ایران خودرو

آیا عرضه خودرو در بورس کالا به نفع خودروسازان است. این عنوان پرسشی است که در یک یادداشت کوتاه میخواهیم به آن پاسخ دهیم.

  • محمد حذرخانی، مدیر بخش کالای کارگزاری تدبیرگر سرمایه

زمانی که نرخ تعیین می‌شود و یا اظهاری در مورد قیمت انجام می‌گیرد، ایجاد فساد و رانت را به دنبال خواهد داشت.این عمل کاملاً اشتباه بوده و باعث ایجاد محدودیت می‌شود که این عمل در نهایت ایجاد رانت و فساد را در پی خواهد داشت.

در این میان خودروسازها اگر خودرو را به بورس بیاورند به نفع‌شان خواهد بود. قیمتی که خودرو در حال حاضر به فروش می‌رسانند دستوری است، ولی اگر این محصول وارد بورس کالا شود، عرضه و تقاضا قیمت را تعیین خواهد کرد.

در این شکل عرضه، نه تولیدکننده ضرر خواهد کرد و نه خریدار. این عمل باعث می‌شود هم قیمت واقعی برای خودرو تعیین شود و هم هر دو طرف سود کنند. در این میان، سهامداران این شرکت‌ها هم سود خواهند کرد.

خودروسازها که در حال حاضر با قرعه‌کشی اقدام به تحویل محصولات خود به مشتریان پس از چند ماه می‌کنند، می‌توانند در بورس کالا مدت‌زمان تحویل این محصولات را پنج ماه دیگر هم تمدید کنند، اما پیش از ارائه محصول پول آن را بگیرند و به این ترتیب اقدام به تأمین مالی کنند که اقدام مثبتی است.

همچنین بخوانید: عرضه خودرو در بورس کالا، راهکار مقابله با رانت

همچنین سه عامل بر محصول‌هایی که در بورس کالا عرضه می‌شود تأثیرگذار است؛ عامل اول قیمت‌های جهانی، عامل دوم قیمت دلار و عامل سوم عرضه و تقاضا یا کشش بازار. قیمت‌های جهانی در طول هفته در قیمت تأثیر می‌گذارد ولی روی قیمت‌های پایه شنبه و یکشنبه تعیین می‌شود. نوسان قیمت دلار هم در همان روز معاملات تأثیر می‌گذارد. در حالت کلی، قیمت‌های جهانی و نرخ دلار با قیمت‌های معامله در بورس کالا رابطه مستقیم دارند.

منبع: شهر بورس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها