• ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
  • کد خبر: 71681
صادرات

سخنگوی گمرک گفت: در ۱۱ ماهه امسال ۱۴۰۰ بیش از ۲۸ میلیون تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار به عراق صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷درصد در وزن و ۲۰درصد درارزش رشد داشته است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از گمرک، سید روح اله لطیفی افزود: این میزان صادرات ۲۵ درصد وزن و ۱۹ درصد ارزش کل صادرات ایران با ۱۱۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تن به ارزش ۴۳ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار را در این مدت به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: اشتراکات فراوان بین دولت ایران و عراق باعث شده تا صادرات غیرنفتی کشور از ۱۴۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ به ۹ میلیارد دلار در سال ۹۸ برسد و مجدد در سال جاری نیز همین میزان قابل پیش‌بینی است.

لطیفی خاطرنشان‌کرد: صادرات ایران به عراق در سال ۸۰ تقریبا ۱۴۵ میلیون دلار بود و در سال ۸۴ نخستین جهش را با یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار را شاهد بودیم و در سال‌های بعد با شیبی مناسب به ۲ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار رسید و جهش دوم در سال ۸۸ با صادرات  چهار میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلاری رخ داد.

وی تاکید کرد: سومین جهش صادرات به عراق، با حفظ مسیر رشد در سال ۹۱ بود که صادرات ایران در این سال به ۶ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار رسید و جهش آخر نیز در سال ۹۷ با هشت میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار بوده که همچنان در این محور، صادرات غیرنفتی در حال انجام است.

سخنگوی گمرک درباره واردات از عراق گفت: واردات ۱۱ ماهه کشور از عراق به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و به ارزش بیش از یک میلیارد دلار رسیده که این میزان از لحاظ حجم، بیشتر از واردات ایران از عراق در ۲۰ سال گذشته بوده است که سرجمع واردات ایران در ۲ دهه ۸۰ و ۹۰، یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۸۹۴ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۸۶۱ دلار بوده است.

وی تاکید کرد: اجرای کنوانسیون تیر و حمل یک‌سره کالا بین دو کشور، فرماندهی واحد مرزی، صادرات حرفه‌ای، بسته‌بندی مناسب، برنامه‌ریزی تولید بر اساس بازارهای هدف و تولید کالاهای با ارزش افزوده بیشتر و تامین نیازهای کشور از مسیر عراق می‌تواند توسعه تجارت بین دو کشور را به همراه داشته باشد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها