• ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
  • کد خبر: 87801
نفت

قیمت نفت روز جمعه به دلیل بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به عمق کاهش عرضه اوپک پلاس و نگرانی‌ها نسبت به کندی فعالیت تولیدی جهانی، بیش از دو درصد سقوط کرد و ششمین کاهش هفتگی را رقم زد.

به گزارش کالاخبر ،بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۹۸ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش، در ۷۸ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۸۹ سنت معادل ۲.۴۹ درصد کاهش، در ۷۴ دلار و هفت سنت در هر بشکه بسته شد.

نفت برنت برای کل هفته، حدود ۲.۱ درصد و شاخص نفت آمریکا بیش از ۱.۹ درصد کاهش داشت که ششمین کاهش هفتگی متوالی بود.

تولیدکنندگان اوپک پلاس در نشستی که پنجشنبه گذشته برگزار شد، توافق کردند حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز از عرضه خود را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، کاهش دهند و محدودیت عرضه ۱.۳ میلیون بشکه در روز که به صورت یکجانبه توسط عربستان سعودی و روسیه انجام می‌شود هم تمدید شد.

کِرگ ارلام، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: معامله‌گر ان این خبر را به دیده بدبینی نگاه کردند. به نظر می‌رسد معامله‌گران باور ندارند اعضای این گروه به محدودیت عرضه اعلام شده، پایبند باشند یا آن را کافی نمی‌دانند.

تولیدکنندگان اوپک پلاس که بیش از ۴۳ میلیون بشکه در روز معادل بیش از ۴۰ درصد از عرضه جهانی، نفت تولید می‌کنند، در واکنش به سقوط قیمت نفت از حدود ۹۸ دلار که در اواخر سپتامبر مشاهده شده بود و با توجه به نگرانی‌هایی که نسبت به رشد اقتصادی و تقاضای ضعیف‌تر برای نفت، مطرح است، سطح تولیدشان را پایین‌تر می‌آورند.

جان ایوانز، تحلیلگر شرکت PVM گفت: این کاهش تولید، سردرگمی که هفته‌ها و ماه‌ها طول می‌کشد تا بازار نفت حل کند را متوقف نخواهد کرد و تنها در صورتی مثبت خواهد بود که داده‌های گزارش شده از سوی تولیدکنندگان، واقعا معتبر باشند.

کاهش توافق شده توسط اوپک پلاس، داوطلبانه است، بنابراین، هیچ تجدیدنظر جمعی در اهداف تولید اوپک پلاس وجود ندارد. ماهیت داوطلبانه کاهش‌ها باعث ایجاد این شک و تردید شده است که آیا تولیدکنندگان به طور کامل آنها را اجرا می‌کنند یا خیر و بر چه اساس، این کاهش‌ها ارزیابی می‌شوند.

در این بین، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، روز جمعه اظهار کرد: بانک مرکزی با احتیاط، روی نرخ‌های بهره حرکت می‌کند، زیرا ریسک‌ها، کم و بیش از حد در حال متعادل شدن هستند.

بر اساس یک نظرسنجی، تولید آمریکا در نوامبر، دچار افت شد و اشتغال کارخانه‌ها کاهش یافت.

نظرسنجی‌ها نشان داد سرمایه‌گذاران به نظاره فعالیت‌های تولیدی جهانی نشسته‌اند که در طول ماه گذشته، به دلیل تقاضای ضعیف، متزلزل ماند.

روز جمعه، مذاکرات برای تمدید آتش بس یک هفته‌ای بین رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطین، بی‌نتیجه ماند و باعث از سرگیری جنگ در غزه شد. در نتیجه، قیمت نفت در ابتدا به دلیل نگرانی از مختل شدن عرضه خاورمیانه در صورت تشدید جنگ، پشتیبانی شد اما این درگیری تاکنون، تاثیر قابل توجهی بر جریان نفت در بازار جهانی نداشته است.

در بخش عرضه، آمریکا روز جمعه تحریم‌های بیشتری را در رابطه با سقف قیمت نفت روسیه اعمال کرد و سه شرکت و سه نفتکش را هدف قرار داد.

شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، روز جمعه اعلام کرد که تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته، با پنج حلقه افزایش، به ۵۰۵ حلقه رسید که بالاترین تعداد از سپتامبر بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه هنگام سخنرانی در اجلاس اقلیمی COP۲۸ در امارات، خواستار آینده‌ بدون سوخت فسیلی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها