بورس آتی شانگهای

راه‌اندازی بورس‌های کالایی از برنامه‌های راهبردی چین برای توسعه اقتصادی محسوب می‌شود. پکن از راه‌اندازی بورس‌های کالایی خود، دو هدف اصلی را دنبال می کند؛ تنظیم بازار و مدیریت ریسک و همچنین ایجاد مرجعیت قیمتی برای فعالان بازار در دیگر نقاط دنیا؛ در همین راستا بورس آتی شانگهای در چارچوب همین اهداف در دسامبر سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و اکنون با گذشت تنها ۲۲ سال از آغاز به کارش به عنوان بزرگ‌ترین بورس‌ کالاهای صنعتی در سرزمین اصلی چین شناخته می‌شود.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، بورس آتی شانگهای که طبقه معاملات آن در منطقه پودونگ شانگهای قرار دارد، نهادی غیرانتفاعی است که از سوی کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین تنظیم می‌شود و در حال حاضر با ارائه ۲۰ قرارداد آتی با کالاهای مختلفی از جمله با طلا، لاستیک طبیعی، نفت کوره، قیر و گروه‌های فلزاتی چون مس، آلومینیوم، روی، سرب، قلع، نیکل، نقره و فولاد به شکل‌های میلگرد، مفتول و ورق گرم، مهم‌ترین رقیب بورس هنگ کنگ (بزرگ‌ترین بورس فراسرزمینی چین) به شمار می‌رود.

بورس آتی شانگهای (SHFE) در واپسین روزهای سال ۱۹۹۹ از تلفیق بورس مواد غذایی، بورس فلزات و بورس کالای شانگهای و تحت مقررات متحدالشکل کمیسیون تنظیم مقررات چین (CSRC) راه‌اندازی شد و از آن زمان تا کنون، با هدف خدمت‌رسانی به اقتصاد واقعی، مطابق با اصول اقتصاد، انصاف، امانت و صداقت، معاملات آتی مصوب CSRC را سازمان‌دهی می‌کند. در حال حاضر، ۲۰ قرارداد آتی و پنج قرارداد اختیار معامله کالا در بورس آتی شانگهای در دسترس است که عبارت‌اند از: مس، آلومینیوم، روی، سرب، نیکل، قلع، طلا، نقره، میلگرد فولادی، میله مفتول فولادی، ورقه فولاد گرم، نفت کوره، نفت خام، قیر، لاستیک طبیعی، خمیر چوب، لاستیک TSR 20، فولاد ضد زنگ، نفت‌ کوره کم‌گوگرد (LSFO) و همچنین اختیار معامله مس، اختیار معامله لاستیک طبیعی، اختیار معامله طلا، اختیار معامله آلومینیوم و اختیار معامله روی.

شرکت خدمات کسب‌وکار اس‌.اچ‌.اف‌.ای، شرکت فناوری اطلاعات آتی شانگهای، موسسه تحقیقات مشتقات و آتی شانگهای و بورس بین‌المللی انرژی شانگهای از شرکت‌های تابع بورس آتی شانگهای به شمار می‌روند.

بر اساس اساسنامه بورس آتی شانگهای، مجمع اعضا از کل اعضا (در حال حاضر ۱۹۷ عضو) تشکیل شده و هیات‌مدیره هم به عنوان نهاد دائمی این مجمع دارای ۶ کمیسیون ویژه است که کمیسیون انطباق با بازار، کمیسیون تجارت، کمیسیون تحویل، کمیسیون بررسی عضویت، کمیسیون سازش، کمیسیون مالی و فناوری و درصورت نیاز، کمیسیون‌های خاص دیگر را شامل می‌شود. همچنین هیات‌نظارت به عنوان نهاد نظارتی داخلی بورس، مسئولیت مدیریت و نظارت بر عملکرد هیات‌مدیره را به عهده دارد.

بازار داغ معاملات آتی

به گزارش «کالاخبر» معاملات آتی مس عرضه‌شده در بورس آتی شانگهای، رتبه سوم با نفوذترین بازار معاملات آتی مس جهان را در اختیار دارد. این بورس همچنین با هدف رفع نیازهای صنایع وابسته، دامنه وسیعی از محصولات فلزات غیرآهنی همراه با معاملات آتی آلومینیوم، روی، سرب، نیکل و قلع را نیز گسترش فراوانی داده است. به طوری که بر اساس اطلاعات مربوط به بازار مالی در پایگاه‌ داده‌های پرمیوم چین، داده‌های روزانه مس در بازه زمانی اکتبر ۲۰۰۸ تاکنون به طور متوسط برابر با ۴۸ میلیون و ۹۰۸ هزار تن بوده که رکورد بیشترین مقدار آن در طول این دوره ۱۲ ساله، در ۱۷ مارس ۲۰۲۰ معادل ۲۴۶ میلیون و ۸۷۰ هزار تن و رکورد کمترین میزان آن در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ برابر با ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن ثبت شده است.

بر همین اساس، داده‌های روزانه آلومینیوم در بازه زمانی زمانی اکتبر ۲۰۰۸ تاکنون به طور متوسط برابر با ۱۶۲ میلیون و ۶۷۴ هزار تن بوده که رکورد بیشترین میزان آن در ۲۴ آوریل ۲۰۱۸ معادل ۸۷۹ میلیون و ۵۸۷ هزار تن و رکورد کمترین مقدار آن در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۶ برابر با ۲ میلیون و ۷۶ هزار ثبت شده است.

معاملات آتی طلا و نقره و توسعه سیستم بازار فلزات گرانبها

پیرامون معاملات آتی طلا و نقره باید یادآور شد که این بخش از معاملات آتی در بورس آتی شانگهای موجب پیشرفت سالم سیستم بازار فلزات گرانبها شده و همچنین ساختار و عملکردهای شرکت‌کننده در بازار آتی را هم غنی کرده است.

از سوی دیگر و به لطف معاملات آتی فلزات آهنی، سازوکار قیمت‌گذاری فولاد از جمله محصولات فولاد میلگرد، مفتول و ورق گرم، بیش‌ از سایر معاملات بهینه شده و این تحول، پیشرفت و رشد مدوام صنعت فولاد چین را به ارمغان آورده است. البته در روزهای ۱۵ تا ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ هیچ داده روزانه‌ای در خصوص معاملات آتی فولاد میلگرد در پایگاه‌ داده‌های پرمیوم چین ثبت نشد.

این پایگاه که داده‌های روزانه معاملات آتی فولاد میلگرد بورس آتی شانگهای را از جولای ۲۰۰۹ تا کنون، جمع‌آوری و ارائه می‌کند، متوسط داده‌های روزانه معاملات آتی این محصول را در این بازه زمانی ۱۳ میلیون و ۳۹۲ هزار تن ثبت کرده است که رکورد بیشترین مقدار آن در ۱۵ آوریل ۲۰۱۰ با رقم ۱۹۲ میلیون و ۳۰۸ هزار تن و رکورد کمترین مقدار را در روزهای پانزدهم، شانزدهم و هفدهم دسامبر ۲۰۲۰ برابر با صفر تن اعلام کرده است.

این در حالی است که برای مثال، در سال ۲۰۱۷ حجم معاملات آتی فولاد میلگرد به ۷۰۲ میلیون قرارداد بود که با وجود کاهش ۲۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ ارزش آن با ۱۱درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به ۲۴ هزار میلیارد یوآن رسیده که در این دوره زمانی، ۱۱۴هزار تن میلگرد به مشتریان تحویل داده شده بود. این رقم نسبت به دوره مشابه قبل از خود با رشد ۳۴ درصدی همراه بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها