• ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
  • کد خبر: 87829
نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا در پی تصمیم اخیر اوپک پلاس و ابهامات درباره رشد تقاضای جهانی برای نفت، افزایش یافت.

به گزارش کالاخبر ،بهای معاملات نفت برنت با ۰.۶ درصد معادل ۴۹ سنت کاهش، به ۷۸ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۶ درصد معادل ۴۲ سنت کاهش، در ۷۳ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه ایستاد.

واندانا هری، موسس شرکت تحلیل بازار «واندا اینسایتس» در این باره گفت: به نظر می‌رسد نفت از تصمیم اوپک پلاس، تحت فشار کاهشی مداوم است. کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس، تا حدودی موجه است اما بازار به طور کامل، آن را نادیده گرفته است.

قیمت نفت هفته گذشته به دلیل بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به میزان کاهش تولید نفت اوپک پلاس، بیش از دو درصد کاهش یافت. اوپک و متحدانش پنجشنبه گذشته، کاهش تولید داوطلبانه ۲.۲ میلیون بشکه در روز را برای ابتدای سال ۲۰۲۴ اعلام کردند اما تردیدهایی نسبت به پایبندی کامل تولیدکنندگان به این توافق، وجود دارد.

ملاحظات ژئوپلیتیکی هم با ازسرگیری جنگ در غزه، در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکت در این باره گفت: ازسرگیری درگیری در غزه، به نیروی صعودی مثبت برای قیمت نفت دمید. با این حال، قیمت نفت به دلیل احیای اقتصادی مایوس کننده چین و افزایش تولید آمریکا، ممکن است همچنان تحت فشار کاهشی قرار گیرد.

شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، روز جمعه اعلام کرد که تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته، با پنج حلقه افزایش، به ۵۰۵ حلقه رسید که بالاترین تعداد از سپتامبر بوده است.

در این بین، کشورهای غربی فشارها برای اعمال مکانیزم سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه برای نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود را تشدید کرده اند. واشنگتن روز جمعه تحریم‌هایی را علیه سه نهاد و سه نفتکش در این رابطه، اعلام کرد.

بر اساس گزارش رویترز، همچنین کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد آماده توقف معافیت موقتی از تحریم‌ها برای ونزوئلاست مگر این که این کشور در روزهای آینده، پیشرفت بیشتری در آزادی مخالفانش داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها