تسمه فولادی

یک کارشناس بازار فولاد عنوان کرد:کارکردهای بورس های کالایی در دنیا و علم اقتصاد به اثبات رسیده است و نیاز نیست که در اینجا ما بخواهیم کارکردهای آن را اثبات کنیم و بر همگان این قضیه روشن و بدیهی بوده اما متاسفانه عده‌ای در کشور ما به دنبال عدم شفافیت و فرار مالیاتی و سودجویی و... هستند همواره از قانون و شفافیت دوری کرده و تا جایی که می توانند ابزارهایی مانند بورس که برای منطقی نمودن قیمت‌ها استفاده می‌شود را مقصر افزایش قیمت اعلام می کنند.

امیر اسد کارشناس بازار فولاد می گوید با تعامل دولت و مجلس، قرار است کلیه معاملات محصولات فولادی در بورس کالا آن هم بدون دخالت در قیمت ها انجام شود و به این ترتیب دیگر خبری از عرضه های خارج از بورس محصولات و دونرخی شدن بازار نخواهد بود؛ با این اتفاق هم تولیدکننده و هم مصرف کنندگان فولاد سود می برند و در زمانی کوتاه قیمت ها نیز متعادل می شود.

گفت و گوی خبرنگار میزان با اسد را در ادامه می خوانید.

*به نظر می رسد که دولت از قیمت گذاری دستوری روی برگردانده است، نظر شما در این باره چیست؟

مطابق قانون هرگونه دخالت در قیمت گذاری کالاهایی که در بورس معامله می‌شوند، خلاف است. با اقرار به تجربه های تلخ سال ۱۳۹۷ و همچنین سال های قبل از شکل گیری بورس، دولت محترم همواره سعی در منطقی نمودن قیمت ها، حذف رانت و دفاع از منافع ملی و مصرف کننده نهایی داشته و دارد و هم اکنون نیز شاهد همسویی دولت و مجلس شورای اسلامی بودیم و مقرر شد مطابق قانون و درخواست مجلس شورای اسلامی هر گونه قیمت‌گذاری دستوری حذف شود و برای کنترل قیمت ها از روش های علمی که در بستر بورس کالا زمینه آن فراهم است استفاده شود.

آنچه که مسلم است درکشور ما تولید فولاد بسیار بیشتر از تقاضا است و لذا همزمان باید به توسعه بیشتر صادرات فولاد کشور در این شرایط خاص کنونی توجه شود و صادرات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و از ایجاد محدودیت های صادراتی فولاد بطور جدی پرهیز نمود.

*با توجه به آنکه قیمت‌گذاری کالاها رانت زا بوده و مورد اعتراض فعالان صنعت است، چرا در ۳۰ سال گذشته بارها تکرار شده است؟

بدیهی است که تکرار اشتباه خود اشتباه است.

همانطور که می دانید از سال ۱۳۸۲ با شکل‌گیری بورس فلزات برای حل مشکلات قیمت گذاری و با الگوبرداری از مدل های جهانی بورس فلزات، بورس در کشور ما راه اندازی شد که این اتفاق باعث حل و فصل مشکل قیمت گذاری گردید.

پس از عرضه محصولات در بورس، شاهد شکل‌گیری و به وجود آمدن صنایع فولادی بسیاری در کشور بودیم که از محل انتفاعی که ناشی از حذف رانت مستتر در قیمت‌گذاری دستوری بود و شاهد سرازیر شدن سود دلالان به سمت توسعه و تولید بیشتر بودیم و به این ترتیب تجربه نشان داده قیمت گذاری دستوری به کمک تولید نمی آید.

*راهکار شما برای ایجاد تعادل در بازار و زنجیره فولاد چیست؟

تنها راهکار ایجاد تعادل در بازار رعایت همان اصل اولیه علم اقتصاد و مکانیزم اصلی بازار و بورس کالا، یعنی مکانیزم عرضه و تقاضا می باشد.

در این بین برای تعادل بازار، باید تمام تولیدکنندگان محصولات نهایی موظف به عرضه کامل محصولات خود در بورس کالا باشند که قاعدتاً باعث افزایش عرضه در بورس و تعادل قیمت‌ها خواهد شد بنابراین پیشنهاد می‌شود برای حل معضل افزایش قیمت ها، دولت با نظارت دقیق و جرایم سنگین تمامی تولیدکنندگان بالادست و نوردی کوچک و بزرگ را ملزم به عرضه در بورس کالا کند و این مهم باعث خواهد شد که عده ای سودجو که در خارج از بورس با فروش محصول با قیمت های بالا به گرانی و سوداگری دامن می زنند، حذف شوند و فقط مصرف کننده نهایی امکان خرید مواد اولیه را داشته باشد.

*دیدگاه شما نسبت به کارکردهای بورس کالا ونقش این بازار در شفافیت مبادلات چیست؟

کارکردهای بورس های کالایی در دنیا و علم اقتصاد به اثبات رسیده است و نیاز نیست که در اینجا ما بخواهیم کارکردهای آن را اثبات کنیم و بر همگان این قضیه روشن و بدیهی بوده اما متاسفانه عده‌ای در کشور ما به دنبال عدم شفافیت و فرار مالیاتی و سودجویی و... هستند همواره از قانون و شفافیت دوری کرده و تا جایی که می توانند ابزارهایی مانند بورس که برای منطقی نمودن قیمت‌ها استفاده می‌شود را مقصر افزایش قیمت اعلام می کنند لذا پیشنهاد می شود به همان اصل اولیه علم اقتصاد که مکانیزم عرضه و تقاضا می باشد رجوع کنیم و به دنبال حذف راه های دلالی و سودجویی عده‌ای خاص باشیم.

چیزی که برای همه مبرهن و آشکار است این است که وجود امضای طلایی و قیمت های دستوری فقط باعث توزیع هزاران میلیارد رانت به عده ای خاص می شود و تولیدکننده و مصرف کننده نهایی زیان می بینند.

با یک بررسی میدانی و دقیق از بازار فولاد مشخص می شود افرادی که به دنبال تضعیف بورس هستند همان افرادی اند که درصدد تقویت بازارهای غیررسمی بوده و هم اکنون به افزایش قیمت ها دامن می زنند؛ قصد اصلی اسن افراد کسب رانت های عظیم با دادن آدرس های اشتباه به مسوولان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها