مس

محاسبات ICSG نشان می‌دهد که تولید معدنی مس در سال جاری شاهد رشد ۲ درصدی و برای سال ۲۰۱۹، رشد ۱.۲ درصدی را رقم خواهد زد.

به گزارش «کالاخبر»،  گروه مطالعات بین‌الملل مس (ICSG) در نشستی که در لیسبون پرتغال طی روزهای اول و دوم اکتبر با مشاوران صنعت و نمایندگان کشورهای مهم تولیدکننده و کشورهای مصرف‌کننده مس به‌منظور بررسی عوامل مهم تأثیرگذار بر بازار جهانی این محصول برگزار شده بود، به بیان دیدگاه خود در مورد تعادل بازار جهانی مس تصفیه‌شده پرداخت.

گروه مطالعات بین‌الملل مس به‌منظور بهبود تعادل بازار جهانی از محاسبات تقاضای مشهود برای چین استفاده کرد. تقاضای مشهود مس در کشور چین تنها بر اساس داده‌های گزارش شده است و تغییرات ذخایر گزارش نشده این کشور در نظر گرفته نمی‌شود که البته این مسئله ممکن است در دوره‌های افزایش و یا کاهش ذخایر، بسیار تأثیرگذار باشد و تعادل جهانی عرضه و تقاضا را تغییر دهد.

محاسبات ICSG نشان می‌دهد که تولید معدنی مس در سال جاری شاهد رشد ۲ درصدی و برای سال ۲۰۱۹، رشد ۱.۲ درصدی را رقم خواهد زد. این در حالی است که در سال گذشته، تولید معدنی به‌دلیل وقفه‌های تولید تا ۱.۵ درصد کاهش یافت. با این وجود در سال جاری، با بازیابی دوباره روند تولید به شرایط نرمال در شیلی و اندونزی، در کنار راه‌اندازی مجدد ظرفیت‌هایی در زامبیا و کنگو که موقتاً تعطیل شده بودند، انتظار افزایش تولید ۲ درصدی می‌رود.

هرچند در سال جاری وقفه تولید چندان قابل‌توجهی روی نداد و تقریباً تمامی مذاکرات کارگری به نتیجه رسید، ولی افت تولید از برخی معادن کانادا و مشکلات عملیاتی تولید در کشورهای چین، پرو و ایالات‌متحده تأثیری منفی بر رشد تولید معدنی مس می‌گذارند. همچنین انتظار می‌رود که تولید از برخی پروژه‌های معدنی که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ آغاز به کار کردند، کمتر از مقدار مورد انتظار پیشین باشد. بدین ترتیب، موسسه ICSG مقدار رشد تولید معدنی مس در سال جاری که در گزارش آوریل ۲.۹ درصد پیش‌بینی کرده بود را تا ۰.۲ درصد کاهش داد. همچنین این موسسه انتظار دارد که تولید مس معدنی در سال ۲۰۱۹، تحت تأثیر کاهش شدید تولید در اندونزی، تنها حدود ۱.۲ درصد رشد کند.

این موسسه در مورد بازار مس تصفیه‌شده، رشد ۲.۷ درصدی را برای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تخمین زده است. این در حالی است که این موسسه تولید مس تصفیه‌شده برای سال جاری را در گزارش آوریل خود حدود ۴ درصد پیش‌بینی کرده بود، ولی توقفات تولید در برخی از واحدهای ذوب، خصوصاً در کشورهای استرالیا، هند و فیلیپین، در کنار تولید کمتر از میزان مورد انتظار در برخی واحدهای ذوب در کشورهای کانادا، شیلی و ایالات‌متحده، منجر به کاهش پیش‌بینی رشد تولید مس تصفیه‌شده شد. شتاب تولید مس تصفیه‌شده در سال ۲۰۱۹، ناشی از محدودیت دسترسی به کنسانتره کند شده و انتظار می‌رود که میزان رشد در این سال به ۲.۷ درصد محدود شود. موسسه ICSG انتظار دارد که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، چین و پس از آن کنگو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس تصفیه شده باشند.

گروه مطالعات بین‌الملل مس انتظار دارد که مصرف ظاهری مس تصفیه‌شده در سال جاری ۱.۲ درصد و در سال ۲۰۱۹ بالغ بر  ۲.۶ درصد افزایش یابد. با توجه به اینکه مس فلزی ضروری برای رشد اقتصادی کشورها، خصوصاً جوامع مدرن است، انتظار می‌رود که تقاضای مس به رشد پایدار خود ادامه دهد. در این بین، توسعه زیرساخت‌ها در کشورهایی نظیر چین و هند و همچنین سوق جهان به سمت استفاده از انرژی‌های پاک، از محرک‌های رشد تقاضای مس خواهد بود. درحالی‌که موسسه ICSG پیش‌بینی خود از رشد مصرف ظاهری مس تصفیه‌شده برای سال جاری را نسبت به گزارش آوریل، مقداری اندک کاهش داد، ولی پیش‌بینی رشد مصرف در سال ۲۰۱۹ بدون تغییر باقی ماند. این موسسه رشد تقاضای مس تصفیه‌شده برای چین را در سال جاری  ۳.۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته پیش‌بینی کرده است که انتظار دارد این میزان در سال ۲۰۱۹ مقداری اندک کاهش یابد. همچنین برای جهان غیر از چین نیز میزان رشد مصرف ظاهری مس تصفیه‌شده در سال جاری، یک درصد و برای سال ۲۰۱۹ را حدود ۲.۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته پیش‌بینی کرده است.

با در نظر داشتن پیش‌بینی‌های عرضه و تقاضای مس تصفیه‌شده، گروه مطالعات بین‌الملل مس کسری عرضه ۹۰ و ۶۵ هزار تنی را به ترتیب برای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرده است.

جدول زیر پیش‌بینی اصلاح‌شده ICSG برای تولید معدنی و تصفیه‌شده مس در سال ۲۰۱۹ و هم‌چنین مصرف را به تفکیک کشورهای مختلف نشان داده است.

منبع: مس پرس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها