اوپک

تقریبا نیمی از تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کردند تولیدکنندگان اوپک پلاس در نشست هفته جاری خود، به تمدید محدودیت عرضه بسند نخواهند کرد.

به گزارش کالاخبر ، هنگامی که بلومبرگ هفته گذشته، پیش از نشست برنامه‌ریزی شده اوپک پلاس در ۲۶ نوامبر، از تحلیلگران درباره نظرشان درباره کاهش بیشتر تولید نفت این گروه نظرسنجی کرد، تنها یک تحلیلگر انتظار تمدید کاهش تولید را داشت اما پس از اعلام تاخیر چهار روزه این دیدار، تقریبا نیمی از تحلیلگران انتظار دارند این تولیدکنندگان تدابیر جدیدی را به کار گیرند.

حدود ۵۰ درصد از تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کردند هنگامی که وزیران اوپک پلاس در ۳۰ نوامبر (۹ آذر) دیدار کنند، کاهش یک میلیون بشکه‌ در روز تولید را برای سال ۲۰۲۴ تمدید خواهند کرد. شش تحلیلگر پیش‌بینی کردند محدودیت‌های جدیدی علاوه بر محدودیت‌های فعلی برای همه اعضای این گروه وجود خواهد داشت و دو تحلیلگر دیگر پیش‌بینی کردند که تمدید محدودیت‌ها تنها برای عربستان سعودی و روسیه خواهد بود.

این نظرسنجی در شرایطی انجام شد که رایزنی مقامات اوپک پلاس درباره کاهش تولید ادامه دارد و کشورهای آفریقایی آنگولا، نیجریه و کنگو با وجود ضعیف شدن ظرفیت تولیدشان، مایل نیستند سهمیه تولیدشان کاهش بیشتری پیدا کند.

رویترز اوایل روز جمعه گزارش داد که اوپک پلاس در مذاکرات با اعضای آفریقایی خود درباره سهمیه تولیدشان در سال ۲۰۲۴، پیشرفت کرده است. کشورهای آنگولا، نیجریه و کنگو در نشست ژوئن اوپک پلاس، مجبور شدند سهمیه تولید پایین‌تری را برای سال آینده بپذیرند و انتظار می‌رود در نشست هفته جاری، این تولیدکنندگان مجبور شوند با کاهش بیشتر تولید موافقت کنند زیرا عربستان سعودی از این موضوع که بخش عمده کاهش تولید را بر عهده گرفته، ابراز نارضایتی کرده است.

به نظر رسید تحلیلگران در نظرسنجی رویترز و بلومبرگ، مطمئن هستند در دیدار ۳۰ نوامبر، توافقی میان اعضای اوپک پلاس حاصل خواهد شد. یک منبع آگاه به رویترز گفت: ۹۹ درصد مطمئن است که توافق حاصل خواهد شد، در حالی که دو نفر دیگر خاطرنشان کردند که توافق، نزدیک است.

تحلیلگران در هر دو نظرسنجی، اظهار کردند: سقوط اخیر قیمت نفت به ۸۰ دلار در هر بشکه و تقاضای ضعیف برای نفت که معمولا در سه ماهه اول سال جدید دیده می‌شود، به جای تمدید توافق محدودیت عرضه، زمینه را برای کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس فراهم کرد.

طبق گزارش بلومبرگ، نمایندگان اوپک پلاس، سیگنال‌هایی را ارسال کرده‌اند که فقط به دنبال تمدید توافق فعلی محدودیت عرضه نفت در سال ۲۰۲۴ هستند اما شرکت‌های تحقیقاتی نظیر آر بی سی کپیتال، جی پی مورگان اند چیس و پی‌یر اندوراند، احتمال محدودیت عرضه بیشتر توسط این گروه را منتفی نمی‌دانند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، کارستن فریچ، تحلیلگر کومرس بانک به بلومبرگ گفت: اگر سعودی‌ها صرفا محدودیت عرضه را تمدید کنند، قیمت نفت احتمالا در کوتاه مدت کاهش پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها