملات را فرصتی مغتنم برای سرمایه گذاری خُرد و با حداقل سرمایه در اختیار در بازار طلا دانست. ضمن آنکه همه مردم می توانند با سرمایه ناچیز حدود ۳۲۰ هزار تومانی وارد این معاملات شوند و به صورت آنلاین اقدام به خرید طلا کنند.

به گزارش کالاخبر ، ندا عباسی با بیان اینکه فضای سرمایه گذاری از دیرباز و به صورت سنتی، بیشتر در بازارهای فیزیکی ملک، زمین، خودرو و طلا متمرکز بوده است، گفت: با پیچیده تر شدن جوامع و بازارها و طراحی ابزارهای نوین معاملاتی در بستر اینترنت و امکان انجام معاملات به صورت برخط، بورس کالا، فضای بسیار امنی برای معاملات دارایی های فیزیکی به ویژه طلا به وجود آورده است که محدودیت های خرید طلا از بازار سنتی همچون لزوم مراجعه حضوری به بازار و تحمل ریسک اصالت، نگهداری، حمل و سرقت را ندارد.

وی اظهار کرد: طلا از گذشته یک دارایی امن بوده که می تواند در برابر تورم و رکود مقاومت کند و ارزش دارایی افراد را حفظ کرده یا افزایش دهد. از این رو بورس کالا امکان معاملات اوراقی با نام "گواهی سپرده شمش طلا" با امکان نقدشوندگی بالا را فراهم کرده که ابزار بسیار جذابی برای سرمایه گذاران است. در این بازار می توان اوراق بهادار مبتنی بر طلا را در حالی خرید و فروش کرد که ارزش هر ورقه بهادار برابر با مقدار مشخصی از شمش طلاست. به طوری که، هر ورقه گواهی سپرده مربوط به شمش طلا معادل ۰.۱ گرم یا ۱۰۰ میلی گرم یا ۱۰۰ سوت از شمش طلا با عیار معاملاتی ۹۹۵ است.

عباسی عنوان کرد: هر شمش طلا حدودا یک کیلوگرم وزن دارد. با توجه به این مساله، قیمتی که در تابلوی معاملاتی برای این دارایی نمایش داده می شود، قیمت یک برگه گواهی سپرده کالایی یا ۰.۱ گرم از شمش طلا است و عیار شمش طلای سپرده شده حداقل ۹۹۵ است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه خرید شمش طلا از بورس کالا در قالب گواهی سپرده امنیت سرمایه خریدار را تضمین می کند، توضیح داد: شمش های طلا در خزانه های بانکی مورد تایید بورس کالا نگهداری می شوند و کیفیت و خلوص آنها توسط انبارداران معتبر بررسی می شود.

عباسی اضافه کرد: سازوکار معاملاتی بورس کالا شفافیت و سهولت معامله را نیز فراهم می کند. چراکه قیمت ها در بورس کالا مبتنی بر نظام عرضه و تقاضاست و معاملات با مکانیسم حراج و تحت نظارت بورس کالا انجام می شود.

او یادآور شد: خرید شمش طلا از بورس کالا دارای کارمزد اندکی است که بسیار پایین تر از کارمزد خرید و فروش طلا در بازار آزاد است. علاوه بر موارد ذکر شده، خرید طلا از بورس کالا دارای معافیت مالیاتی نیز هست.

عباسی بیان کرد: برخلاف خرید و فروش طلا در بازار آزاد که مشمول مالیات بر ارزش افزوده است خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا از پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

او از مزیت های دیگر معاملات شمش طلا را فراهم کردن فرصت مغتنم معامله با سرمایه خرد برای تمام سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی دانست و ادامه داد: افراد حقیقی می توانند حداکثر ۵۰۰ هزار گواهی سپرده کالایی معادل ۵۰ عدد شمش طلا خریداری کنند. این رقم برای صندوق های سرمایه گذاری کالایی با پشتوانه طلا و بازارگردانان متفاوت خواهد بود. مشتریان برای دریافت کد معاملاتی و خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا می توانند از طریق سامانه EBGO اقدام کنند.

او خاطرنشان کرد: محدوده نوسانی قیمت گواهی سپرده شمش طلا ۵± درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل است. عرضه شمش طلا به شکل گواهی سپرده کالایی فرصتی است برای علاقه مندان به کسب بازدهی از نوسانات قیمتی بازار طلا. همچنین با توجه به اینکه هر گواهی معادل ۰.۱ گرم شمش طلا است، افراد با سرمایه های خرد نیز می توانند به راحتی و با حجم سرمایه اندکی اقدام به خرید و سرمایه گذاری در بازار طلا کنند که این امر دارای مزیت هایی در اقتصاد کشور است که از جمله آن ها، تقویت منابع ارزی کشور و جذب سرمایه های سرگردان، کمک به پوشش نوسانات نرخ ارز و جذب نقدینگی و جلوگیری از سفته بازی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها