بازار مشتقه

بورس کالا از فراهم شدن امکان اخذ موقعیت باز فروش قرارداد اختیار معامله خرید پوشش داده شده با خرید دارایی پایه بدون نیاز به تودیع وجه تضمین (استراتژی Cavered Call) خبر داد.

به گزارش کالاخبر ، براساس اطلاعیه مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران، از روز سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ امکان اخذ موقعیت باز فروش در قرارداد اختیار معامله خرید (Call Options) که با خرید دارایی پایه پوشش داده شده باشند بدون نیاز به تودیع وجه تضمین فراهم شد.

این استراتژی فقط در قرارداد اختیار معامله خرید (Call Options) مبتنی بر دارایی گواهی سپرده سکه طلا، واحدهای صندوق طلای کهربا و گواهی سپرده شمش طلا قابل استفاده خواهد بود.

کارگزار معاملات مشتقه مشتری و کارگزار ناظر دارایی تحت مالکیت مشتری در تمامی دارایی های پایه باید یکسان باشد.

به منظور استفاده از این امکان، دارایی پایه حتما باید مسدود شود و مسدودسازی دارایی پایه شامل جلوگیری از تغییر کارگزار ناظر و جلوگیری از فروش دارایی به هر نحوی است و فرآیند اجرایی برای مسدودسازی دارایی های نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی (صندوق کهربا و سکه طلا) و دارایی های نزد اتاق پایاپای بورس کالای ایران (گواهی سپرده شمش طلا) متفاوت است.

نکته قابل توجه اینکه، ثبت درخواست های مسدودسازی و یا رفع مسدودی از طریق سامانه معاملاتی (سما) بخش سایر عملیات/ بخش درخواست اعتبار پوششی، امکان پذیر و در دسترس کارگزاران خواهد بود. کارگزاران امکان ثبت و یا حذف تعداد موقعیت فروش پوشش داده شده در قراردادهای اختیار خرید را به تفکیک نماد معاملاتی خواهند داشت.

بعد از تایید درخواست ثبت شده کارگزار توسط بورس، مشتری امکان اخذ موقعیت فروش در اختیار خرید را به تعداد ثبت شده در نماد مشخص بدون (تودیع وجه تضمین) خواهد داشت. همچنین در صورتی که قبلا موقعیت فروش با وجه تضمین اخذ کرده باشد با تایید این درخواست وجه تضمین به تعداد موقعیت های درخواست شده آزاد خواهد شد.

براساس این اطلاعیه، در خصوص دارایی های پایه نزد سپرده گذاری مرکزی، همه مسئولیت های مربوط به مسدود کردن دارایی مشتری و حفظ آن در طول دوره معاملاتی، بر عهده کارگزار است. لذا رفع مسدودی دارایی پایه توسط کارگزار، باید پس از تایید بورس انجام شود. بدیهی است در صورت رفع مسدودی دارایی مشتری به هر دلیل قبل از اطلاع و تایید بورس، حتی در صورتی که مشتری موقعیت فروش نداشته باشد، کارگزار مربوطه به مرجع رسیدگی به تخلفات معرفی می شود. در صورت رفع مسدودی دارایی مشتری دارای موقعیت باز فروش در اختیار خرید قبل از سررسید و عدم ایفای تعهدات مشتری ناشی از عدم ارائه دارایی پایه در سررسید، تعهدات مشتری از تضامین کارگزار نزد اتاق پایاپای تامین می‌شود.

همچنین، با توجه به اینکه دارایی های پایه نزد سپرده گذاری مرکزی، توسط بورس کالا کنترل می شود، در صورت عدم تطابق دارایی مسدود شده با سید موقعیت های مشتری در هر زمان ضمن ارجاع کارگزار مربوطه به مرجع رسیدگی به تخلفات، کارگزار و مشتری موظف اند بلافاصله پس از اعلام بورس، نسبت به بستن آن دسته از موقعیت های فروش قرارداد اختیار خرید که تعهدات وجه تضمین آن‌ها ایفا نشده است اقدام کند. در خصوص دارایی های پایه نزد اتاق پایاپای بورس کالای ایران گواهی سپرده شمش طلا، مسدودسازی و رفع مسدودی توسط سامانه های بورس کالا صورت می گیرد.

طبق اطلاعیه مذکور، تایید صلاحیت کارگزار و مشتری برای استفاده از استراتژی Covered Call در دارایی های پایه نزد شرکت سپرده گذاری، با در نظر گرفتن ملاحظات مدیریت ریسک توسط بورس انجام می شود. لذا امکان دارد درخواست های ارسالی کارگزاران، به دلیل عدم تایید صلاحیت مشتری کارگزار یا حد نصاب ریسک مشتری و کارگزار تایید نشود. در خصوص قراردادهای اختیار معامله شمش طلا هیچگونه محدودیتی بابت استفاده از استراتژی مذکور وجود ندارد و تمامی مشتریان فعال در بازار مشتقه بورس کالا امکان استفاده از این استراتژی را دارند.

در پایان این گزارش می افزاید، مشتریان جهت بستن موقعیت باز فروش در استراتژی کاورد کال باید قبل از ثبت سفارش مبلغ ارزش معامله به همراه کارمزدهای معاملاتی را در موجودی در حساب اختیار خود داشته باشند.

دریافت اطلاعات تکمیلی از اینجا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها