• ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
  • کد خبر: 87699
نفت

قیمت نفت با کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیکی، در معاملات روز جمعه بازار جهانی کاهش پیدا کرد اما نخستین رشد هفتگی را در یک ماه گذشته به ثبت رساند.

به گزارش کالاخبر ، بهای معاملات نفت برنت با ۸۴ سنت معادل یک درصد کاهش، در ۸۰ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۵۶ سنت معادل دو درصد کاهش، در ۷۵ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه بسته شد.

نخستین گروه از اسرا در نخستین روز آتش بس چهار روزه برای تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین، آزاد شدند. جان کیلداف، از شرکای شرکت «اگین کپیتال» در نیویورک در این باره گفت: این رویداد، ریسک پریمیوم را کاهش داد.

هر دو شاخص در آستانه دیدار تولیدکنندگان اوپک پلاس که کاهش تولید به دلیل افت اخیر قیمت، در دستورکارش قرار دارد، نخستین رشد هفتگی خود در پنج هفته گذشته را رقم زدند.

اوپک و متحدانش روز چهارشنبه با اعلام به تعویق افتادن نشست وزیران اوپک پلاس به مدت چهار روز، بازار را غافلگیر کردند. تولیدکنندگان این گروه ظاهرا سرگرم مذاکره برای رسیدن به توافق درباره سطح تولیدشان هستند. یک منبع آگاه در اوپک پلاس، چهارشنبه گذشته با اشاره به مسائل پیرامون سایر تولیدکنندگان اظهار کرده بود: الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، توافق کردند که زمان برگزاری نشست وزیران اوپک پلاس را از ۲۶ نوامبر (۵ آذر)، به ۳۰ نوامبر (۹ آذر) به تعویق بیندازند.

به گفته سه منبع آگاه، اوپک پلاس به توافق با تولیدکنندگان آفریقایی این گروه در خصوص سطح تولیدشان در سال ۲۰۲۴، نزدیک شده است.

تونی سایکامور، تحلیلگر بازار شرکت آی جی در استرالیا، در یادداشتی نوشت: به نظر می‌رسد محتمل‌ترین نتیجه این مذاکرات، تمدید کاهش عرضه فعلی باشد.

نفت برنت در واکنش به این تاخیر غیرمنتظره در اواسط معاملات روز چهارشنبه، حداکثر چهار درصد و شاخص نفت آمریکا، پنج درصد ریزش کرد.

کِرگ ارلام، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: در حالی که اصلا تعجب نخواهم کرد که شاهد درز اطلاعاتی در آخر هفته باشم که همچنان روی قیمت نفت در آغاز معاملات هفته بعد تاثیرگذار خواهد بود، نشست روز پنجشنبه اوپک پلاس می‌تواند تا حدودی خیال معامله‌گران را راحت کند.

نقطه روشن برای بازار نفت، دورنمای اقتصادی کوتاه مدت چین بود. به گفته تینا تِنگ، تحلیلگر بازار شرکت «سی ام سی مارکت»، آمار اخیر چین و کمک جدید به بخش املاک مقروض این کشور، می‌تواند برای بازار نفت در کوتاه مدت، مثبت باشد.

با این حال، رشد قیمت نفت ممکن است به دلیل ذخایر بالاتر نفت در آمریکا و حاشیه سود ضعیف پالایش که تقاضا برای نفت از سوی پالایشگاه‌ها را کمتر خواهد کرد، محدود شود.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: عوامل بنیادین با رشد ذخایر نفت آمریکا، منفی شده است.

با این حال، دورنمای بلندمدت چین، تیره مانده است. تحلیلگران می‌گویند رشد تقاضا برای نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به دلیل بحران املاک که تقاضا برای دیزل را متاثر خواهد کرد، حدود چهار درصد ضعیف می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، رشد تولید غیراوپک هم قوی خواهد ماند. شرکت دولتی پتروبراس برزیل قصد دارد ۱۲۰ میلیارد دلار ظرف پنج سال آینده سرمایه گذاری کرده و تولید نفت را از ۲.۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴، به ۳.۲ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۸ افزایش دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها