فولاد

رشد اقتصادی و همچنین افزایش عرضه فولاد در فصل چهارم سال ۲۰۱۷ منجر به رشد مصرف ۳.۶ درصدی فولاد در جهان طی سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ شد. این در حالی است که مصرف جهانی فولاد در سال ۲۰۱۵ با رشد منفی (کمترین نرخ رشد در سال‌های اخیر) مواجه بود. در این گزارش نگاهی به میزان مصرف فولاد تا سال ۲۰۱۹ انداخته می‌شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از «فلزات آنلاین» مصرف فولاد در جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ کاهش مداومی را در نرخ رشد تجربه کرده است؛ به نحوی که از نرخ رشد مثبت ۶.۵ درصدی در سال ۲۰۱۱ به نرخ منفی ۲.۹ درصدی در سال ۲۰۱۵ رسید. پس از آن میزان مصرف فولاد در جهان دوباره افزایش یافت و از یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ رسید که به معنای نرخ رشد مثبت ۱.۳ درصد بود. این روند در سال ۲۰۱۷ نیز ادامه داشت و میزان مصرف در این سال یک میلیارد و ۶۵۷ میلیون تن (معادل نرخ رشد ۳.۶ درصدی) بود که به معنای بیشترین نرخ رشد سالانه از سال ۲۰۱۴ به بعد بوده است.

برآورد می‌شود که میزان مصرف فولاد جهانی تا پایان سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل افزایش یابد و به یک میلیارد و ۶۷۹ میلیون تن برسد. البته این موضوع به معنای نرخ رشد ۱.۳ خواهد بود که کمتر از رشد سال پیش از آن خواهد بود. عمده دلیل کاهش این نرخ رشد، پیش‌بینی کاهش نرخ مصرف فولاد توسط چین در سال جاری عنوان شده است. ضمن آنکه صنعت ساخت‌ و ساز در جهان و مخصوصا چین در سال ۲۰۱۸ کاهش محسوسی را تجربه می‌کند. پیش‌بینی روند مصرف جهانی فولاد نشان می‌دهد میزان مصرف در سال ۲۰۱۹ به حدود یک میلیارد و ۷۱۵ میلیون تن خواهد رسید که به معنای رشد ۲.۲ درصدی در سال مذکور خواهد بود.

در سال ۲۰۱۷ کشور چین میزان مصرف فولاد خود را تا ۵.۲ درصد افزایش داد که البته با افزایش حجم تولید فولاد داخلی از سوی این کشور همراه بود. به نظر تحلیل‌گران چین تا پایان سال ۲۰۱۸ با کاهش حدودا ۰.۵ درصدی مصرف فولاد مواجه خواهد شد. با این وجود بخش ساخت‌و ساز شامل زیربناها و نیز حوزه‌های صنعتی به‌ویژه خودرو، به‌عنوان مراجع اصلی تقاضای فولاد باقی خواهند ماند و چین همچنان دو سوم فولاد جهان را مصرف خواهد کرد. صنعت ساخت‌وساز چین، حدود یک‌سوم تقاضای فولاد این کشور را تشکیل می‌دهد.

گفتنی است که در سال ۲۰۱۷ صنایع تولیدی این کشور نرخ رشدی معادل با ۶.۶ درصد را تجربه کرده بود. در حالی که این نرخ در سال ۲۰۱۶ در حدود ۵.۵ درصد بود. بخش خودرو که حدود ۱۰ درصد از کل تقاضای فولاد چین را در برمی‌گیرد در خلال سال‌های ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ با کاهش نرخ رشد مواجه خواهد شد. مسائل مربوط به مصرف انرژی و محیط زیست که نه‌تنها کاهش تولید محصولات فولادی را در چین به‌همراه خواهد داشت، بلکه سبب کاهش رشد فروش خودرو در این کشور خواهد شد که تمامی این موارد به کاهش نرخ رشد تقاضای فولاد چین می‌انجامد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها