بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به "برای سرمایه گذاری امن و بدون ریسک، گواهی طلا بخرید"،"امکان سرمایه‌گذاری در بازار طلا با ۳۰۰ هزار تومان" و"پنج مزیت معاملات گواهی شمش طلا"، اشاره کرد.

برای سرمایه گذاری امن و بدون ریسک، گواهی طلا بخرید

به گزارش کالاخبر ،رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: خرید و فروش طلا در بازار سنتی دارای ریسک‌هایی است و در اتحادیه شکایت‌هایی در خصوص سکه‌های تقلبی و غیربانکی داشتیم، اما امروز و در بازارهای مدرن ریسک‌ها به حداقل رسیده و مردم می‌توانند با خرید گواهی سپرده طلا در بورس بدون دغدغه و ریسک‌های نگهداری و تقلبی بودن طلا، سرمایه گذاری کنند.

عبدالله محمدولی گفت: افرادی که به دنبال داشتن یک سرمایه گذاری مطمئن با حداقل ریسک هستند، قطعاً طلا را انتخاب می‌کنند و با معامله طلا از طریق بورس درصد ریسک را به حداقل می‌رسانند. چرا که در بورس کالا، اوراقی در ازای طلای خریداری شده به فرد داده می‌شود که امکان تقلب در آن وجود ندارد و فرد می‌تواند همان اوراق را با همان ویژگی‌ها به فرد سوم بفروشد.

وی با بیان اینکه هرچند هنوز عده‌ای از مردم با عملکرد بورس کالا آشنایی ندارند تاکید کرد: در صورتی که عموم مردم از مزایای متعدد معاملات طلا در بورس مطلع شوند، بخش قابل توجهی از تقاضاهای سنتی بازار به سمت این بازار می‌آید همان طور که آمار معاملات گواهی سپرده شمش طلا رو به افزایش است.

محمدولی متذکر شد: نبودن ریسک طلای تقلبی و سهولت انجام معاملات به صورت الکترونیکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازار است که در کنار مزایایی مثل معافیت مالیاتی و نگهداری از کالای فیزیکی در خزانه بانک‌ها و به عنوان انبارهای بورس، سبب استقبال سرمایه‌گذاران از این بازار شده است.

امکان سرمایه‌گذاری در بازار طلا با ۳۰۰ هزار تومان

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در گذشته مردم برای سرمایه گذاری در بازار طلا باید به بازار مراجعه کرده و با کلی ریسک و مراقبت اقدام به خرید و نگهداری طلا می کردند گفت: حداقل مبلغ خرید طلا در بازار نیز معادل یک گرم یا در واحد بزرگتر یک ربع سکه بهار آزادی است اما امروز بدون تحمل آن ریسک های سنتی و با مبلغی در حدود ۳۰۰ هزار تومان امکان سرمایه‌گذاری امن در بازار طلا فراهم شده است.

امیر مسعود پرور با بیان اینکه از اواخر سال گذشته بازاری در بورس کالا راه اندازی شد که می‌توان با حداقل سرمایه نیز در بازار طلا مشارکت کرد، افزود:معاملات گواهی سپرده شمش طلا سبب شده هر فردی با هر میزان سرمایه بتواند در معاملات طلا شرکت کند،.از این طریق این بازار، همه افراد پس از اخذ کد معاملاتی از طریق کارگزاری‌ها می‌توانند در یک بازار با نقدشوندگی بالا و البته بدون ریسک‌های سنتی معاملات طلا اقدام به سرمایه‌گذاری کنند..

وی با بیان اینکه خریداران در این بازار دو امکان دارند متذکر شد: اول اینکه می‌توانند ما به ازای طلای خریداری شده اوراق از بورس بگیرند و این اوراق را نگه دارند، براین اساس ارزش اوراق طلای آن‌ها همزمان با نوسانات قیمت طلا در بازار تغییر می‌کند و آن‌ها در برابر تورم مصون می‌مانند. از سوی دیگر طلای آن‌ها در مکانی امن و بیمه شده نگه داری می شود و ریسک سرقت یا گم شدن طلا نیز وجود ندارد.

پنج مزیت معاملات گواهی شمش طلا

کارشناس بازار سرمایه با برشمردن مزیت‌های ممتاز بازار گواهی سپرده شمش طلا به سرمایه‌گذاران پیشنهاد کرد بخشی از سبد پرتفوی‌شان را به بازار گواهی سپرده شمش طلا اختصاص دهند.

رسول علی‌محمدی با اشاره به مزیت‌های ابزارهای مالی بورس کالا به ویژه در حوزه طلا گفت: مزیت متمایز ابزارهای مالی، سهولت انجام معاملات به دلیل برخط بودن و نبود ریسک‌های قدیمی در مبادلات سنتی همچون ریسک کیفیت و کمیت کالای خریداری شده یا ریسک نگهداری کالا است.

وی افزود: غیر از بحث ریسک‌های نگهداری، سهولت معامله در این بازارها به عنوان مزیت اصلی ابزارهای مالی مبتنی بر دارایی‌های مختلف به ویژه فلزات گران‌بها با سردمداری طلا است.مزیت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، واکنش به هنگام و آنلاین بازیگران بازار در مقابل نوسان‌ قیمت‌هاست. به عبارت دیگر می‌توان براساس شرایط بازار با اعمال استراتژی‌های مختلف، موقعیت‌های قدیمی را بست و موقعیت جدید ایجاد کرد، این درحالی است که در بازار سنتی این امکان وجود ندارد.

۱۳۲۵ کیلوگرم شمش طلا معادل ۱۵۹۰۰۰ سکه معامله شد

با استقبال سرمایه گذاران از معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران از ابتدای راه اندازی این ابزار مالی تا هفته سوم مهرماه در مجموع یک تن و ۳۲۵ کیلوگرم شمش طلا در قالب بیش از ۱۳.۲ میلیون اوراق مبتنی بر کالا به ارزش ۴.۳۸ همت (هزار میلیارد تومان) معامله شد؛ این حجم شمش طلا به صورت تقریبی معادل ۱۵۹ هزار سکه طلا است.

بررسی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا که از ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ راه اندازی شد، نشان از روند روبه رشد تدریجی این معاملات در پی اقبال سرمایه گذاران دارد.

بر مبنای آمار معاملات از ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۲ در مجموع ۱۳ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۴۷ گواهی سپرده شمش طلا (برابر یک تن و ۳۲۵ کیلوگرم) به ارزش ۴۳ هزار و ۸۵۵ میلیارد و ۷۲۴ میلیون و ۸۲۴ هزار ریال (۴ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان) دست به دست شد.

استقبال بی نظیر فعالان بازار از قرارداد اختیار معامله شمش طلا

با وجود اینکه تنها یک هفته از آغاز معاملات اختیار معامله شمش طلا در بورس کالای ایران می گذرد اما استقبال سرمایه گذاران از این ابزار جدید بی نظیر بوده است به طوریکه از ۱۸ تا ۲۴ مهرماه در آماری قابل توجه ۵ هزار و ۵۶۸ قرارداد منعقد شد و تا پایان معاملات روز گذشته ۲۹۸۷ موقعیت تعهدی باز در این بازار وجود داشت.

برای اولین بار در بازار مشتقه بورس کالا امکان استفاده از استراتژی ترکیبی کاورد کال (موقعیت باز فروش اختیار معامله خرید پوشش داده شده با خرید دارایی پایه) در بازار آپشن بدون تامین وجه تضمین فراهم شد تا فعالان بازار بتوانند در لحظه و به محض ارسال درخواست امکان استفاده از دارایی پایه به عنوان وجه تضمین موقعیت فروش اختیار خرید شمش طلا را داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها