یاراحمدی

معامله گر کارگزاری مدبر آسیا در گفت و گو با «کالاخبر» روند معاملات امروز محصولات گروه آلومینیوم در تالار صنعتی بورس کالای ایران را بررسی کرد.

مهدی یاراحمدی در خصوص عرضه های انجام شده در تالار نقره ای اظهار داشت: در جریان معاملات روز جاری ۴۵۰۰ تن شمش  ۱۰۰۰p-۹۹.۸ و ۵۰۰ تن بیلت تولیدی شرکت آلومینیوم ایران در بازار عرضه شد که از این میزان، ۱۵۶۰ تن شمش و ۵۰۰ تن بیلت مورد معامله قرار گرفت و مابقی محصولات در قالب مچینگ عرضه شد.

وی افزود: از ۳۰۰۰ تن شمش تولیدی ایرالکو که توسط شرکت آلومینای ایران عرضه شد،۶۲۰ تن محصول به قیمت پایه ۲۱۵ هزار و ۷۲ ریال معامله شد و ۱۰۲۰ تن شمش از ۳۰۰۰ تن محصول عرضه شده توسط آلومینیوم ایران نیز به همین قیمت و بدون رقابت به فروش رسید تا مابقی محصول معامله نشده در قالب مچینگ روی تابلوی معاملات قرار گیرد.

وی در خصوص روند عرضه و تقاضا محصولات شمش و بیلت آلومینیوم در تالار معاملاتی بورس کالا گفت: با توجه به اینکه قیمت پایه هفته جاری برای محصول شمش بالاتر از قیمت های هفته گذشته بود و خریداران انتظار کاهش قیمت ها را در هفته های آتی دارند، در تالار میزان تقاضا نسبت به عرضه ها پایین تر بود و به همین دلیل در بازار رقابتی مشاهده نشد و بخشی از عرضه ها به مچینگ رفت.

به گفته یاراحمدی، مصرف کنندگان شمش و بیلت آلومینیوم با انتظار برای کاهش قیمت ها میزان تقاضای خود را نسبت به هفته های گذشته کاهش داده اند. در نتیجه، در معاملات امروز نیز شاهد کمبود تقاضا نسبت به عرضه بودیم تا معاملات به قیمت پایه انجام شود و بخشی از عرضه ها نیز در قالب مچینگ صورت گیرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که برای محصول بیلت آلومینیوم تقاضای بیشتری نسبت به عرضه وجود داشت و در مقابل ۵۰۰ تن محصول عرضه شده در تالار تقاضای ۷۸۰ تنی به ثبت رسید که در نهایت کل بیلت عرضه شده به قیمت پایانی ۲۲۹ هزار و ۵۶۷ ریال فروخته شد.

این معامله گر تالار محصولات صنعتی اظهار داشت: در جریان معاملات امروز علت اینکه برای محصول بیلت آلومینیوم شاهد رقابت نسبی خریداران بودیم، این است که عرضه محصول مذکور به طور تقریبی در هر ماه یکبار صورت می گیرد و همین امر موجب می شود تقاضا نسبت به عرضه بالاتر باشد. ضمن اینکه این محصول تنها در صنعت خاصی مصرف می شود و مصرف کنندگان محدودی نیز دارد؛ هر چند به دلیل حاکمیت رکود ناشی از وضعیت بازار مسکن و وضعیت تولیدکنندگان پروفیل های ساختمانی و صنعتی که خریداران بیلت آلومینیوم هستند، نسبت به ماه های گذشته تقاضای قابل توجهی هم در بازار وجود نداشت.

این کارشناس بازار فلزات در ادامه گفت و گو با «کالاخبر» عنوان کرد: بیلت آلومینیوم در حالی مصرف کنندگان محدودی دارد که این شرایط درباره شمش آلومینیوم قدری متفاوت است و محصول مذکور متقاضیان متنوع تری دارد. اما به دلیل تعطیلات تابستانی برخی واحدهای تولیدی، در بازار برای محصول شمش متقاضی کمتری حضور دارد. هر چند در عرضه های این هفته شمش آلومینیوم شرایطی فراهم شده بود که امکان خرید اعتباری نیز برای خریداران وجود داشته باشد تا متقاضیان خرید شمش از بورس کالا بتوانند از LC یک ماهه تا سه ماهه نیز استفاده کنند.

وی یکی از اتفاقات مهم این هفته را فراهم شدن امکان خرید محصولات گروه مس و آلومینیوم برای خریداران فاقد مجوز از سامانه بهین یاب عنوان کرد و گفت: در جریان معاملات این هفته امکان خرید کالا برای آن دسته از تولیدکنندگانی که مجوز از سامانه بهین یاب وزارت صمت جهت خرید از بورس کالا ندارند، فراهم شده است. بطوریکه تولیدکنندگانی که مجوز بهین یاب نداشته ولی کد معاملاتی بورس کالا را دارند نیز می توانند مس و آلومینیوم موردنیاز خود را خریداری کنند.

این معامله گر تالار صنعتی افزود: این شرایط طی دو سه ماه اخیر فراهم شده و تقریبا هر سه هفته یکبار واحدهای تولیدی که سهمیه خرید مستقیم با مجوز از سامانه بهین یاب را ندارند، می توانند بدون سهمیه کالای مصرفی خود را از بورس تامین کنند. این شرایط برای زمانی که تقاضای واحدهای دارای مجوز از سامانه بهین یاب پایین باشد، در نظر گرفته شده است. زیرا برخی واحدها هستند که برای ذوب شمش موردنیاز خود کوره لازم را ندارند و برای تولید خود شمش را از بورس خریده و به واحدهای دارای کوره می دهند؛ سپس ماده میانی ناشی از ذوب شمش را برای تولیدات خود از آنها دریافت می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها