عماد الدین سخایی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران می گوید چشم‌انداز بلندمدت از عرضه املاک در بورس کالا این است که شهرداری‌ها بتوانند یک بازیگر در اقتصاد مسکن باشند که حتماً نتایج و پیامدهای آن به کاهش قیمت مسکن و کوتاه‌شدن زمان خانه‌دار شدن افراد در کشور منجر می‌شود.

به گزارش کالاخبر ، عمادالدین سخایی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران درباره پیش بینی طرح فروش املاک شهرداری در راستای مولدسازی در گفت‌وگو با پانا گفت: دید بنده مثبت است و اینکه این مسیر، مسیر بهتر و توسعه یافته‌ای است، چراکه شفاف‌تر و سالم‌تر است چون مناسبات حتی داخلی و درونی شهرداری و حتی بیرونی دستگاه شهرداری را ندارد و این مسیر می‌تواند برای کشور و دولت یک الگو شود. یک الگوی خوب توسعه در ساماندهی املاک کشور خواهد بود. این گام، فاز اول این پروژه است.

به گفته سخایی حتماً ما برای مولدسازی املاک، برنامه‌های دیگری به‌عنوان چشم‌انداز آتی داریم. ما می‌توانیم بازار و اقتصاد مسکن را پوشش دهیم البته نمی‌گویم که همه آن را پوشش دهیم بلکه شهرداری‌ها می‌توانند یک بازیگر در اقتصاد مسکن باشند که حتماً نتایج و پیامدهای آن به کاهش قیمت مسکن منجر می‌شود و به کوتاه شدن زمان خانه‌دار شدن افراد کشور منجر ‌و باعث کاهش حجم سوداگری شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران تصریح کرد: کالای مسکن از یک کالایی که در کشور سرمایه‌ای است را به یک کالای مصرفی تبدیل کند. به نظر می‌رسد اگر دولت بیاید و شهرداری‌ها بیایند و آن ارکان دخل و تصرفی که در بازار مسکن دارند را دنبال همین پروژه‌ها و این نوع بازار بیاورند به نظر بهترین خدمت برای مردم خواهد بود.

سخایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا به سناریوی شکست در فاز اول نیز فکر کردید و اینکه اگر در فاز اول به دلیل عدم استقبال، سردی بازار به این طرح سرایت کند، اظهار کرد: این دو مورد کاملاً متفاوت هستند. وقتی ما دو واژه را استفاده می‌کنیم یک مقدار شبیه به هم می‌شود. بورس کالا از بازار سهام متفاوت است. در بورس کالا با بازیگران متفاوتی برخورد می‌کنیم. شما در بورس اوراق، یک نوسان و بالا و پایین شدن را می‌بینید که در طول سالیان مختلف مثل سال‌های 94، 97 و 99 اتفاق افتاده است. حالا این روند را در حجم و ارزش معاملات بورس کالا هم بیبنید. یک بورسی که هر سال در حال رکورد زدن سال‌های قبل خود است و هیچ ارتباطی به آن طرف ندارد.

وی در پایان افزود: شما شاهد این هستید که هر سال وضعیت پتروشیمی رو به پیشرفت است و هر سال بازار فولاد کشور در حال روند رو به رشد است و همین طور بازار سیمان. اصلاً شاید بورس کالا تحت تأثیر عوامل بورس اوراق قرار گرفت در صورتی که بورس کالا هر سال توانست یک رقابت بهتری ایجاد کند، عرضه‌های بهتری انجام دهد و شفاف‌سازی و سالم‌سازی بهتری را در اقتصاد انجام دهد، بنابراین آن سردی به این بازار، هیچ ارتباطی ندارد و به نظر بنده در حوزه بورس کالا و بازار املاک، کاری را که شروع می‌کنیم حتماً به پایان خوبی خواهیم رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها