سنگ آهن.jpg

آخرین وضعیت بازارهای جهانی سنگ آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق نشان می دهد که عملکرد بهتر در بازار فولاد چین موجب بهبود اوضاع در بازار سنگ آهن شده است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هفته گذشته بازار سنگ آهن وارداتی در چین نوساناتی را تجربه کرد. پس از آن که به حداقل قیمت یک سال اخیر نزدیک شد از حدود ۵۶ دلار هفته قبل به ۵۴ دلار رسید تا پایان هفته به تدریج کمی بالا رفت.

نهایتا روز پنجشنبه سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین ۱۰ سنت بالا رفت ۵۴ دلار و ۶۵ سنت هر تن خشک سی اف آر ثبت شد. ظاهرا عملکرد بهتر در بازار فولاد چین به بهبود اوضاع در بازار سنگ آهن کمک کرد.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد از ۳۴ دلار هر تن فوب بندرعباس  به حدود ۳۲.۶۵ دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز با ۱.۳۵ دلار افت ۲۸.۶۵ دلار هر تن فوب شد.

قراضه

هفته گذشته امید به بهبود تقاضا پس از ماه مبارک رمضان به افزایش خرید قراضه در ترکیه کمک کرد. قراضه سنگین ۲۰-۸۰ امریکا در ۲۷۷ دلار هر تن سی اف آر ترکیه شنیده شد.قراضه سنگین ۲۰-۸۰ دریای بالتیک در ۲۷۲ دلار هر تن سی اف آر  و قراضه خرد شده در ۲۷۷ دلار هر تن سی اف آر معامله شد.

قراضه آ۳ سی آی اس در ۲۶۱ دلار هر تن سی اف آر ترکیه معامله شد. در خاور دور  قراضه آ۳ روسیه ۲۶۳ دلار هر تن سی اف آر کره جنوبی و در ثبات بود. در کل بازار قراضه سی آی اس در سکوت و بدون تغییر ماند.

قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن در خاور دور ۲۳۵ تا ۲۴۰ دلار هر تن فوب بود که نسبت به هفته قبل ۴.۵ دلار بالا رفت. قراضه سنگین کلاس یک امریکا نیز در ثبات بود. قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ کانتینری امریکا در تایوان ۳ تا ۷ دلار بالا رفته ۲۴۵ تا ۲۵۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

قراضه خرد شده در بازار داخلی اروپا ۲۴۰ تا ۲۵۰ یورو هر تن شده که ۱۰ یورو افت داشته است. قراضه خرد شده در بازار داخلی امریکا ۱۱ دلار هر لانگ تن پایین آمده ۲۹۶ دلار هر لانگ تن ثبت شد.

بیلت

حدود یک ماه بود که قیمت بیلت سی آی اس در حدود ۳۹۰ تا ۳۹۵ دلار هر تن فوب بوده و اغلب کارخانه ها نیز پیشنهاد ها را در ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه نگه داشتند. هفته گذشته متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس ۳۹۸ دلار هر تن فوب ثبت شد که ۳ دلار رشد داشت.

چینی ها قیمت های صادراتی را ۵ تا ۱۰ دلار بالا برده به ۴۴۰ تا ۴۵۰ دلار هر تن فوب رسانده اند. بیلت روسیه در اندونزی ۳۹۰ دلار هر تن فوب یا کمتر است و بیلت ایران نیز ۳۹۵ تا ۴۰۰ دلار هر تن سی اف آر است.

صادر کننده های چینی در بازار داخلی حضور داشتند و تمایلی به صادرات نشان نمی دهند. در کل قیمت بیلت صادراتی چین قدرت رقابت هم ندارد.

بیلت در بازار داخلی چین صعودی بود و  از ۴۳۱ دلار یک هفته قبل به ۴۵۷ دلار هر تن درب کارخانه رسید.بیلت وارداتی در امارات از ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار هر تن سی اف آر هفته قبل به ۳۹۵ تا ۴۰۰ دلار رسید.

در بازار داخلی ترکیه بیلت ۱۰ دلار ارزان تر شده ۴۲۰ تا ۴۳۰ دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد. بیلت صادراتی نیز ۵ دلار افت داشته ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار هر تن فوب می باشد.

بیلت در بازار ایران

بیلت قیمت افزایشی داشت. سایز ۱۵۰ میلیمتر طول ۶ متر کارخانه های خصوصی روز شنبه هر کیلو ۱۴۱۵۰ ریال( با مالیات ارزش افزوده )قیمت داشت اما از روز یکشنبه روند صعودی پیدا کرد و تا روز سه شنبه به اوج خود رسید که در ۱۴۴۰۰ ریال  ( با مالیات ارزش افزوده ) بسته شد. روز چهارشنبه به علت افت قیمت آهن اسفنجی قیمت ها تا ۱۰ تومان هر کیلو ارزانتر شد. سایز ۱۲۵ میلیمتر هم شنبه در ۱۳۸۰۰ ریال تا ۱۳۹۰۰ ریال معامله میشد و روز سه شنبه به اوج قیمت ۱۴۲۰۰ ریال رسید ولی دوباره روز چهارشنبه به ۱۴۱۰۰ ریال برگشت.

این در حالی است که شمش فولاد خوزستان  و خراسان در بازار عرضه نمی شود. پیشنهاد شمش کاوه کیش در بورس هم با استقبال روبرو نشد. قیمت شمش متاثر از قیمت آهن اسفنجی است از روز سه شنبه صحبت آهن اسفنجی در قیمت ۷۴۰۰ ریال پایه ( بدون مالیات ارزش افزوده )هر کیلو بود روز سه شنبه فروش هایی در قیمت ۷۱۵۰ ریال صورت گرفت و همین امر باعث شد تا روز چهارشنبه قیمت شمش پایین تر پیشنهاد شود اما از روز چهارشنبه بعدازظهر دوباره عرضه آهن اسفنجی محدود شد که علت آنهم توقف فروش کارخانجات آهن اسفنجی است چون آنها در تیرماه به تعطیلات خواهند رفت همینطور چادرملو که گندله تولید می کند. در نتیجه عرضه آهن اسفنجی فارغ از آنکه قیمت آن در چه پایه ای باشد محدود خواهد شد و همین امر روی عرضه شمش تاثیر مستقیم و سریع می گذارد. در شرایط فعلی عرضه شمش بسیار محدود است و روند فعلی به تنگنای بیشتر آن اضافه خواهد کرد.

مقاطع

هفته گذشته متوسط قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس  در ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار هر تن فوب در ثبات بود.میلگرد در بازار داخلی چین پس از افت قیمت چشمگیر اخیر، پایان هفته کمی بهبود داشت.  قیمت ۱.۵ تا ۴ دلار رشد داشته ۵۱۳ تا ۵۲۴ دلار هر تن درب کارخانه شد. قیمت صادراتی نیز ۴۳۱ دلار هر تن فوب است.

قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی ترکیه ۴۳۰ دلار هر تن فوب بود که ۵ دلار نسبت به هفته قبل افت داشت. البته خریدارها به دنبال ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار بودند.

در بازار داخلی شمال اروپا قیمت میلگرد ۴۳۰ تا ۴۵۰ یورو هر تن بود که دو هفته اخیر در ثبات بوده است. در بازار داخلی امریکا نیز میلگرد ۵۴۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

مقاطع در بازار ایران

روز شنبه متوسط قیمت میله گرد سایز ۱۴ تا ۲۵ محصول ذوب آهن در اصفهان هر کیلو ۱۶۲۵۰ ریال و محصول گروه ملی در اهواز هر کیلو ۱۵۵۵۰ ریال بود. از روز شنبه به علت بالا رفتن قیمت شمش و محدودیت عرضه آن قیمت میله گرد هم رو به بالا رفت در حالیکه تقاضا در بازار بسیار ضعیف بود. ولی روز چهارشنبه میانگین قیمت میله گردهای سایز ۱۴ تا ۲۵ میلیمتر محصول ذوب آهن به ۱۶۵۵۰ ریال و محصول اهواز به ۱۵۸۵۰ ریال رسید. قیمت تیرآهن محصول ذوب آهن برای سایزهای ۱۴ – ۱۶ – ۱۸ هر کیلو ۱۹۰۰۰ ریال قیمت داشت که در پایان هفته به ۱۹۵۰۰ ریال رسید علت این امر بازارسازی ذوب آهن اصفهان بود.

ضمن آنکه کارخانجات دیگر مثل یزد هم قیمت را بالا بردند. قیمت مقاطع دیگر مشابه همین روند را در طول هفته گذشته طی کرد نبشی در طول هفته حدود ۶۰۰ ریال و ناودانی حدود ۴۰۰ ریال هر کیلو افزایش قیمت داشت این در حالی بود که تقاضایی در بازار دیده نمی شد افزایش قیمت مقاطع ناشی از افزایش قیمت تمام شده است نه تقاضا در حالیکه روند تقاضا به علت گرما و درگیر بودن در ماه مبارک رمضان نزولی است. اما به علت افزایش قیمت مواد اولیه قیمت محصول رو به بالاست این از یک طرف به معنای نقطه قدرت است چرا که افزایش قیمت مواد اولیه به علت صدور این کالا صورت می گیرد اما از طرف دیگر می تواند نگرانی برای تولید را در پی داشته باشد چرا که رمق های تولید با فشار نقدینگی ناشی از کمبود مواد اولیه کشیده خواهد شد.

ورق

متوسط قیمت ورق گرم صادراتی سی آی اس ۴۳۰ تا ۴۴۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبت شده که ۵ دلار هر تن نسبت به هفته قبل رشد داشته است. ام ام ک به خاور میانه در ۴۵۰ دلار هر تن فوب نیز پیشنهاد می داد.

 در بازار داخلی روسیه ورق گرم حدود ۵ درصد نسبت به یک ماه قبل پایین آمده ۶۱۴ تا ۶۲۰ دلار هر تن تحویل مسکو با ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده شد.

شاخص قیمت متال بولتین برای ورق گرم صادراتی چین ۱.۵ تا ۳ دلار ارزان تر شده  ۴۷۸ تا ۴۸۲ دلار هر تن فوب ثبت شد.

ورق گرم در بازار داخلی امریکا ۶۳۹ تا ۶۶۱ دلار هر تن درب کارخانه بود و ظاهرا روند نزولی ماه های اخیر متوقف شده است. در بازار داخلی شمال اروپا نیز ورق گرم ۴۹۵ تا ۵۰۰ یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.

ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت دو میلیمتر رول در انزلی روز سه شنبه ۲۱۵۰۰ ریال اعلام میشد که تا پایان هفته در همین نرخ باقی ماند عرضه محصولات چینی با عرض یک متر در بندرامام محدود شده بود اما در عرض ۱.۲۵ متر با قیمت ۲۱۳۰۰ ریال پیشنهاد میشد . ضخامت های ۲.۵ تا ۱۵ میلیمتر در اصفهان تمایل به افزایش قیمت داشت ولی تعطیلی بازار این اجازه را نداد.

روز چهارشنبه ورق های فابریک مبارکه که مدتی است با کمبود عرضه روبروست برای بعضی از ضخامت ها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ ریال افزایش قیمت از خود نشان داد.  ورق های گرم ضخامت ۱۵ میلیمتر به بالا از طرف کاویان پیشنهاد میشد که در تمام طول هفته با قیمت ثابت روبرو بود. کارخانه اکسین همچنان به عرضه ورق ادامه داد اما از روز دوشنبه شایعاتی در بازار اعلام شد که به علت سرویس این کارخانه از تحویل کالا خودداری خواهد کرد به همین دلیل فروشندگان اکسین سعی در بالا بردن قیمت ها تا حد ۲۰۰ ریال هر کیلو داشتند اما بازار آنچنان در کما رفته است که نسبت به هر تغییر قیمتی همچنان با تقاضای ثابت باقی می ماند البته عده ای امیدوارند این تعطیلی صورت نگیرد و کارخانه در هفته آینده به عرضه خود همچنان ادامه دهد در هر حال هفته آینده نمی تواند به علت پایین بودن تقاضا با تغییرات جدی روبرو شود.

عرضه های ورق سرد مبارکه همچنان به بازار سرازیر است و همین امر باعث تنزل قیمت این کالا در طول هفته گذشته شده است بطور میانگین کاهش قیمت تا هر کیلو ۱۰۰ ریال بوده ولی از آنجا که تقاضای این کالا به شدت محدود است انتظار ادامه روند کاهشی این کالا می رود .

ورق گالوانیزه با ثبات قیمت روبرو بود و تغییری نداشت پیش بینی می شود که در هفته آینده این روند ادامه یابد.

منبع: ایفنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها