ورق گرم هند

رشد تقاضای فولاد به دنبال بهبود اوضاع اقتصادی دنیا، باعث شد تا قیمت این محصول ارزشمند صنعتی در بازارهای جهانی افزایش یابد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ براساس گزارش «اتحادیه جهانی فولاد»، طی چهار ماه اول سال جاری میلادی، قیمت فولاد در دنیا ۷ درصد نسبت به فصل قبل رشد کرد و انتظار می‌رود این روند تا انتهای سال ادامه داشته باشد، به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود، متوسط قیمت هر تن فولاد در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۸۰ درصد رشد داشته باشد. این در حالی است که رشد این‌چنینی قیمت فولاد، تأثیر مستقیمی روی صنایع مصرف‌کننده فولاد دارد.

اتحادیه جهانی فولاد پیش‌بینی کرد، در سال جاری تقاضای فولاد ۵.۸ درصد نسبت به سال قبل رشد می‌کند، ولی تولید فولاد متناسب با آن افزایش پیدا نخواهد کرد.

«بانک جهانی» هم در گزارش اخیر خود به رشد قیمت فولاد اشاره کرد و نوشت: «در چهار ماه اول سال میلادی جاری، دلایل مختلفی برای رشد قیمت فولاد وجود داشت که یکی از این دلایل، افزایش تقاضای فولاد در چین بود. چین بیش از ۶۰ درصد فولاد جهان را مصرف می‌کند و این در حالی است که طبق طرح پنج‌ساله اخیر این کشور، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی چین ۴۰ درصد بیشتر از سال قبل خواهد بود. افزایش پروژه‌های زیرساختی چین باعث می‌شود تا تقاضا برای فولاد در بزرگ‌ترین کشور متقاضی فولاد در جهان رشد کند و این رشد تقاضا، در شرایطی اتفاق افتاده که پکن براساس برنامه‌هایی که برای کاهش انتشار کربن و حفاظت محیط‌زیست در دستور کار دارد، تصمیم به کاهش تولید در سال جاری گرفته است. بدین ترتیب، سیاست‌های چین تأثیری دوجانبه روی بازار فولاد دنیا برجای گذاشته و باعث شده تا قیمت با سرعت بالایی، افزایش پیدا کند.»

برپایه گزارش بانک جهانی، سیاست‌های آمریکا هم، روی قیمت فولاد تأثیرگذار است، زیرا دولت ایالات‌متحده نیز طرحی مشابه چین برای احیای اقتصاد در دستور کار قرار داده و کاخ سفید، این طرح را برای تصویب به کنگره ارائه داده و در نظر دارد سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی را افزایش دهد. این سیاست که به توصیه صندوق بین‌المللی پول و به‌منظور حمایت از اقتصاد و اشتغال در پسا کرونا اجرا خواهد شد، باعث رشد تقاضا برای فولاد در یکی دیگر از قطب‌های مصرف فولاد جهان می‌شود. اما رشد تقاضا در این کشورها در شرایطی اتفاق می‌افتد که بسیاری از واحدهای فولادسازی در کشورهای درحال‌توسعه تعطیل هستند یا زیرظرفیت کار می کنند.

علاوه براین، فعالیت در معادن سنگ‌آهن در دنیا به‌عنوان ماده اولیه تولید فولاد هم با محدودیت‌های زیادی روبرو است. برهمین اساس، طی ماه‌های اخیر شاهد رشد قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی هستیم. به‌گونه‌ای که در ماه آوریل امسال هر تن سنگ‌آهن خشک در بازار با قیمت ۱۷۹.۸ دلار آمریکا مبادله شد که ۱۱ دلار بیش از ماه قبل بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها