کامودیتی

گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که روند نزولی قیمت نفت متوقف شد و قیمت فلزات اساسی نیز در انتظار نتایج نشست روسای جمهور آمریکا و چین ماندند.

زمزمه های کاهش تولید اوپک روند نزولی قیمت نفت را متوقف کرد

به گزارش «کالاخبر»، اگر چه گمانه زنی ها در مورد عزم اوپک برای کاهش تولید نفت برای مقابله با کاهش قیمت ها و امیدواری به توافق آمریکا و چین بر سر پایان جنگ تجاری توانست تا حدی از شیب نزولی قیمت نفت بکاهد اما همچنان مازاد عرضه و چشم انداز نگران کننده تقاضا فشارها بر قیمت نفت را حفظ کرد. در هفته گذشته قیمت نفت همچنان تحت تاثیر مازاد عرضه، افزایش ارزش شاخص دلار، رکود در بازارهای مالی و چشم انداز نگران کننده اقتصاد جهانی تحت فشار بود و تنها نکته ای که توانست از افت بیشتر قیمت ها جلوگیری کند گمانه زنی ها در مورد کاهش تولید نفت اوپک بود. تا پایان هفته بازار نفت تحت تاثیر عوامل ذکر شده در نوسان بود و در نهایت در همان قیمت های دو هفته قبل به کار خود پایان داد.

در هفته گذشته اعلام شد که تولید نفت عربستان سعودی در نوامبر از مرز ۱۱ میلیون بشکه در روز عبور کرده و به بالاترین رکورد در تاریخ این کشور رسیده است. از طرف دیگر اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۲۳ نوامبر، ۳.۶ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۴۵۰ میلیون بشکه رسید که فراتر از حد انتظارات بود. تولید این کشور نیز طی همین مدت در رکورد ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز ماند. بازار نفت این روزها چشم انتظار نشست گروه جی بیست در آرژانتین در روزهای پایانی ماه نوامبر و نشست اوپک در هفته آینده است و تحلیلگران معتقدند تنها در صورت کسب نتایج مطلوب از این دو نشست می توان نسبت به متوقف شدن روند نزولی قیمت ها امیدوار بود. مهم ترین اتفاق نشست سران کشورهای گروه ۲۰ که روزهای ۳۰ نوامبر و اول دسامبر برگزار خواهد شد جلسه روسای جمهور چین و آمریکا خواهد بود و در صورت توافق این دو بر سر پایان تنش های تجاری چشم انداز رشد اقتصادی جهان بهبود یافته و بازارها می توانند امیدوار به افزایش تقاضا باشند. در این نشست با توجه به حضور روسیه، آمریکا و عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان، انتظار می‌رود سیاست نفتی نیز مورد بحث قرار گیرد. از طرف دیگر اوپک و متحدانش ششم دسامبر برای مذاکره درباره سیاست تولید نفت و بررسی کاهش تولید به میزان یک تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز در مقر این گروه در وین اتریش دیدار خواهند کرد.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

کامودیتی ها چشم انتظار نتایج نشست روسای جمهور آمریکا و چین

افزایش خوشبینی ها به حصول توافق برای پایان جنگ تجاری بین آمریکا و چین و تداوم کاهش موجودی انبار فلزات در بورس های معتبر کالایی موجب شد فلزات در مجموع رشدی هفتگی را تجربه کنند اما این رشد تحت تاثیر بالا بودن ارزش شاخص دلار، رکود در بازارهای مالی و ادامه ریزش بورس های معتبر و نگرانی نسبت به چشم انداز تقاضا در جهان محدود شد. تویت ترامپ خطاب به فدرال رزرو در خصوص قیمت نفت و کاهش تورم و اظهار نظر او مبنی بر اینکه با کاهش قیمت نفت شاهد اخبار کمتری در خصوص رشد تورم خواهیم بود موجب شد شاخص دلار تا حدی تحت فشار قرار بگیرد اما صورتجلسه منتشر شده مربوط به جلسه ماه نوامبر فدرال رزرو نشان داد که اکثر اعضا برروی رشد بهره در ماه دسامبر (برای چهارمین بار در سال ۲۰۱۸) تاکید داشته و هم نظرند.

با این وجود سخنان رییس فدرال رزرو آمریکا در مورد نزدیک سقف بودن نرخ بهره دلار و ابراز نگرانی اعضای فدرال رزرو از رشد نرخ بهره در سال آینده موجب شد رشد شاخص دلار محدود باشد. در هفته گذشته اعلام شد که شاخص PMI بخش تولید چین در ماه نوامبر به ۵۰ واحد رسید که این میزان کمترین سطح ۲۹ ماه گذشته است. با وجود این اخباری مبنی بر احتمال اجرای بسته تشویقی دولت چین به میزان بیش از ۱۴۰۰ میلیارد دلار برای حمایت از بازارها و صنایع این کشور به گوش می رسد. در صورت اجرای این بسته تقاضا برای کامودیتی ها افزایش یافته و قیمت ها حمایت خواهند شد.

در هفته گذشته روند نزولی موجودی انبارهای فلزات در بورس فلزات لندن ادامه یافت. موجودی انبارهای روی علاوه بر کاهش ۳.۳ درصدی در بورس فلزات لندن شاهد کاهش بیش از ۲۴ درصدی موجودی انبارهای آن در بورس شانگهای نیز بود. موجودی این فلز در بورس فلزات لندن به کمتر از ۱۲۰ هزار تن رسیده است که تنها ۸۷.۱۰۰ تن آن قابل فروش دارد. موجودی قابل فروش مس و سرب نیز در این بورس به ترتیب به ۷۹.۸۰۰ و ۱۰۰.۰۲۵ تن رسیده است.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها