• ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳
  • کد خبر: 56250
استرالیا + چین

چین با برنامه هایی که تدارک دیده می تواند با حذف بیش از ۸۱ میلیارد دلار از اقتصاد استرالیا، این کشور را به سمت رکود ببرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، پس از آنکه چین نتوانست قیمت سودآورترین کالای صادراتی استرالیا، یعنی سنگ آهن را در میان تنش های تجاری به میزان چشمگیری پایین بیاورد، اکنون معتقد است که می تواند با گسترش سریع صنعت بازیافت فولاد و بازار قراضه، خود را از منابع سنگ آهن استرالیا جدا کند.

چین می خواهد با استفاده از آخرین فن آوری ها، واردات سنگ آهن استرالیا را در ۱۰ سال آینده به نصف کاهش دهد. یک شرکت آلمانی بازیافت قراضه آهن که اخیرا برای کنفرانسی تجاری در چین بوده این مطلب را تایید کرده و اظهار داشت که چین می تواند به زودی واردات سنگ آهن را در حالی کاهش دهد که به تولید بالای فولاد ادامه می دهد.

از یک میلیارد تن فولاد خامی که هم اکنون در چین تولید می شود، حدود ۲۲ درصد آن بر پایه قراضه است. طبق برنامه پنج ساله چین این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. یعنی ۳۳۰ میلیون تن قراضه آهن برای تولید فولاد مصرف خواهد شد که ۵۰ درصد از سطوح فعلی بالاتر خواهد بود.

کارشناسان معتقدند صنعت بازیافت فولاد در چین در طول ۱۰ سال آینده رشد دوبرابری خواهد داشت. برای هر تن فولادی که بر پایه قراضه تولید می شود ۱.۶ تن در مصرف سنگ آهن صرفه جویی می شود.

تا سال ۲۰۲۵ اگر برنامه چین برای تولید فولاد از قراضه طبق برنامه پیش برود، این کشور سالانه ۴۸۰ میلیون تن در واردات سنگ آهن صرفه جویی می کند. تا سال ۲۰۳۰ واردات سالانه سنگ آهن ۶۶۰ میلیون تن کاهش می یابد. سال گذشته استرالیا ۶۰۰ میلیون تن سنگ آهن صادر کرده و قیمت فعلی بیش از ۲۱۰ دلار در هر تن است.

در بدترین حالت و  بر اساس ارقام فعلی، این بدان معناست که اگر چین موفق شود واردات سنگ آهن خود را به نصف کاهش دهد، به استرالیا حداقل ۸۱ میلیارد دلار ضربه خواهد زد.

همچنین به عنوان بخشی از برنامه های پکن برای کاهش وابستگی به استرالیا، این کشور به دنبال بهره برداری از معادن دست نخورده در آفریقا است. به نظر تحلیلگران اگر این برنامه ها همگی اجرا شوند، می تواند قیمت سنگ آهن استرالیا را بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها