شمش طلا

با وجود اینکه تنها یک هفته از آغاز معاملات اختیار معامله شمش طلا در بورس کالای ایران می گذرد اما استقبال سرمایه گذاران از این ابزار جدید بی نظیر بوده است به طوریکه از 18 تا 24 مهرماه در آماری قابل توجه 5 هزار و 568 قرارداد منعقد شد و تا پایان معاملات روز گذشته ۲۹۸۷ موقعیت تعهدی باز در این بازار وجود داشت.

به گزارش کالاخبر ، برای اولین بار در بازار مشتقه بورس کالا امکان استفاده از استراتژی ترکیبی کاورد کال (موقعیت باز فروش اختیار معامله خرید پوشش داده شده با خرید دارایی پایه) در بازار آپشن بدون تامین وجه تضمین فراهم شد تا فعالان بازار بتوانند در لحظه و به محض ارسال درخواست امکان استفاده از دارایی پایه به عنوان وجه تضمین موقعیت فروش اختیار خرید شمش طلا را داشته باشند.

با ایجاد این امکان برای سرمایه گذاران و فعالان بازار به ویژه فعالان حوزه طلا، شاهد استقبال آنان از معاملات قرارداد اختیار معامله شمش طلا بودیم.

گفتنی است، این استراتژی فقط در قرارداد اختیار معامله خرید (Call Options) مبتنی بر دارایی گواهی سپرده سکه طلا، واحدهای صندوق طلای کهربا و گواهی سپرده شمش طلا قابل استفاده خواهد بود و به منظور استفاده از این امکان، دارایی پایه حتما باید مسدود شود و مسدودسازی دارایی پایه شامل جلوگیری از تغییر کارگزار ناظر و جلوگیری از فروش دارایی به هر نحوی است و فرآیند اجرایی برای مسدودسازی دارایی های نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی (صندوق کهربا و سکه طلا) و دارایی های نزد اتاق پایاپای بورس کالای ایران (گواهی سپرده شمش طلا) متفاوت است.

لازم به ذکر است، با راه اندازی قرارداد اختیار معامله شمش طلا، زنجیره ابزارهای مالی بر روی شمش طلا تکمیل شده و سبد این دارایی در بورس کالا تکمیل شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها