محمد ولی

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: خرید و فروش طلا در بازار سنتی دارای ریسک‌هایی است و در اتحادیه شکایت‌هایی در خصوص سکه‌های تقلبی و غیربانکی داشتیم، اما امروز و در بازارهای مدرن ریسک‌ها به حداقل رسیده و مردم می‌توانند با خرید گواهی سپرده طلا در بورس بدون دغدغه و ریسک‌های نگهداری و تقلبی بودن طلا، سرمایه گذاری کنند.

به گزارش کالاخبر به نقل از ایرنا، عباداله محمدولی اظهار داشت: طلا یک دارایی با قابلیت نقدشوندگی بالاست که ارزش آن در تکانه‌های قیمتی و تورم حفظ می‌شود؛ این ویژگی طلا، سبب رشد تقاضا در این بازار به ویژه در یک دهه گذشته که تورم‌های شدید داشتیم شده است.

وی با بیان اینکه خرید طلا در بازار سنتی همواره ریسک‌هایی برای سرمایه‌گذاران دارد، توضیح داد: در دهه ۹۰ و پس از شدید شدن تحریم‌ها، مردم عمده منابع ریالی خود را تبدیل به طلا و ارز کردند. با توجه به فزونی گرفتن تقاضا، بازاری داغ برای دلالان نیز فراهم شد و در این دهه ما شکایت‌های زیادی در خصوص سکه‌های تقلبی و غیربانکی داشتیم؛ به عبارتی مردم به دلیل کم اطلاعی از فنون کار، در این سرمایه‌گذاری متحمل ضررهایی می‌شدند.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران یادآور شد: در عصر تکنولوژی، بازارها نیز مدرن شده‌اند. امروز در بازارهایی که در دنیا بسیار محبوب شده، طلا با ضریب اطمینان بسیار بالا معامله می‌شود و در ایران نیز چند سالی است این بازارهای مدرن در بورس کالا راه‌اندازی شده و انواع طلا با ابزارهای مختلفی که در بورس وجود دارد عرضه می‌شود.

محمدولی گفت: یکی از این ابزارها که مردم عادی نیز می‌توانند به جای خرید فیزیکی طلا از آن استفاده کنند، گواهی سپرده شمش طلاست که برای همه سرمایه‌گذاران اعم از سرمایه‌گذاران خرد و کلان مناسب است و حتی با سرمایه بسیار اندک می‌توان وارد این معاملات شد.

وی گفت: افرادی که به دنبال داشتن یک سرمایه گذاری مطمئن با حداقل ریسک هستند، قطعاً طلا را انتخاب می‌کنند و با معامله طلا از طریق بورس درصد ریسک را به حداقل می‌رسانند. چرا که در بورس کالا، اوراقی در ازای طلای خریداری شده به فرد داده می‌شود که امکان تقلب در آن وجود ندارد و فرد می‌تواند همان اوراق را با همان ویژگی‌ها به فرد سوم بفروشد.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه هرچند هنوز عده‌ای از مردم با عملکرد بورس کالا آشنایی ندارند تاکید کرد: در صورتی که عموم مردم از مزایای متعدد معاملات طلا در بورس مطلع شوند، بخش قابل توجهی از تقاضاهای سنتی بازار به سمت این بازار می‌آید همان طور که آمار معاملات گواهی سپرده شمش طلا رو به افزایش است.

محمدولی متذکر شد: نبودن ریسک طلای تقلبی و سهولت انجام معاملات به صورت الکترونیکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازار است که در کنار مزایایی مثل معافیت مالیاتی و نگهداری از کالای فیزیکی در خزانه بانک‌ها و به عنوان انبارهای بورس، سبب استقبال سرمایه‌گذاران از این بازار شده است.

از ابتدای راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا (اسفند پارسال) تا پایان هفته گذشته در آماری قابل قبول ۱۳ میلیون و ۲۵۴ هزار گواهی سپرده شمش طلا معادل یک تن و ۳۲۵ کیلوگرم طلا در بورس کالا معامله شده است. این بازار به دلیل آنکه هر گواهی سپرده معادل یک‌دهم گرم طلاست و همه مردم می‌توانند با حدود ۳۰۰ هزار تومان وارد این معاملات شوند با استقبال ویژه سرمایه‌گذاران حتی سرمایه‌گذاران خرد مواجه شده است. به عبارت دیگر امروز با ۳۰۰ هزار تومان امکان سرمایه گذاری در بازار طلا عملاً وجود ندارد، اما با این مبلغ در بورس کالا می‌توان یک گواهی سپرده شمش طلا داشت؛ موضوعی که حتی برای پس‌انداز فرزندان به صورت ماهیانه هم مورد توجه برخی از خانواده‌ها قرار گرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها