• ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
  • کد خبر: 73596
صندوق طلا

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، صندوق سرمایه‌گذاری طلا است. صندوق سرمایه‌گذاری طلا راهی است بی‌خطر تا بدون اینکه مجبور به خرید طلا باشید، روی آن سرمایه‌گذاری کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که برای اینکه سرمایه‌گذاری شما با نوسانات ناگهانی کمتری روبرو شود، این نوع سرمایه‌گذاری از طریق سبدگردان‌های حرفه‌ای انجام می‌شود. احتمال تقلب و کلاهبرداری در این صندوق صفر است. به دلیل اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا مستقیماً از طرف بانک مرکزی نظارت می‌شوند. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با این صندوق، ویژگی‌ها و مزایای آن آشنا شوید.

به گزارش کالاخبر به نقل از کارگزاری آگاه، صندوق سرمایه‌گذاری طلا در دسته صندوق‌های مشترک بورس دسته‌بندی می‌شود و قابل معامله است. در این صندوق به جای سهام، مشتریان می‌توانند روی اوراق بهادار مبتنی بر طلا و یا وجه نقد سرمایه‌گذاری کنند. در این صندوق‌ها ۳۰ درصد سرمایه به صورت اوراق با درآمد ثابت و ۷۰ درصد دیگر نیز روی طلا یا سکه سرمایه‌گذاری می‌شود. پس از اینکه شما دارایی خود را در صندوق طلا، سرمایه‌گذاری می‌کنید، مدیر صندوق اقدام به خرید سکه‌های مورد نیاز می‌کند (در حال حاضر با توجه به نوسانات بازار معمولاً سکه که اجرت آن‌چنانی ندارد خریداری می‌شود) و آن را در یک بانک عامل سپرده‌گذاری می‌کند. میزان سود هر سرمایه‌گذار به قیمت جهانی هر انس طلا و دلار وابسته است.

بازدهی صندوق طلا چگونه تعیین می‌شود؟

بازدهی تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری وابسته به ارزش دارایی مورد نظر است و بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست که به آن ارزش ابطال گفته می‌شود. در واقع ارزش صندوق طلا، وابسته به قیمت طلا است. همان‌طور که در بخش قبل گفته شد، ۳۰ درصد از سرمایه به صورت اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود که این مقدار همواره عددی صعودی است. در حال حاضر بین ۹۰ تا ۹۹ درصد سرمایه موجود در صندوق‌های طلا به خرید سکه اختصاص می‌یابد و با افزایش قیمت سکه بازدهی صندوق تعیین می‌شود. باقیمانده سرمایه صندوق نیز توسط افراد خبره سرمایه‌گذاری می‌شود تا در صورت کاهش قیمت طلا و سکه، ضرر ایجاد شده به سرمایه‌گذاران از این طریق جبران شود.

صندوق طلا چه مزایایی دارد؟

در بخش اول مطلب به این موضوع اشاره شد که خرید فیزیکی سکه و طلا تا چه حد می‌تواند ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاری را بالا ببرد. صندوق سرمایه‌گذاری طلا مزایای بسیاری دارد که عبارت‌اند از:

۱. تمامی ریسک‌های خرید طلا را کاهش می‌دهد

خرید طلا شما را در شرایط ریسک‌پذیری بالایی مانند سرقت، حمل و نقل دشوار، نگهداری دشوار، احتمال تقلب و کلاهبرداری و مواردی از این دست قرار می‌دهد. با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا راحت و ساده می‌توانید مشکلات مربوط به خرید طلا را از بین ببرید.

۲. با هر میزان دارایی، می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید

یکی از بهترین ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری این است که فرقی نمی‌کند شما چه میزان سرمایه‌ای داشته باشید. حتی با کمترین میزان سرمایه نیز می‌توانید دارایی خود را در صندوق سرمایه‌گذاری طلا قرار دهید و به همان میزان نیز سود خود را دریافت کنید. در حال حاضر صد هزار تومان واقعاً مبلغ ناچیزی است. شما تنها با داشتن این مبلغ می‌توانید در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کنید. صندوق‌های طلا در بورس کالا فعالیت می‌کنند و حتماً برای سرمایه‌گذاری باید حداقل مبلغ یعنی ۱۰۰ هزار تومان را در صندوق داشته باشید.

۳. فروش واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا راحت است

در صندوق سرمایه‌گذاری طلا، سرمایه‌گذاری به صورت واحدهای سرمایه‌گذاری انجام می‌شود که قیمت هر یک از آن‌ها نسبت به قیمت یک گرم طلا بسیار کمتر است. به همین خاطر شما به راحتی می‌توانید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا را خرید و فروش کنید. در حالی که این مزیت را به هیچ عنوان نمی‌توانید در خرید طلا و سکه واقعی ببینید.

۴. نقد شوندگی راحتی دارد

یکی از بهترین ویژگی‌های صندوق‌های طلا نقد شوندگی ساده است. همیشه بازارگردان‌ها با کنترل عرضه و تقاضا شرایط را طوری ایجاد می‌کنند که همیشه طرف معاملاتی مناسب در بازار وجود داشته باشد و به راحتی بتوانید سرمایه خود را نقد کنید.

۵. یک تیم حرفه‌ای مدیریت صندوق طلا را به عهده دارد

ویژگی ذاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری این است که توسط یک گروه تحلیل‌گر و یک تیم قوی از افراد و کارشناسان با تجربه مدیریت می‌شود. شما با صندوق سرمایه‌گذاری طلا به جای خرید طلا، کار را به همه فن حریف‌های بازار می‌سپارید و تنها نظاره‌گر خواهید بود. این افراد به گونه‌ای سرمایه را مدیریت می‌کنند که ریسک‌های نوسانات موجود در بازار کمترین ضرر را به دارایی سرمایه‌گذار وارد کند. آن‌ها همیشه می‌دانند که چند درصد از سرمایه صندوق را برای خرید سکه و چند درصد را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند تا سرمایه افراد دچار کمترین درصد ریسک شود.

کلام آخر

در این مطلب با صندوق سرمایه‌گذاری طلا و مزایای آن آشنا شدید. برای اینکه بتوانید در این صندوق سرمایه‌گذاری کنید، حتماً باید کد بورسی داشته باشید. برای دریافت کد بورسی می‌توانید به کارگزاری‌ها مراجعه نمایید. در حال حاضر ۴ صندوق در کشور به عنوان صندوق طلا با نمادهای بورسی لوتوس، گوهر، زر و عیار فعالیت می‌کنند. به این صورت که یک شخص حقیقی دارای کد بورسی می‌تواند همانند یک سهام، با اوراق مبتنی بر طلا برخورد کند و آن را خرید و فروش کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها