بیت کوین

اولین روز هفته جدید بازار جهانی با تقویت اونس طلا، رکوردشکنی بازار سهام آمریکا، غلبه یورو بر دلار و افتتاح دومین سامانه معاملات آتی بیت‌کوین آغاز شد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، فلز زرد که صبح دیروز بی‌اعتنایی بازارهای آسیایی نسبت به دلار و افزایش تمایلات به یورو را حس کرده بود، صعود خود را از قیمت ۱۲۵۳ دلاری استارت زد. با این شرایط طلا تا عصر دیروز از قیمت ۱۲۵۹ دلاری نیز عبور کرد. در کنار فلززرد، وال‌استریت نیز با توجه به شاخص‌های آتی نزدک، داوجونز و S&P دوشنبه را با رکوردشکنی ادامه داد. یکی از داغ‌ترین خبرهای روز گذشته به افتتاح دومین سامانه معاملات آتی بیت‌کوین در بزرگ‌ترین بازار مشتقه دنیا مربوط بود. گروه بورس کالای شیکاگو سامانه آتی بیت‌کوین را بامداد دیروز راه‌اندازی کرد؛ اما افتتاح این سامانه برخلاف انتظارات، افت قیمت ارز رمزنهاد را به دنبال داشت.

افتتاح دومین سامانه معاملات آتی بیت‌کوین

گروه بورس کالای شیکاگو CME، به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مشتقه (بازار معاملات آتی) در دنیا، دومین بازار رسمی معامله آتی بیت‌کوین را با نماد «BTC» افتتاح کرد. بامداد دوشنبه به وقت تهران، گروه CME اولین قرارداد با سررسید ژانویه ۲۰۱۸ را در قیمت ۲۰هزار و ۶۵۰ دلاری ثبت کرد. قراردادهای آتی، علاوه‌بر ژانویه با سه سررسید دیگر در ماه‌های فوریه، مارس و ژوئن منعقد می‌شدند که به ترتیب با قیمت‌های ۲۰ هزار دلاری، ۲۰هزار و ۳۰دلاری و ۲۰هزار و ۴۰ دلاری کلید خورده بودند. با گذشت چهار ساعت از شروع فعالیت معامله‌گران در این سامانه، قیمت آتی بیت‌کوین با سررسید ژانویه حدود ۸/ ۳ درصد افت کرد و به ۱۸هزار و ۷۶۰ دلار رسید. این افت قیمت در شرایطی رخ داد که بازار نقدی، یکشنبه را به امید راه‌اندازی سامانه گروه شیکاگو با ثبت رکورد پشت‌سر گذاشته بود. امیدواری بازار نقدی به دلیل تجربه صعود ۱۹ درصدی قیمت بیت‌کوین پس از افتتاح اولین نسخه آتی Cboe در هفته گذشته، شکل گرفته بود؛ اما برخلاف سناریو هفته پیشین، قیمت نقدی بیت‌کوین همگام با قیمت آتی آن تضعیف شد و تا عصر دیروز به ۱۸هزار و ۶۰۰ دلار رسید. نسخه آتی گروه CME با نسخه Cboe یک تفاوت عمده دارد که مربوط به ظرفیت قراردادها است. در نسخه بورس کالای شیکاگو، هر قرارداد آتی باید شامل ۵ بیت‌کوین باشد؛ اما قراردادهای آتیCboe، فقط شامل یک بیت‌کوین می‌شوند.

غلبه یورو بر دلار

نرخ رشد سالانه شاخص قیمت مصرف‌کننده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ماه نوامبر مطابق با پیش‌بینی ۵/ ۱ درصدی ثبت شد. برخی از کارشناسان به تحقق پیوستن نرخ پیش‌بینی‌شده تورم اروپا را عامل افزایشی برای یورو عنوان کرده بودند. نرخ برابری یورو به دلار پس از انتشار این گزارش همسو با عقیده این گروه از کارشناسان، به سود یورو پیش رفت. نرخ برابری ارز اروپایی به ارز ایالات‌متحده صبح دیروز در عدد ۱۷۴/ ۱ واحدی باز شده بود و تا عصر دیروز نزدیک به ۴دهم درصد تقویت شد. این نرخ تا ساعت ۴ بعد از ظهر دوشنبه تنها یک ده هزارم تا ۱۸/ ۱ واحد فاصله داشت. با توجه به این امر که دلار نسبت به یورو در موضع ضعف قرار گرفته بود، اونس طلا در بازار جهانی گام‌های روبه جلوی خود را به آرامی بر می‌داشت.

تقویت اونس در اولین روز هفته

فلز زرد اولین روز هفته جدید بازار جهانی را در قیمت ۱۲۵۳ دلاری استارت زد. فلز گرانبها پس از آنکه بازار آسیایی میل چندانی به دلار بروز نداد، رشد آرام خود را تا عصر روز گذشته ادامه داد. هر اونس طلای جهانی تا ساعت ۷ بعدازظهر دوشنبه به قیمت ۱۲۶۱ دلار رسید. بسیاری از تحلیلگران، فلز زرد را آماده بازگشت به قیمت ۱۲۷۰ دلاری پیش‌بینی کرده، روزهای آتی را با رشد این فلز گرانبها مقارن دانسته‌اند.

رکوردهای تازه وال‌استریت

به‌رغم اینکه پیشروی طرح کاهش مالیاتی ترامپ با توافق دو مجلس قانون‌گذار آمریکا برای تصویب نسخه نهایی و مشترک تا پایان این هفته، پیش از این عامل تقویتی برای شاخص دلار و بازار سهام تلقی شده بود؛ اما دلار سودی از این پیشروی نبرد تا تنها برنده این غائله مالیاتی در روز دوشنبه بازار وال‌استریت باشد. شاخص‌های S&P، داوجونز و نزدک همگی رکوردهای جدید خود را تا عصر دیروز ثبت کردند تا وعده تسریع رشد اقتصادی ترامپ به اثرگذاری خود در بازار سهام ادامه دهد. شاخص آتی S&P۵۰۰ روز گذشته برای اولین‌بار عدد ۲۶۹۲ واحدی را لمس کرد و شاخص آتی نزدک نیز با ثبت عدد ۶۵۳۹ واحدی اولین روز هفته جدید را با رکوردشکنی ادامه داد.

منبع:دنیای اقتصاد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها