بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"ایجاد بانک اطلاعاتی طلا در کشور به کمک شفافیت بورس کالا"،"۵ خبر جدید از بازار مشتقه بورس کالای ایران"،"امکان مشارکت مردم با هر میزان نقدینگی در بازار طلا فراهم شد"،"ایجاد بازاری امن و بدون ریسک نگهداری طلا در بورس" و "عرضه ۹۰ دستگاه کامیون فورس و امپاور در بورس کالا" اشاره کرد.

ایجاد بانک اطلاعاتی طلا در کشور به کمک شفافیت بورس کالا

به گزارش کالاخبر ،عضو انجمن صنفی طلا و جواهر با اشاره به معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا گفت: ساعت معاملات طلا در کشور ما با بازارهای جهانی متفاوت است و باید شرایطی فراهم شود تا متقاضیان براساس قیمت های روز جهانی بتوانند معاملات خود را انجام دهند که در این زمینه ساعت معاملات گواهی شمش طلا از ساعت از ۱۵ به ۱۷ افزایش یافته که این اقدام مثبتی در جهت افزایش زمان معاملات و همسویی با بازارهای جهانی تلقی می شود.

عبادالله محمدولی اظهار داشت:اخیرا که عرضه شمش طلا به صورت گواهی سپرده در بورس کالا آغاز شده، بخشی از تقاضای بازار طلا که به منظور سرمایه گذاری به این بازار آمده بودند از طریق بورس تامین شدند به همین دلیل با تعدیل تقاضا در بازار فیزیکی می بینیم که قیمت ها نیز تعدیل شده است؛ این رویه مناسبی در بازار طلا به شمار می رود.

این کارشناس و تحلیلگر بازار طلا اشاره کرد: یادآور شد: با توسعه بازار طلا در بورس کالا، بانک اطلاعاتی در این بازار نیز ایجاد خواهد شد. تا امروز به دلیل آنکه معاملات عمدتا در بازار آزاد و به صورت فیزیکی انجام می شد و این بازار هم شفاف نیست، بنابراین هیچ اطلاعاتی از خریداران و فروشندگان، میزان معاملات و قیمت ها وجود نداشت اما در بورس می توان این اطلاعات را گردآوری کرد تا برای مدیریت بازار و برنامه ریزی ها از آن استفاده شود.

۵ خبر جدید از بازار مشتقه بورس کالای ایران

مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران از پنج رویداد جدید و مهم در حوزه بازار مشتقه در شهریور سال جاری خبر داد و برنامه‌های توسعه‌ای این بازار را اعلام کرد.

رحمان آراسته به اعلام خبرهای جدید بازار مشتقه بورس کالای ایران پرداخت و در بیان نخستین اتفاق مهم در این بازار اظهار کرد: به زودی امکان استفاده از استراتژی «کاورد کال» در قراردادهای اختیار معامله کالایی به صورت کاملا الکترونیکی ایجاد می‌شود. با استفاده از این استراتژی، مشتریان فروشنده در قراردادهای اختیار خرید، می توانند با داشتن دارایی پایه موضوع قرارداد اختیار معامله و بدون نیاز به تودیع وجه تضمین، موقعیت فروش اخذ کنند.

وی ادامه داد: همچنین در این مدل با توجه به مشتری محور بودن سامانه های بورس کالا، مسدود سازی دارایی پایه جهت انجام استراتژی پس از درخواست کارگزار، توسط بورس کالا انجام می‌شود. در خصوص قراردادهای اختیار معامله شمش طلا زمان درخواست و تایید توسط بورس کالا به صورت لحظه ای و کاملا سیستماتیک انجام می‌شود و در خصوص صندوق طلای کهربا نیز این موضوع به فاصله یک روز انجام می‌گیرد.

به گفته آراسته، انتقال کد مشتریان در بازار قرارداد آتی از این پس به صورت کاملا سیستمی و تنها با درخواست مشتری و کارگزار مقصد و بدون نیاز به تایید کارگزار مبدا، انجام می‌‎شود. وی از فراهم شدن امکان ورود کدهای سبدگردان به بازار مشتقه خبر داد و گفت: با توجه به وجود امکان ورود کدهای سبدگردانی به بازار قراردادهای مشتقه، تا پایان شهریور سال جاری با شرایطی که متعاقبا اعلام، امکان انجام معاملات کدهای سبدگردانی نیز در قرادادهای مشتقه کالایی فراهم می‌شود.

وی عنوان کرد:علاوه بر موارد فوق، قراردادهای آتی پسته نیز با مشخصات قرارداد جدید به زودی راه اندازی می‌شود.

امکان مشارکت مردم با هر میزان نقدینگی در بازار طلا فراهم شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم، استقبال از معاملات گواهی سپرده شمش طلا را قابل توجه دانست و گفت: برخی افرادی که دارای حجم زیادی طلا و شمش بوده اند اما بازار امن و شفافی را برای عرضه مناسب نمی دیدند در حال سپردن طلای خود به خزانه بانک های مورد تایید بورس و اعتماد به این بازار هستند که انتظار می رود این معاملات با حمایت بانک مرکزی بیش از گذشته تقویت شود.

محسن زنگنه اظهار داشت: راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا، امکان مشارکت مردم با هر میزان نقدینگی در بازار طلا را مهیا کرده است و مردم می‌توانند به جای ورود سرمایه‌هایشان به خرید فیزیکی طلا و تحمل ریسک‌های مختلف، شمش‌های طلای موجود در خزانه بانک‌ها را در بورس کالا خریداری کنند.

وی اظهار داشت: تاکنون معمولاً عمده خرید و فروش طلا در بازارهای غیررسمی و غیر شفاف انجام می‌شد، اما راه اندازی معاملات گواهی شمش طلا در بورس کالا اثرات خوبی در بازار داشته است و در این مدت کم توانسته جذب سرمایه کند و افزایش عرضه طلا در کشور را هم رقم بزند.

ایجاد بازاری امن و بدون ریسک نگهداری طلا در بورس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: معاملات گواهی سپرده شمش طلا از اسفندماه سال گذشته در بورس کالا راه‌اندازی شده که مردم با سرمایه‌های اندک می‌توانند بدون ریسک سرقت و جابه‌جایی و نگهداری طلا، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار طلا کنند.

مسلم صالحی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در بازار طلا همیشه برای مردم جذاب است و وقتی یک بازار شفاف و امن با امکان خرید با کمترین سرمایه در حوزه طلا ایجاد شده است، قطعاً می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی مردم و سرمایه‌گذاران در این حوزه باشد.

وی بیان داشت: ایجاد بازار رسمی و شفاف برای معاملات طلا، یک بستر امن برای انجام معاملات، کاهش ریسک سرقت در جابه‌جایی و نگهداری طلا، استانداردسازی معاملات طلا از نظر ابعاد شمش طلا و عیار و کشف نرخ منصفانه از طریق مکانیزم حراج از مزایای معاملات گواهی شمش طلا در بورس کالا به شمار می‌رود.

ثبات بازار فولاد و سیمان چگونه محقق شد؟

قائم مقام بورس کالای ایران به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه تکمیل معاملات زنجیره صنعت فولاد و تعادل بازار سیمان به کمک سازوکار بورس کالا با حمایت‌های دولت محقق شده است، گفت: عرضه محصولات در بورس کالا سبب شده تا سیاست‌گذار با توجه به داده‌های دقیق و سوابق معاملاتی در بورس کالا بتواند در کمترین زمان ممکن تصمیمات لازم را در راستای حفظ تعادل بازار اتخاذ نماید.

علی فروتن اظهار داشت: یکی از بازارهایی که توانسته با حمایت دولت و با بهره‌گیری از سازوکار بورس کالا از تلاطمات عبور کند و به سمت پیش بینی پذیر شدن و کاهش التهابات قیمتی پیش برود، بازار سیمان بوده است.

وی تاکید کرد: طی ۲ سال گذشته در مقاطع حساس و بحرانی که عمدتاً به دلیل کمبود انرژی کارخانجات بوده، آمار و اطلاعات دقیق ارائه شده از سوی بورس کالا به همراه گزارشات تکمیلی موجب شد تا سیاست‌گذاران حوزه‌های مختلف بتوانند در تلاطمات بوجود آمده، به شکلی تصمیم‌گیری کنند تا کمترین تبعات منفی متوجه تولیدکننده و مصرف کننده شود.حجم عرضه انواع سیمان در بورس کالا طی سال ۱۴۰۱ حدود ۶۷ میلیون تن بوده و از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه ۲۹ میلیون تن انواع سیمان در بورس کالا عرضه شده است که این اعداد نشان‌دهنده استقبال تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از عرضه در بستر بورس کالا دارد.

فروتن همچنین به احصاء نرخ عادلانه و بدون واسطه در زنجیره فولاد با استفاده از سازوکار بورس کالا اشاره کرد و گفت: تا اواخر سال ۱۳۹۹، اصلی‌ترین محصولات زنجیره فولاد که با حجم بالا و برنامه منظم در بورس کالا عرضه و مورد معامله قرار می‌گرفت از شمش بلوم و تختال آغاز می‌شد و محصولات ابتدایی زنجیره یعنی سنگ آهن، آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره به صورت مقطعی و با حجم پایین عرضه می‌شد.

عرضه ۹۰ دستگاه کامیون فورس و امپاور در بورس کالا

تالار خودرو بورس کالای ایران ۱۴ شهریور میزبان عرضه ۹۰ دستگاه کامیون فورس و امپاور متعلق به شرکت بهمن دیزل است.

به این ترتیب ۳۰ دستگاه کامیون ام پاور باری (EM POWER) به قیمت پایه ۲ میلیارد و ۴۳۶ میلیون تومان و پیش پرداخت ۱۰ درصدی، ۳۰ دستگاه کامیون ام پاور کمپرسی (EM POWER) به قیمت پایه ۲ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومانی و ۳۰ دستگاه کامیون فورس کابین خوابدار ۱۲ تن بدون کاربری (FORCE ) به قیمت پایه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان عرضه می شود.

گفتنی است، پذیرش کامیون فورس و کامیون امپاور شرکت بهمن دیزل در بازار اصلی بورس کالا پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ در بازار اصلی بورس کالا مورد تصویب قرار گرفته بود.

فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران نگین سررسید شهریور ۱۴۰۲

بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران نگین سررسید شهریور ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

در اطلاعیه مدیریت بازار مشتقه و صندوق های کالایی آمده است: فرآیند تحویل این قراردادها در روز دوشنبه ۲۷ شهریور و از طریق گواهی سپرده زعفران نگین مطابق ضوابط انجام خواهد شد.

براساس این اطلاعیه، کلیه مشتریان فروشنده موظفند حداکثر تا سه شنبه ۲۱ شهریور برای تبدیل زعفران به گواهی سپرده به انبارهای زرین زعفران مشرق زمین، اتحادیه تعاونی‌های روستایی خراسان رضوی، نوین زعفران، طلای سرخ گلشید ایرانیان، سحرخیز، بیرجند، بهرامن، تروند قاینات، وحدت جام، طلای سرخ ملل، گلیران، مدبر کشت توس، فرین زعفران پارسین، زرپران یگانه، بدیعی، آرنیکا و نفیس مراجعه کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها