وحید شقاقی شهری

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: عرضه خودرو در بورس کالا شفافیت را اتقا داده و موجب حذف واسطه ها و دلال ها می شود و رقابت پذیری را توسعه می دهد ضمن اینکه ارتقای شفافیت موجب افزایش رضایتمندی تولید کننده و مصرف کننده شده و در نهایت بهبود کیفیت و تعادل قیمت را به دنبال دارد.

وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا به « کالاخبر » گفت: هرچقدر بتوانیم به سمت شفافیت قیمت گذاری حرکت کنیم، واسطه ها و دلال ها حذف می شوند و این امر به نفع تولید کننده و مصرف کننده خواهد بود زیرا در حال حاضر و در شیوه فعلی معاملات خودرو صرفا دلال ها منتفع می شوند و تولید کننده متضرر شده و سودی هم نصیب مصرف کننده نمی شود اما عرضه هر کالایی در بورس کالا شفافیت را اتقا داده و موجب حذف واسطه ها و دلال ها می شود، ضمن اینکه رقابت پذیری را توسعه داده و با ارتقای شفافیت باعث افزایش رضایتمندی تولید کننده و مصرف کننده می شود.

شقاقی شهری تاکید کرد: بنابراین باید رویکردمان نسبت به عرضه کالا در بورس کالا، یک رویکرد و نگاه مثبت باشد زیرا مطمئنا این رویه اثرات مثبتی را در اقتصاد ایجاد می کند. از سوی دیگر عرضه کالا در بورس به نفع تولید کننده است زیرا به جای اینکه سود فروش کالا به جیب دلال برود، نصیب تولید کننده می شود و تولید کننده می تواند از این سود برای ارتقای بهره وری و پرداخت هزینه های خود استفاده کند و قطعا می تواند حتی به کاهش قیمت خودرو در آینده منجر شود. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین عرضه خودرو در بورس کالا رقابت پذیری را افزایش می دهد لذا هرگونه شفافیتی در عرضه و تقاضا می تواند هم به نفع تولید کننده و هم مصرف کننده باشد و در نهایت به بهبود کیفیت و تعادل بازار منتهی شود.

آنچه باید درباره اهمیت عرضه خودرو در بورس کالا بدانید:

به گفته وی، روش فعلی فروش خودرو به نفع دلال ها و واسطه هاست زیرا واسطه ها خودرو را به قیمت دولتی یا همان قیمت کارخانه فعلی خریداری می کنند ولی به قیمت آزاد می فروشند لذا این سود نامشروع فقط نصیب واسطه ها و دلال ها می شود و مصرف کننده و تولید کننده منتفع نمی شوند.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: عرضه کالا در بورس علاوه بر آنکه در قانون دیده شده، مقررات و مشخصات مدونی دارد و باید سیاست گذاران در بازارهای مختلف نیز این روند استقبال کنند؛ به اعتقاد بنده هرچقدر زودتر ورود خودروها به بورس کالا اتفاق بیافتد می تواند به نفع تولید کننده و مصرف کننده باشد به طوری که تولید کننده می تواند در یک دوره میان مدت از سودی که نصیبش می شود به نفع بهبود کیفیت و کاهش هزینه های خود استفاده کند تا مصرف کننده هم از این موضوع منتفع شود.

شقاقی شهری در پایان تاکید کرد: حتما باید قیمت گذاری دستوری از صحنه اقتصاد ایران کنار گذاشته شود زیرا آفت قیمت گذاری دستوری گریبان اقتصاد را گرفته و در نهایت به ضرر مصرف کنندگان تمام شده است.

با هم این مطالب را هم مرور کنیم:

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها