ستاک

قیمت گذاری دستوری هیچ انطباقی با ماهیت بازار سرمایه ندارد و سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت را با چالش مواجه می کند. یکی از کارشناسان بازار سرمایه با طرح این چالش، از این زاویه دید به مذمت قیمت گذاری دستوری میپردازد.

به گزارش کالاخبر به نقل از سنا، حامد ستاک، مدیرعامل کارگزاری آریا نوین گفت: قیمت‌گذاری دستوری و تاثیر آن بر بازار سرمایه را می توان از چند منظر مورد بررسی قرار داد. این اقدام با مولفه های تشکیل بازار سرمایه هم‌خوانی ندارد و با اتفاقات اثرگذار بر این بازار بی‌تاثیر است. همچنین عرضه و تقاضا بدون محدودیت، شاکله بورس است و هر گونه اعمال فشار از طرف عرضه یا تقاضا با فلسفه وجودی بازارسرمایه در تضاد است.

وی افزود: قیمت گذاری دستوری باعث ایجاد اختلال در عرضه و تقاضا می شود؛ چراکه یا افزایش درآمدها و یا کاهش درآمدها را در پی خواهد داشت، اگر با این اقدام باعث می شویم که هزینه ها متعارف و خارج از فرآیند اقتصادی باشد یا مدل های کسب و کار را دچار درگیری کند و دستخوش تغییر شود؛ به صورت کلی با مبنای اصلی بازار سرمایه که شفافیت است متناقض خواهد بود.

ستاک بیان کرد: اعتماد یکی از مولفه‌های اصلی است که باید در هر بازاری باشد و هرچه اعتماد در بازار سرمایه کاهش یابد؛ سرمایه ها هم از بین خواهند رفت. در نتیجه قیمت گذاری دستوری برای ایجاد اعتماد در بازار سرمایه یک مشکل اساسی محسوب می شود و آسیب جدی به بازار می‌زند. همچنین بسیاری از اهالی بازار سرمایه در چنین مقطعی خود را بی‌پناه می‌بینند، سرمایه آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در نهایت حجم سرمایه کم‌تری وارد بازار خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: به طور کلی قیمت گذاری دستوری؛ بازار سرمایه را پر ریسک می‌کند و باعث می‌شود افرادی که ریسک پذیری کم‌تری دارند از بورس حذف شوند.

همچنین با هم خواندیم: تمهیدات سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان متولی و نهاد ناظر بازار سرمایه در برابر مداخلات دولتی و قیمت‌گذاری دستوری چیست؟

به گفته مدیرعامل کارگزاری آریا نوین؛ با قیمت‌گذاری دستوری، رانت در فضای بازار سرمایه به شدت افزایش می‌یابد؛ همچنین با نگاهی به تاثیر این اقدام تا به امروز، خواهیم دید که باعث اختلال در روند شرکت‌های بزرگ در بازار شده است؛ همچنین بازار را از حالت تخصصی خارج می‌کند و رانت را جایگزین خواهد کرد؛ در نتیجه متخصصین دلسرد می‌شوند.

این فعال بازار سرمایه در نهایت تصریح کرد: قیمت گذاری دستوری هیچ مطابقتی با ماهیت بازارسرمایه ندارد و سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت و بلند مدت را دچار چالش می کند.

با هم درباره پیامدهای نامطلوب قیمت گذاری دستوری بخوانیم:

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها