نمایندگان خانه ملت نسبت به افزایش شفافیت‌ قیمت‌ها در بازار خودرو با بهره‌گیری از بستر بورس کالا خوش‌بین‌اند. از نگاه آنان بهترین راهکار برای حذف التهاب ها و پایان دادن به موضوع قرعه‌کشی ها، عرضه خودرو در بورس کالاست.

به گزارش کالاخبر ، عرضه خودرو در بورس کالا موضوعی بوده که در یک سال اخیر با حساسیت بیشتری دنبال شده است. بیشتر کارشناسان نسبت به کارآمدی عرضه خودرو در بورس کالا تاکید دارند و آن را مقدمه ای برای پایان التهاب ها در بازار خودرو تلقی می‌کنند. همگام با کارشناسان، نماینده های مجلس هم نسبت به این موضوع ابراز خوش بینی کرده‌اند و عرضه خودرو در بورس کالا را کارآمد دانسته‌اند. این درحالی است که دولت هم درصدد است با هموارکردن مسیر واگذاری سهام دو شرکت خودروساز، عرضه محصول‌های خودروسازان را به بورس کالا مهیا کند. وزارت صمت گفته است در سال جاری حذف قرعه کشی ها را همزمان با افزایش تولید خودروسازان در دستورکار قرار دارد که بستر بورس کالا یکی از ابزارهای در اختیار دولت است.

چند نرخی خودرو در بورس کالا پایان می‌یابد

در این راستا محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا می‌گوید: فروش خودرو در بورس کالا نه تنها منجر به افزایش شفافیت اطلاعات در بخش عرضه خودرو می‌شود، بلکه روند خرید نیز با نظارت بیشتری همراه و خودرو را از وضع دو قیمتی و چند قیمتی خارج می‌کند. 
به گفته پور ابراهیمی عرضه خودرو در بورس کالا شرایط را به سمتی هدایت می‌کند که ما با برگزاری قرعه‌کشی و فضاهای این چنینی مواجه نشویم مثلا، ۵ هزار نفر ثبت‌نام کنند و ۵۰ نفر صاحب خودرو شوند.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت در زمان واگذاری بخشی از سهام ایران‌خودرو و سایپا، مالکیت خود را به مجموعه‌هایی داده که گرچه طبق قانون دولتی محسوب نمی‌شوند اما به صورت غیرمستقیم توسط دولت اداره می‌شوند. این واگذاری کاملاً شکلی بوده و واگذاری واقعی انجام نگرفته است. چرا که افزایش بهره‌وری و کارآمدی، کاهش بهای تمام شده و مشارکت با طرف‌های خارجی برای تولید محصول های با کیفیت نتیجه مالکیت واقعی بخش خصوصی است.

او می‌گوید:  وضعیت کنونی نسبت به زمانی که دولت مالک اصلی این دو شرکت بود، بسیار نامناسب‌تر  است. در آن زمان حداقل دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت پاسخگوی مجلس بودند اما هم اکنون اداره آن‌ها دولتی، اما مالکیت متعلق به دولت نیست؛ این مدل به شدت عملکرد و کارایی این دو خودروساز را با مشکل مواجه کرده است.  بهبود عملکرد و کیفیت محصول ها این دو شرکت نیازمند شکل‌گیری واگذاری واقعی سهام آن‌ها به بخش خصوصی است.
با واگذاری سهام شرکت‌ ایران خودرو و سایپا به نهادهای وابسته به وزارت خانه‌های دولتی، افزایش کارایی، تحقق اهداف‌ها و بهبود کیفیت و صادرات محقق نمیشود.

حذف التهاب بازار با عرضه خودرو در بورس کالا

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در گفت و گو با ایرنا در خصوص فروش خودرو در بورس  کالا هم گفت: در این شرایط که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، بهترین راهکار برای خروج از این وضعیت پیش بردن فروش خودرو به سمت حراج‌های واقعی است تا به دست دلالان بازار نیافتد.

طغیانی خاطرنشان کرد: بورس کالا بهترین و شاید به روزترین سیستمی است که حراج واقعی در کشور را رقم می‌زند، ایرادات آن برطرف شده و سامانه‌های مشخصی دارد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: فروش خودرو در بورس کالا تصمیم بسیار خوبی است؛ اگر بتوان این اقدام را  برای خودروهای پرتیراژ انجام داد و همچنین ورود به بورس نیز تسهیل شود؛ به نظر می‌رسد بورس کالا بتواند حباب بازار را از بین ببرد.

طغیانی در خصوص واگذاری سهام ۲ شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا هم اظهار می‌کند: گرچه در این سال‌ها بخشی از سهام شرکت‌های خودروسازی در بورس عرضه شده و به نوعی فرآیند خصوصی‌سازی شکل گرفته است، اما همچنان اداره این شرکت‌ها دولتی است و عمده اعضای هیئت مدیره این ۲ خودروساز توسط سهامداران دولتی منصوب می‌شوند.

وی گفت: اگر مدیریت سهام دولت در این شرکت‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود و نحوه تصمیم‌گیری این خودروسازها نیز مانند دیگر شرکت‌ها انجام شود؛ به طور حتم این شرکت‌ها می‌توانند به سمت کارایی بیشتر و کاهش هزینه های تولید حرکت کنند.

طغیانی اضافه کرد: اگر دولت در جایگاه خود به عنوان ناظر، سیاست گذار، تولید کننده و خودروسازان قرار گیرد، به نظر می‌رسد، مشکل خودروسازان برطرف شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: از دلایل عمده‌ای که دولت موفق به باز کردن کلاف سردرگم و پیچیده خودروسازی نمی‌شود، این است که برخی از مسوولان در قالب سیاستگذار، ناظر است و نیز در تولید نقش دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها