شمش طلا

از گذشته تاکنون سرمایه‌گذاری روی طلا یکی از راه‌های رایج سرمایه‌گذاری برای بشر بوده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی به‌مرور روش‌های سرمایه‌گذاری روی طلا نیز به‌روزتر شد و امروز، گواهی سپرده کالایی شمش طلا جدیدترین ورقه بهادار قابل معامله در بورس‌کالای ایران است که برای اولین‌بار از روز پنج‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ در این بازار عرضه شد. هر گواهی سپرده شمش طلا معادل ۰.۱ گرم (۱۰۰ سوت) شمش طلای «یک‌کیلوگرمی» با «عیار ۹۹۵ از ۱۰۰۰» است که با نماد «CD۱G۰B۰۰۰۱» و از شنبه تا پنج‌شنبه با بازه‌ نوسان ۵±درصد معامله می‌شود.

گواهی سپرده چیست؟

گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالاست و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود. علاوه بر شمش طلا که به‌تازگی معاملات گواهی سپرده آن آغاز شده است، سکه طلا، برنج، سیمان، شیشه، پسته و زعفران نیز دارای معاملات در بازار مالی بورس‌کالای ایران هستند. معاملات گواهی سپرده شمش طلا، از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای شنبه تا چهارشنبه و ۱۰ تا ۱۵ روز پنج شنبه صورت می‌گیرد.

این معاملات دارای پیش‌گشایش ۳۰دقیقه‌ای است و معاملات در روز پنج‌شنبه ساعت ۱۵ به پایان می‌رسد. کارمزد خرید و فروش شمش طلا ۰.۰۰۴۸ ارزش معاملات و هزینه انبارداری برای هر گرم روزانه ۳۰تومان است. در حال حاضر شمش طلا دارای سه‌انبار فعال بانک‌ملت، بانک صادرات و بانک سپه با مجموع ظرفیت ۵۳۰۰ کیلوگرم است. طبق آخرین آمارها که از سوی بورس‌کالای ایران اعلام شد، حجم معاملات شمش طلا از ۲تن (معادل ۲۷۵‌ هزار قطعه سکه) عبور کرده است و بالغ بر ۳۰۰‌ هزار نفر از این معاملات استقبال کرده‌اند. می‌توان گفت این معاملات با توجه به جذب نقدینگی حدود ۷ همتی از بازار، نقش مهمی در تعادل و آرامش بازار طلا داشته است.

چرا گواهی سپرده شمش طلا بخریم؟

امکان خرید طلا با حداقل سرمایه، حفظ امنیت دارایی به دلیل نگهداری در خزانه‌های بانکی مورد تایید بورس‌کالا و تضمین اصالت کمّی و کیفی کالا توسط انباردار، معافیت مالیاتی و حفظ سرمایه از آسیب‌های ناشی از تورم و رکود از مزایای خرید شمش طلاست. لازم به ذکر است که شمش طلا به‌نسبت سکه و جواهر زینتی از حباب قیمتی کمتری برخوردار است و با توجه به ریسک‌پذیری افراد می‌تواند گزینه‌ مناسبی برای نگهداری بلندمدت باشد.

برای خرید و تحویل شمش طلا باید چه کار کرد؟

اولین مرحله برای خرید شمش طلا اخذ کد بازار مالی بورس کالا است و پس از آن با توجه به قیمت تابلو که برحسب ۰.۱ گرم است باید وجه را به شماره حساب معرفی‌شده در کارگزاری واریز کرد. در انتها با ثبت‌سفارش آنلاین در سیستم معاملاتی کارگزاری می‌توان خرید خود را نهایی کرد. باید مدنظر داشت برای تحویل یک شمش یک کیلوگرمی، شخص باید مالک حداقل ۱۱‌ هزار گواهی سپرده باشد. در صورت واجد شرایط بودن، فرد می‌تواند با ثبت در خواست و ارسال آن به بورس و پس از تایید بورس و هماهنگی با انبار، به همراه مدارک هویتی به خزانه مراجعه کرده و شمش را تحویل بگیرد. بیش از ۹۵‌ درصد معاملات شمش طلا از طریق گواهی سپرده صورت می‌گیرد.

اما بورس‌کالا امکان استفاده از ابزار مشتقه همچون قراردادهای آتی و اختیار معامله را برای پوشش ریسک فراهم کرده است. قراردادهای مشتقه دارای کارمزد به‌شدت پایینی هستند و معامله‌گران می‌توانند از اهرم معاملاتی، دوطرفه بودن بازار و توانایی تنظیم اتوماتیک حد سود و ضرر نیز بهره ببرند. بعد از امکان بهره‌مندی از استراتژی کاوردکال در بورس‌کالا برای پوشش ریسک بدون تودیع وجه تضمین، آپشن شمش طلا حجم معاملات بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. این استراتژی از خرید شمش طلا و فروش اختیار خرید آن حاصل می‌شود که برای فروش اختیار خرید نیاز به تودیع وجه تضمین است. اما با قابلیت جدید بورس‌کالا می‌توانید با هماهنگی کارگزاری خود، گواهی سپرده را به جای وجه تضمین وثیقه بگذارید.

راه‌گشای دولت در سامان‌دهی سیاست پولی

طی معاملات آبان‌ماه ۴۶ میلیون گواهی سپرده کالایی دست به دست شد که ۴ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۴۶۷ گواهی به ارزش حدود ۱۴‌ هزار میلیارد ریال متعلق به شمش طلا بود. شمش طلا با توجه به پوشش دغدغه‌هایی همچون حفظ ارزش پول در برابر تورم، استرس نگهداری فیزیکی طلا، پرداخت مالیات و هزینه‌های خرید طلا، می‌تواند ابزار نوینی باشد تا علاوه بر ایجاد امکان کسب سود برای سرمایه‌گذار خرد و کلان، راه‌گشای دولت برای سازماندهی سیاست‌های پولی و کنترل نوسانات طلا با استفاده از جذب نقدینگی از بازارهای غیررسمی و موازی به مبادلات رسمی و شفاف باشد.

چطور با ۳۰۰‌ هزار تومان طلا بخریم؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها