شمش طلا

از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران (۱۸ اسفند ۱۴۰۱) تا پایان آذر ماه، ۲۲ میلیون و ۲۷۶ هزار گواهی سپرده معادل ۲ تن و ۲۲۸ کیلوگرم شمش طلا به ارزش ۷ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته که این حجم معاملات معادل ۳۰۲ هزار قطعه سکه بهار آزادی است؛ در آذر ماه حجم و ارزش معاملات این بازار در مجموع ۳۳۲ کیلوگرم و ۳۵۳ گرم شمش طلا به ارزش نزدیک به ۱.۱ همت منعقد شد.

به گزارش کالاخبر ، بررسی های آماری از حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا طی ماه های گذشته نشان می دهد که از هجدهم تا پایان اسفندماه گذشته، ۱۴ کیلوگرم طلا به ارزش ۴۳.۸ میلیارد تومان در این بازار معامله شد.

به مرور زمان و با آشنایی بیشتر سرمایه گذاران با این ابزار، آمار معاملات نیز روند صعودی به خود گرفت و در فروردین ۱۴۰۲ حجم گواهی سپرده ثبت شده به ۶۱۵ هزار گواهی سپرده معادل ۶۱.۵ کیلوگرم به ارزش حدودی ۲۰۹ میلیارد تومان رسید. اردیبهشت ماه حجم گواهی سپرده جهش قابل توجهی داشت و به ۳ میلیون و ۷۲۱ هزار گواهی معادل ۳۷۲ کیلوگرم به ارزش یک هزار و ۳۲۴ میلیارد تومان رسید.

روند مطلوب معاملات در ماه های خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر و آبان طبق نمودار زیر ادامه یافت و در آذر ماه نیز ۳ میلیون و ۳۲۳ هزار گواهی معادل ۳۳۲.۳ کیلوگرم شمش به ارزش یک هزار و ۸۵ میلیارد تومان دست به دست شد و انتظار می رود با توجه به آشنایی بیشتر سرمایه گذاران نسبت به این دارایی استقبال از آن تداوم یابد.

معادل ۳۰۲ هزار قطعه سکه طلا معامله شد

اگر بخواهیم حجم معاملات شمش طلا در این ابزار بورس کالا را بهتر بسنجیم، می توانیم معادل تقریبی سکه طلا در این حوزه را محاسبه کنیم. به صورت تقریبی و با توجه به وزن های مختلف شمش های موجود در سه خزانه مورد پذیرش بورس کالا یعنی خزانه بانک ملت، بانک صادرات و بانک سپه، هر شمش طلا معادل ۱۳۵ سکه تمام بهار آزادی است که با احتساب ۲۲۲۷ کیلوگرم شمش معامله شده در بورس کالا تا پایان آذر، می توان گفت که این میزان شمش معادل بیش از ۳۰۲ هزار قطعه سکه بهار آزادی است. به عبارت دیگر، معاملات گواهی شمش طلا در بورس کالا از ورود ۷.۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار آزاد طلا و سکه جلوگیری کرده و این رویه در آرامش و تعادل بازار طلا نیز اثرگذار بوده است.

کارشناسان معتقدند با توجه به اهمیت طلا در سبد سرمایه‌گذاری مردم و سرمایه گذاران و همچنین سهولت معامله، نیاز به نقدینگی حداقلی، نبود ریسک های معاملاتی سنتی از جمله کیفیت طلا و امنیت و جذابیت این معاملات، برآورد می شود تا پایان سال جاری رکوردهای قابل توجهی در این بازار بورس کالا به ثبت برسد.

حجم کل معاملات گواهی شمش به ۲ تن و ۲۲۸ کیلوگرم رسید/جذب ۷.۳ همت نقدینگی از بازار

حجم کل معاملات گواهی شمش به ۲ تن و ۲۲۸ کیلوگرم رسید/جذب ۷.۳ همت نقدینگی از بازار

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها