آقامحمدی

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به نقش مهم بورس کالا در توسعه صنایع کشور گفت: اگر بخواهیم بورس کالا را به ابزاری دولتی برای فروش کالاها تبدیل کنیم، از هدف اصلی خود در اقتصاد دور شده ایم لذا باید اجازه دهیم بورس کالا براساس رسالت و اهدافش و بدون دخالت های بیرونی فعالیت کند و قیمت کالاها در تقابل عرضه و تقاضا کشف شود.

به گزارش کالاخبر ، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه برگزاری همایش اقتصاد صنایع پلاستیک ایران به ظرفیت های بورس کالا در اقتصاد اشاره کرد و به کالاخبر گفت: اگر بورس کالا را تنها به ابزار دولتی برای فروش کالاها تبدیل کنیم از اهدافمان در اقتصاد دور شده ایم لذا بورس کالا باید براساس رسالت و اهدافش و بدون دخالت های بیرونی، میزبان دادوستد کالاهای مختلف باشد.

آقامحمدی افزود: موضوع مهم در روند معاملات بورس کالا آن است که ارزش کالاها باید براساس عرضه و تقاضای بازار مشخص شود و اعتبار و جایگاه بورس کالا نیز در همین واقعی سازی قیمت کالاهاست؛ اما بعضا به دلیل تفاوت های نرخ ارز شاهد تلاش برای دخالت در معاملات بورس هستیم که این رویه درست و منطقی نیست.

معاملات آتی، دوای درد شرکت های تولیدی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بر لزوم رواج معاملات آتی در بورس کالا و استفاده شرکت ها از این ابزار تاکید کرد و گفت: فعالان اقتصادی همواره داره تعهدات آتی هستند، مثلا شرکت هایی که تعهد صادراتی دارند یا در حوزه داخلی چند شرکت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی به یکسری مواد برای ساخت در و پنجره و ... نیاز دارند که باید خرید خود را با قیمت روز انجام دهند.

آقامحمدی ادامه داد: اگر معاملات آتی دارایی های مختلف در بورس کالا رواج پیدا کند و این شرکت ها وارد معاملات آتی بورس کالا شوند، بخش بزرگی از مشکلات قراردادهای موکول به آینده و تامین نیاز شرکت ها و نوسانات قیمتی پوشش داده می شود که توصیه می شود این ابزارهای توسعه ای در بورس کالا ایجاد شود.

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: البته مطلع هستیم که به دلیل تفاوت نرخ ارز و برخی آشفتگی های مالی در برهه ای، توسعه این ابزارها در بازار سرمایه و بورس کالا سخت می شود اما حرکت به سمت بازارهای مالی مدرن جزو ملزومات رشد به شمار می رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان در خصوص تنوع بخشی در روش های تامین مالی نیز گفت: تامین مالی نباید صرفا بانک محور باشد ولی در کشورما تامین مالی عمدتا بانک محور است لذا باید بتوانیم نقش بازار سرمایه در تامین مالی را افزایش داده و متناسب با اقتصاد به ۴۰ درصدی برسانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها