نیکزادی پناه

نیکزادی پناه گفت: تمرکز معاملات در بستری قابل نظارت و شفاف، عمده مشکلات دولت در حوزه تنظیم بازار را رفع و دیگر نیازی به ورود در حوزه قیمت گذاری نخواهد بود.

به گزارش «کالاخبر»، حبیب الله نیکزادی پناه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: بخش کشاورزی و تولیدات این حوزه  از مزیت های  کشور ماست، اما شاهد بازار بهم ریخته و نبود آمارهای واقعی و موثق در این بخش هستیم که باید مسوولان فکری اساسی برای این موضوع کنند.

نیکزادی پناه گفت: با وجود آنکه عمده ترین فعالیت‌ بخش کشاورزی به شکل سنتی و بدون بهره وری مناسب انجام می‌شود، اما همچنان به شیوه‌های قدیمی دل بسته ایم و قصد استفاده از تکنولوژی های نو  در این بخش را نداریم. این در حالیست که می‌توان در گام نخست نسبت به عرضه کالاهای کشاورزی در بورس اقدام کرد تا اصلاحات ساختاری بخش کشاورزی کلید بخورد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: زیرساخت‌های بخش کشاورزی همگی نیاز به اصلاح دارد به طوری که انبارها و سردخانه‌های نگهداری محصولات کشاورزی باید استانداردسازی شوند و مهم تر از آن باید برندسازی و شناسنامه دار کردن کالاهای کشاورزی مورد توجه قرار بگیرد تا از این طریق یک بانک اطلاعاتی از نام کشاورز به عنوان تولید کننده، محل تولید و عرضه محصولات کشاورزان و نیاز کشور به تولید انواع محصولات مشخص شود. 

او با اشاره به ضعف در حوزه بسته بندی و درجه بندی و ثبت نشان تجاری، گفت: در وهله نخست برای بهبود معیشت کشاورزان و بهبود اقتصاد بخش کشاورزی باید بازار محصولات سامان یابد تا عرضه کالاها در بورس بهترین نسخه در این زمینه  تلقی شود.

نیکزادی پناه افزود: با ورود محصولات کشاورزی در بورسو امکان عرضه مستقیم تولیدات کشاورزان در این بازار، سود واقعی حاصل از تولید به کشاورزان می‌رسد و انگیزه تولید در این بخش احیا می‌شود. از طرفی با  تمرکز معاملات در بستری قابل نظارت و شفاف، عمده مشکلات دولت در حوزه تنظیم بازار نیز مرتفع می‌شود و دیگر نیازی به ورود در حوزه قیمت گذاری نخواهد بود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: نبود شفافیت در روند داد و ستدها، واردات و صادرات محصولات کشاورزی نیز از دیگر معضلات این بخش است که می‌توان با تکیه بر عرضه کلیه محصولات در بورس به شفافیتی مطلوب در این امر رسید.

وی معتقد است که برای فاصله گرفتن از بحران اقتصادی و تجربه نشدن رویدادهای یکی ۲ سال اخیر، امروز که شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها هستیم باید زمینه شفافیت بازار و اصلاح زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا در مواقع بحرانی بهترین تصمیم‌ها در جهت حمایت از تولید گرفته شود.

او در پایان  گفت: راهی جز مدرن کردن بازارها و آشنایی کشاورزان با سازوکار بورس نداریم؛ این همان مسیری است که در دنیا نیز انواع کالاهای کشاورزی در بورس‌های کالا معامله می‌شود و امروز ابزارهای مالی روی این محصولات از رونق قابل توجهی برخوردار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها