-31540.jpg

قیمت نفت هفته گذشته تا روز پنجشنبه در مسیر کاهشی حرکت کرد، اما این روند در پایان این روز و جمعه گذشته معکوس شد، به طوری که بهای نفت آمریکا روز جمعه ۳.۸ درصد رشد کرد و به محدود ۴۸ دلار در هر بشکه رسید، این در شرایطی است که قیمت نفت برنت و نفت آمریکا در مقیاس هفتگی کاهش یافت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بر این اساس شرایط بازار نفت و ریسک هایی هفته پیش نشان می دهد نگرانی از تاثیر منفی خروج احتمالی انگلستان از اتحادیه اروپا فشاری قابل ملاحظه بر قیمت نفت وارد کرد. روز پنجشنبه هنگامیکه احتمال خروج انگلستان از اتحادیه اروپا کاهش یافت، شاهد رشد قیمت ها بودیم که در روز جمعه نیز ادامه یافت.

در کوتاه مدت یعنی چند روز آینده، بزرگ ترین ریسکی که بازار نفت را تهدید می کند رای مثبت مردم انگلستان به همه پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپاست. تحلیلگران معتقدند این رویداد سبب کاهش نرخ رشد اروپا می شود و از تقاضا برای نفت می کاهد. در باره نتیجه این همه پرسی اتفاق نظری در بین تحلیلگران وجود ندارد و تا مشخص نشدن نتیجه آن، فشار بر قیمت نفت زیاد خواهد بود.

در هفته پیش رو، تغییرات ارزش دلار نیز بر قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت. البته هفته گذشته به رغم افول ارزش دلار، قیمت نفت رشد نکرد. این هفته روزهای سه شنبه و چهارشنبه جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا گزارش هایی درباره وضعیت اقتصاد این کشور و برنامه های بانک مرکزی ارائه می کند. محتوای این گزارش ها و داده های اقتصادی آمریکا بر ارزش دلار و قیمت نفت تاثیر خواهند گذاشت. پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر یورو کاهش می یابد. اگر چنین شود قیمت نفت حمایت خواهد شد.

عامل دیگری که در کوتاه مدت بر قیمت نفت تاثیر دارد، گزارش مربوط به تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل و تغییرات تعداد چاه های نفت فعال در این کشور در هفته گذشته است. دو هفته پیش تعداد این چاه ها با ۹ حلقه کاهش به ۳۳۷ حلقه رسید. سال پیش در این موقع از سال، تعداد چاه های فعال ۶۳۱ حلقه بود. انتظار می رود روند افزایش تعداد چاه های فعال نفتی ادامه یابد. این عامل فشار بر قیمت ها را بیشتر می کند.

در بلندمدت، یعنی تا پایان سال جاری میلادی، افزایش تولید نفت آمریکا و از میان رفتن اختلال در عرضه نفت کانادا، نیجریه و لیبی، ریسک هایی هستند که بازار نفت را تهدید می کنند و سبب کاهش قیمت ها خواهند شد. تحلیلگران موسسه کپیتال اکونومیکس معتقدند در پایان سال جاری میلادی قیمت نفت برنت و نفت آمریکا در محدوده ۴۵ دلار در هر بشکه قرار خواهد داشت.

بدین ترتیب در کوتاه مدت همه پرسی در انگلستان و رشد احتمالی ارزش دلار دو عامل فشار بر قیمت ها هستند و در بلندمدت افزایش عرضه نفت و کند شدن رشد تقاضا از رشد قیمت ها جلوگیری خواهند کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها