شمش طلا

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران با اشاره به ادامه استقبال کم نظیر سرمایه گذاران از معاملات گواهی سپرده شمش طلا گفت: در آماری قابل توجه، حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از ۲.۵ تن عبور کرده و ارزش این معاملات نیز به ۸.۳ همت رسیده است؛ به عبارت دیگر، این ابزار مالی جذاب مانع ورود این حجم نقدینگی به بازارهای غیررسمی موازی شده است.

به گزارش کالاخبر ، جواد فلاح در خصوص آخرین جزییات معاملات گواهی سپرده شمش طلا به عنوان ابزار پرطرفدار این روزهای بازار سرمایه و بازار طلای کشور گفت: معاملات گواهی سپرده شمش به عنوان بازار رسمی و متشکل طلا در کشور، با توجه به مزایایی که به نسبت بازار سنتی طلا دارد با استقبال ویژه مردم مواجه شده است چراکه همه مردم می توانند با سرمایه ای در حدود ۳۳۰ هزار تومان در بازار طلا آن هم بدون ریسک های بازار فیزیکی طلا، سرمایه گذاری کنند.

فلاح افزود: حجم استقبال ها از معاملات گواهی شمش طلا باعث شده تا حجم این معاملات از ۲.۵ تن فراتر رود و ارزش بازار نیز از مرز ۸.۳ هزار میلیارد تومان عبور کند.

به گفته مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران، رشد حجم معاملات بیانگر آشنایی هر چه بیشتر مردم با نحوه معاملات گواهی شمش طلا است به طوریکه ادبیات خرید و فروش گواهی شمش طلا به جای خرید فیزیکی و سنتی از بازار، رفته رفته از سوی عامه مردم نیز شنیده می شود.

فلاح اظهار داشت: جذب نقدینگی سرگردان جامعه به بازارهای رسمی و شفاف، از اهداف و سیاست های دولت در راستای مشارکت مردم در اقتصاد بوده است که این موضوع بدون شک در آرامش و تعادل بازارهای موازی نیز اثرگذار است.

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران تصریح کرد: معامله ۲۵ میلیون گواهی سپرده معادل ۲.۵ تن شمش طلا در بازار گواهی سپرده بورس کالا، معادل ۳۴۱ هزار قطعه سکه بهار آزادی است به عبارت ساده تر این ابزار مالی بازار سرمایه به تنهایی از ورود نقدینگی این حجم سکه به بازار آزاد جلوگیری کرده و مردم را به سرمایه گذاری در بازار طلا اما به شیوه ای شفاف و امن ترغیب کرده است.

فلاح گفت: از مزایای مهمی که بازار گواهی سپرده شمش طلا دارد، شفاف سازی مبادلات و ذخایر طلا در کشور است به طوریکه در بازار سنتی، آمار شفافی از مبادلات و خرید و فروش ها در دسترس نیست اما امروز همه می توانند با نگاه به آمار سایت بورس کالا از موجودی انبار طلا و روند مبادلات مطلع شوند.

وی با اشاره به ۳ خزانه بانک های ملت، صادرات و سپه به عنوان انبار بورسی شمش طلا عنوان کرد: ظرفیت پذیرش این سه انبار ۵ تن و ۳۵۰ کیلوگرم بوده و تاکنون بیش از ۴ تن طلا در آنها سپرده گذاری شده است. از سوی دیگر تاکنون نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق صندوق های سرمایه گذاری در بازار گواهی سپرده شمش طلا سرمایه گذاری کرده اند.

فلاح در پایان گفت: معاملات شمش طلا روی طلای با عیار ۹۹۵ تعریف شده و اندازه هر ورقه بهادار ۱۰۰ سوت طلا معادل یک دهم گرم طلا است و با قیمت‌های موجود بازار هر ورقه حدود ۳۳۰ هزار تومان ارزش دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها