کامودیتی

همزمان با بورس کالای ایران، حدود ۵۰ بورس کالایی در دنیا فعال هستند که سهم و نقش پررنگی در تجارت جهانی محصولات مختلف دارند که بررسی تغییرات شاخص قیمتی انواع محصولات در بورس‌های کالایی تصویر روشنی از شرایط بازارها ارائه می دهد. در همین راستا بانک جهانی به‌صورت دوره‌ای اقدام به ارائه شاخص قیمت کالاهای موجود در بورس‌های کالایی جهان می‌کند که آخرین گزارش این بانک را در ادامه می خوانید.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، تازه‌ترین گزارش بانک جهانی از شاخص قیمتی محصولات عمده بورس‌های کالایی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ فلزات اساسی رکورد جدیدی در قیمت به ثبت رسانده ولی در مقابل فلزات گران‌بها تغییر چندانی را تجربه نکرده اند. در محصولات کشاورزی نیز شاهد افت نسبی قیمت‌ها در مقایسه با سال ۲۰۱۶ هستیم.

بانک جهانی به‌صورت دوره‌ای اقدام به ارائه شاخص قیمت کالاهای موجود در بورس‌های کالایی جهان می‌کند و برای آنکه امکان ارزیابی را برای تحلیلگران فراهم کند، شاخص قیمت در سال ۲۰۱۰ را برابر با ۱۰۰ درنظر گرفته تا شاخص‌های دیگر متناسب با شاخص سال ۲۰۱۰ تهیه‌ شود.

طبق گزارش اخیر این بانک، شاخص قیمت کالاهای زیرمجموعه حوزه انرژی در ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی برابر با ۷۳.۸ بود درحالی‌که در فصل اول سال ۲۰۱۶ میلادی برابر با ۵۵.۱ بود و به‌تدریج رشد کرد تا اینکه در فصل سوم سال ۲۰۱۸ میلادی به اوج خود یعنی ۹۲.۶ درصد رسید؛ از آن‌ پس شاخص قیمت کالاهای حوزه انرژی روند نزولی داشته است.

وضعیت باثبات کالاهای غیر انرژی

در مورد کالاهای موجود در بورس‌های کالایی که زیرمجموعه حوزه انرژی نیستند، وضعیت باثبات‌تری را شاهد هستیم. بر مبنای این گزارش در فصل اول سال ۲۰۱۶ میلادی شاخص قیمت کالاهای موجود در بورس‌های کالایی دنیا به‌استثنای کالاهای حوزه انرژی برابر با ۷۹.۴ بود که با یک شیب ملایم این شاخص رشد کرد و در فصل دوم سال ۲۰۱۸ به اوج خود یعنی ۸۹.۱ رسید. از آن‌ پس روند نزولی تدریجی در شاخص قیمت کالاهای غیر از انرژی در بازار مشاهده شد تا اینکه در ژانویه سال جاری این شاخص به مرز ۸۱.۳ رسید.

افت محصولات کشاورزی

از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های بورس‌های کالایی می‌توان به محصولات کشاورزی اشاره کرد. در ژانویه سال جاری شاخص قیمت محصولات کشاورزی در دنیا برابر با ۸۳.۶ بود که نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۶ کاهش داشت. در فصل اول سال ۲۰۱۶ نیز شاخص قیمت محصولات کشاورزی در دنیا برابر با ۸۷.۵ گزارش‌شده است ولی قیمت این محصولات تا فصل دوم سال ۲۰۱۸ رشد کرد و در این زمان به اوج خود یعنی ۹۰.۸ رسید و سپس تنزل یافت.

رکوردشکنی فلزات

در اولین ماه سال ۲۰۱۹ شاخص قیمت مواد خام برابر با ۷۹.۷ بود که نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۶ تغییر چندانی نداشت و شاخص قیمت فلزات و مواد معدنی برابر با ۷۵.۸ بود که نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۶ افزایش چشمگیری را تجربه کرد.

شاخص قیمت فلزات و مواد معدنی در فصل اول سال ۲۰۱۶ برابر با ۶۳ بود که در فصل اول سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسید و رکورد ۸۷.۲ را شکست و سپس روند نزولی طی کرد.

ثبات قیمت گران‌بهاها

جالب اینجاست که شاخص قیمت فلزات گران‌بها شامل طلا و نقره و پلاتین در اولین ماه سال جاری تفاوت معناداری نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۶ نداشته است. در ژانویه سال ۲۰۱۹ شاخص قیمت فلزات گران‌بها در دنیا برابر با ۹۸.۴ بود درحالی‌که فصل اول سال ۲۰۱۶ در مرز ۹۷.۵ قرار داشت. شاخص قیمت فلزات گران‌بها در فصل اول سال ۲۰۱۸ رکورد شکست و به مرز ۱۰۲.۱ رسید. این شاخص نشان می‌دهد قیمت فلزات گران‌بها در فصل اول سال گذشته از سال ۲۰۱۰ بیشتر بوده است.

ترجمه: مونا مشهدی رجبی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها